Har en Bonneville 1965 men en 389
Dåligt oljetryck på tomgång men ökar när man varvar/kör.
Ny olja samt filter men inget resultat,detta uppstod plötsligt!
Någon som har erfarenhet av detta
Vh
Annons
Re: Dåligt oljetryck 389
2En orsak till plötsligt tryckfall är att en av expansionspluggarna till lyftarkanalerna framtill bakom kamdrevet lossnat.
Vilket tryck är det?
Vilken viskositet har oljan?
Vilket tryck är det?
Vilken viskositet har oljan?
Re: Dåligt oljetryck 389
3Ok
Förra ägaren har ganska nyligen bytt kamkedjan då den hoppat ett kugg.
Kör med 20w50 olja och trycket stiger när jag gasar,kommer upp till ca 35-40 psi
Tyvärr ingen varvräknare men uppskattningsvis
3-4000 varv
Du tror inte på oljepumpen då?
Förra ägaren har ganska nyligen bytt kamkedjan då den hoppat ett kugg.
Kör med 20w50 olja och trycket stiger när jag gasar,kommer upp till ca 35-40 psi
Tyvärr ingen varvräknare men uppskattningsvis
3-4000 varv
Du tror inte på oljepumpen då?
Re: Dåligt oljetryck 389
4Vem har inbillat dig att du ska använda 20w50 olja? Sån viskositet används inom banracing där motorerna är byggda med speciellt stora spel och körs i timtal med gasen i botten och 300 km/h. Dessutom förvärms dessa motorer innan start så att oljan får en chans att flyta ut till motorns smörjpunkter i de övre delarna på motorn, så att de inte nöts ut i förtid.
Om det inte är den enkla orsaken att en av de främre pluggarna tryckts ut av onormalt högt tryck p.g.a. den tjocka oljan så kan det vara så att lagren i motorn är utslitna p.g.a. bristfällig smörjning då 20w50 inte smörjer motorn ordentligt förrän den nått ca. 130° C. Att rekommendera 20w50 i en f.ö. frisk motor med normalt användningsområde, framför allt i vårat nordliga klimat, tyder på stor okunnighet och har lett till många raserade motorer.
I stället för att lyssna på en massa "förståsigpåare" som aldrig öppnat en servicemanual eller handbok till sin bil utan i stället gjort fel i 50 år och aldrig kommer att lära sig nåt om oljan, ta en titt i nämnda manualer, så framgår det att viskositeten på motoroljan för de allra flesta USA bilar (och andra) med friska motorer bör vara 10w30 som skyddar motorn vid 95°-105°C arbetstemperatur och som dessutom snabbt flyter ut till motorns smörjpunkter (och lyftare) vid kallstart.
Nog om oljan.
För att verifiera oljetrycket så skulle jag koppla en mekanisk oljetrycksmätare uppe vid fördelaren, sitter en gängad plugg där som leder till olje-kanalerna i motorns övre delar. Då kan du även notera hur lång tid det tar för 20w50 oljan att leta sig ut i motorn.
Hoppas detta hjälper en aning.
Om det inte är den enkla orsaken att en av de främre pluggarna tryckts ut av onormalt högt tryck p.g.a. den tjocka oljan så kan det vara så att lagren i motorn är utslitna p.g.a. bristfällig smörjning då 20w50 inte smörjer motorn ordentligt förrän den nått ca. 130° C. Att rekommendera 20w50 i en f.ö. frisk motor med normalt användningsområde, framför allt i vårat nordliga klimat, tyder på stor okunnighet och har lett till många raserade motorer.
I stället för att lyssna på en massa "förståsigpåare" som aldrig öppnat en servicemanual eller handbok till sin bil utan i stället gjort fel i 50 år och aldrig kommer att lära sig nåt om oljan, ta en titt i nämnda manualer, så framgår det att viskositeten på motoroljan för de allra flesta USA bilar (och andra) med friska motorer bör vara 10w30 som skyddar motorn vid 95°-105°C arbetstemperatur och som dessutom snabbt flyter ut till motorns smörjpunkter (och lyftare) vid kallstart.
Nog om oljan.
För att verifiera oljetrycket så skulle jag koppla en mekanisk oljetrycksmätare uppe vid fördelaren, sitter en gängad plugg där som leder till olje-kanalerna i motorns övre delar. Då kan du även notera hur lång tid det tar för 20w50 oljan att leta sig ut i motorn.
Hoppas detta hjälper en aning.
Re: Dåligt oljetryck 389
5Hällde i och provade med 20/50 olja då jag fick tips om det.(funkade inte
Häller i 10/30 mineralolja.
Som jag skrev så har jag ca 35 psi vid gaspådrag, mätaren ansluten på oljefiltrets hållare.
Va har du för teori kring det plötsliga oljetrycksfallet
Kan silen på pumpen lossnat?
Bökigt att få ner tråget med motorn i för att undersöka.
Har nyss tagit över bilen med vetskap om problemet.
Bara tacksam för lite idéer!
Häller i 10/30 mineralolja.
Som jag skrev så har jag ca 35 psi vid gaspådrag, mätaren ansluten på oljefiltrets hållare.
Va har du för teori kring det plötsliga oljetrycksfallet
Kan silen på pumpen lossnat?
