Annons

Motor service

1
Tjena.. Vad ska man göra vid en service på en Catalina 69 med 400 motor.

Tänkte på tändinställning, kamvinkel, dyl vilka värde dem ska ha. Antar att inte alla verkstäder har dessa parametrar.
Vad är det fler för viktiga saker och inställningar man bör kolla och underhålla för att inte bli stående en vacker dag.

Tycker att den pluddrar lite när man kör lugnt. Gasar man på så går den rent. Är lite halvsvårstartad med.
VXL går mjukt och fint under gång. Men jag tycker att den hugger eller "dunkar" till när man lägger i den i drive. Känns inte lika mjukt och fint. Kanske är någon inställning..?
Angående vxl vad står S och L för. När används dessa? Har alltid den i Drive.

Tacksam för alla tips och knep jag kan få... :D
Pontiac Catalina cab 69
Annons

angående motorservice

2
Hej! Känner igen din beskrivning och mitt råd är att du läser igenom forumet för det finns massor av tips. Jag har själv fått en massa tips som säkert kan hälpa dig. Om du tänker ha kvar bilen så är min rekommendation att köpa en Pontiac Service Manual. Jag fick tag i en sådan på blocket och utan den hade jag varit helt ställd, värt varenda krona! Jag har en Catalina 1970 med 400 motor och th400 så de tips jag fått kan till viss del stämma in.

Mitt vakuum var helt tokigt så min låda slog också in drive och reverse hårt. jag började i fel ände och gav mig på förgasaren som nu är renoverad men det var inte det som var problemet. En följd av andra problem uppstod och har nu resulterat i att jag håller på att byta kamlager, kamaxel, lyftare, slipat in ventiler etc etc. Men roligt är det :-) ! Som sagt, läs och begrunda andra trådar.

Jörgen