Annons

400 stroker med 16 toppar

1
tjenare håller på å bygger en 400 motor med #16 toppar samt m21 låda å har en liten fundering är de någon som gjort den combo och vad isf har ni använt för kam insug m.m
håller nämligen på med de nu men skulle vara roligt å höra om någon annan gjort samma eller liknade och kanske vad de hamnar på för effekt och vrid


mwh bubbis ;)
Annons

Re: 400 stroker med 16 toppar

4
Ok, om du vill köra på macksoppa så rekommenderar jag en Pontiac RamAir 4 kam, även kallad 041 den har tillräcklig LSA, 114° och stänger inte insugsventilen för tidigt, 87° overlap, så att motorn spikar ihjäl sig p.g.a. för mycket dynamisk kompression.
Original Quadrajet insug är av samma typ som NASCAR-insugen på 60-talet och är goda för uppåt 500 hästar, så det finns ingen anledning att välja nåt annat. En välpreppad 800 cfm Quadrajet på detta så har körbarhet, prestanda och ekonomi som ingen annan förgasare kan mäta sig med på denna nivå. Titta på vad Stock/SuperStock bilarna använder!
Den manuella lådan och 10-bultade bakaxeln kan ha en chans att klara sig ett tag bakom motorn om du inte använder slicks, men för hårdare körning är det TH400 och 12-bult som håller bäst för vridet från en storkubikare.
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/