Bökigt att få ner tråget med motorn i för att undersöka.
Har nyss tagit över bilen med vetskap om problemet.
Bara tacksam för lite idéer!
Re: Dåligt oljetryck 389
6Silen har mycket lite eller inget att göra med oljetrycket, men OM den lossnat så kan det kommit in nåt som hindrar kulan från att täta.
Om du har en elektrisk givare/oljetrycksmätare kan det vara fel på dessa eller de elektriska anslutningarna som ger fel värden?
Därför skulle jag kolla dessa först och gärna kolla trycket med en mekanisk oljetrycksmätare innan du river motorn.
Om du har en elektrisk givare/oljetrycksmätare kan det vara fel på dessa eller de elektriska anslutningarna som ger fel värden?
Därför skulle jag kolla dessa först och gärna kolla trycket med en mekanisk oljetrycksmätare innan du river motorn.
Re: Dåligt oljetryck 389
7Hej
Nu är motorn renoverad samt borrad 0.40
Originalkam samt kolvar,förgasaren/topparna är renoverad.
Använder hei fördelare ”20210913”
Ställt tändningen 6* samt justerat in bästa vacum med driven ilagd enligt dina inst i detta forum.
Problemet är att den vill spika vid högre gaspådrag,provat ställa senare tändning då blir spikandet nästintill obefintlig.
Motorn är nollad så TCD är noll.
Kan den ändå gå magert??
Några idéer?
Nu är motorn renoverad samt borrad 0.40
Originalkam samt kolvar,förgasaren/topparna är renoverad.
Använder hei fördelare ”20210913”
Ställt tändningen 6* samt justerat in bästa vacum med driven ilagd enligt dina inst i detta forum.
Problemet är att den vill spika vid högre gaspådrag,provat ställa senare tändning då blir spikandet nästintill obefintlig.
Motorn är nollad så TCD är noll.
Kan den ändå gå magert??
Några idéer?
Re: Dåligt oljetryck 389
8Varför använder du HEI?
Det tillverkades 100-tals miljoner bilar med brytarspetsfördelare t.o.m. 1974 som alla fungerade som avsett. Exempelvis hade alla Tri-Power, H.O., RamAir, och SuperDuty motorer brytarspetsfördelare och detta av flera goda anledningar, en av dem är att dessa tändsystem var avsedda för applikationen.
HEI togs fram för att det skulle kunna gå att antända och fullständigt förbränna EGR-fyllda magra bränsle-luftblandningar för att inte skada katalysatorerna i bilar fr.o.m. 1975.
En original HEI fördelare kan man dock få att fungera hyggligt på en 1975 eller äldre motor om man räknar med att blandningen i den äldre motorn är rikare och brinner snabbare än den magrare blandningen från motorerna där HEI var nödvändig, men är totalt bortkastad tid om man fortfarande har kvar den fördelare som kom på motorn från fabrik.
Att bara kasta på första bästa HEI utan eftertanke om tändkurvan är ett recept för misslyckande.
Och är det en "Kina"-HEI så är det dessutom bortkastade pengar, värre sopor blir svårt att finna.
Att din motor spikar har alltså naturliga orsaker, fel grejor på fel plats.
Det tillverkades 100-tals miljoner bilar med brytarspetsfördelare t.o.m. 1974 som alla fungerade som avsett. Exempelvis hade alla Tri-Power, H.O., RamAir, och SuperDuty motorer brytarspetsfördelare och detta av flera goda anledningar, en av dem är att dessa tändsystem var avsedda för applikationen.
HEI togs fram för att det skulle kunna gå att antända och fullständigt förbränna EGR-fyllda magra bränsle-luftblandningar för att inte skada katalysatorerna i bilar fr.o.m. 1975.
En original HEI fördelare kan man dock få att fungera hyggligt på en 1975 eller äldre motor om man räknar med att blandningen i den äldre motorn är rikare och brinner snabbare än den magrare blandningen från motorerna där HEI var nödvändig, men är totalt bortkastad tid om man fortfarande har kvar den fördelare som kom på motorn från fabrik.
Att bara kasta på första bästa HEI utan eftertanke om tändkurvan är ett recept för misslyckande.
Och är det en "Kina"-HEI så är det dessutom bortkastade pengar, värre sopor blir svårt att finna.
Att din motor spikar har alltså naturliga orsaker, fel grejor på fel plats.
Re: Dåligt oljetryck 389
9Ok
Nu var det inte det jag frågade…..!!
Jag har valt att montera en HEI SUM-850007
Och så är det!
Har nu löst utmaningen/problemet och 389 går
Helt magiskt bra.
Den som är intresserad och har Spikningar vid gaspådrag någon stans i registret får gärna skicka ett PM så kan jag
ge bra tips/trix!
Glada och positiva hälsningar
Nu var det inte det jag frågade…..!!
Jag har valt att montera en HEI SUM-850007
Och så är det!
Har nu löst utmaningen/problemet och 389 går
Helt magiskt bra.
Den som är intresserad och har Spikningar vid gaspådrag någon stans i registret får gärna skicka ett PM så kan jag
ge bra tips/trix!
Glada och positiva hälsningar