Annons
Annons

Re: Flexplatta

2
ALLA Pontiac V8 har en flexplatta/svänghjul med 6 in/oz (170 gram) extern "obalans" och som MÅSTE användas vid balansering av vevpartiet om eftermarknads vevstakar/kolvar ska användas.

Detta innebär att om man behöver byta flexplatta elle svänghjul p.g.a. skada på denna så kan man använda vilken annan original Pontiac flexplatta/svänghjul somhelst av samma årsmodell.

Jag har vid två tillfällen jag byggt motorer och fått vevpartiet balanserat råkat ut för folk som inte haft koll på detta och vid ena tillfället fått veven fått veven fylld med tungmetall så att den blivit 0-balanserad (neutral), helt i onödan, då jag inte beställt den så. Vid det andra tillfället har man modifierat flexplattan till 0 och därefter borrat ur veven för 0 efter flexplattan! Båda gångerna fick de göra om jobbet och skaffa nya delar p.g.a. sina misstag. Ändå var detta folk som hållit på med detta sedan "Hedenhös", och gjort fel hela tiden! Men så länge man VET vad som är gjort med vevpartiet och inte byter flexplatta/svänghjul ovetande om detta och sätter en originaldel till en neutralbalanserad vev så funkar det.
Men, kom ihåg, det finns INGEN anledning att 0-balansera en Pontiac V8, det blir bara en massa onödigt fördyrande jobb.
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/