Annons

Sealed Power lyftare okej eller dåliga?

1
Har någon använt Sealed Power hydrauliska lyftare HT-951 nyligen? Har satt i ny kam och nya lyftare HT-951, och ville kolla att alla oljekanaler var öppna och funkade innan jag satte på ventilkåporna och kåpan över lyftargalleriet. satte i fördelare då jag inte har lös axel för att prima oljepumpen. Fyllde olja och körde runt utan t-stift. Och oljan kom fram i lyftargalleriet flöde helt rätt kring varje lyftare, och började pumpa upp olja genom stötstängerna och rann ner och över vipparmslagringen. Men väldigt olika flöden till vipparmarna. De flesta blev snabbt smöjda med bra flöde, men några dröjde väldigt länge, trots långt malande på starten, och ganska lite olja genom stötstången, och två som inte ger en droppe olja till vipparmen. Fast det verkar flöde rikligt med olja kring varje lyftare i galleriet.

Lyftarna har legat i olje bad innan montering, och ventilerna injust med nollad stötstång, och sedan 3/4 varv, och har bra plunger rörelse, när jag trycker. Så är det vanligt att HT-951 made i china, uppför sig så här olika? Vill inte ta isär lyftarna för dom är ju nya. Förstå att motorvarvet är lågt vid bara kranking, men oljetryckkontakten bryter så det är ju tillräckligt oljetryck och jag ser ju bra flöde kring lyftargalleriet, och bra flöde ur dom flesta stötstängerna.

Lindeman
Annons

Re: Sealed Power lyftare okej eller dåliga?

2
Om du kollat att botten på lyftarna är korrekt slipade, konvexa, och att kammens nockar är lite högre på ena sidan, så är det nog ingen fara, men du borde ha skaffat en axel till oljepumpsdrivningen för att prima lyftarna och kolla flödet vid vipporna. Vid inkörning av nya lyftare (och kamaxel) gäller det att få igång motorn så snabbt som möjligt. Att nöta på startmotorn för att kolla om oljan kommer upp till lyftarna är INGEN bra ide´. Du har ju inte gjort det bästa för att lyftarna ska överleva inkörningen. Att låta lyftarna ligga i oljebad innan montering är totalt verkningslöst, finns INGEN som helst nytta med detta. Vid första starten med nya lyftare fylls de innan du hinner säga "kamaxel". Det viktigaste vid inkörning av lyftare (och kamaxel) är att man stryker på riktig kaminkörningspasta på nockar och botten på lyftarna och ser till att motorn startar direkt och tas upp till 2000-2500 varv och varieras däremellan under 20-30 minuter. Lika viktigt är att rätt viskositet på motoroljan används, INGEN 20w50 sirap m.a.o. Dessa motorer kräver inget annat än 10W30 API SF-SL mineral som flyter ut till motorns smörjpunkter snabbt så att det inte uppstår onödig belastning och slitage på motorn rörliga delar.
Du kan märka stötstängerna med ett vitt streck just under vipporna, sätta stänkclips på vipporna och kolla att stötstängerna snurrar lite stötvis medan motorn går på tomgång, då vet du att lyftarna slitits in rätt mot nockarna och inkörningen lyckats.
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/