Hej!
Om man bortser från miljöaspekter, kan man göra så här:
... istället för att förbränna bort skiten?
Vad är för/nackdelarna?
Annons
Re: Ang. vevhusventilation?
2vad är det för fel på att förbränna det? men det gör du ju om du gör så där å.
grand Prix 1967 428HO 390 HP
Re: Ang. vevhusventilation?
4Precis, tänkte bara släppa ut det i det fria.
Känns rent spontant att pcv-ventilen, slangen osv. kommer att bli rätt flottig inuti.
Min tanke var som sagt att bara dra en slang rätt ner, så jag släpper ut skiten där.
Pontiac Firebird -71 med en Pontiac 428 YH -68
+ TH400
+ TH400
Re: Ang. vevhusventilation?
5ingen bra ide, det är giftiga gaser som riskerar att komma in i bilen. pcv ventilen är ju en komponent i systemet som skall användas.
grand Prix 1967 428HO 390 HP
Re: Ang. vevhusventilation?
6Om vi leker med tanken, att jag drar slangen till bakre stötfångare?stefan 8 skrev: 17 feb 2020 21:22 ingen bra ide, det är giftiga gaser som riskerar att komma in i bilen. pcv ventilen är ju en komponent i systemet som skall användas.
Pontiac Firebird -71 med en Pontiac 428 YH -68
+ TH400
+ TH400
Re: Ang. vevhusventilation?
8Att jag tycker det känns bättre att låta skiten åka ut i det fria, än att jag matar in det i motorn igen
Pontiac Firebird -71 med en Pontiac 428 YH -68
+ TH400
+ TH400
Re: Ang. vevhusventilation?
9Nä det är ju bättre att vevhusgaserna förbränns. Motorn tar ju inte skada av det.
grand Prix 1967 428HO 390 HP
Re: Ang. vevhusventilation?
10Innan detta system användes "road draft", alltså ett rör från vevhuset ner under bilen där fartvinden drog ur de skadliga, frätande, kondensfyllda vevhusgaserna ut ur vevhuset. Detta system var inte särskilt effektivt, särskilt inte vid tomgång och låg hastighet.
De första PCV-systemen hade ventilation till och från vevhuset via ett mot atmosfären öppet oljepåfyllningslock, vilket inte var särskilt hälsosamt för levande varelser, men det höll motorn ren invärtes och förlängde oljebytesintervallerna mångdubbelt.
1968 skärptes utsläppskraven och PCV-systemet fick till och frånluftväxlingen via luftrenaren och detta system används än idag.
PCV-systemet är även en kontrollerad "vakuumläcka" som ingår i kalibreringen av förgasare.
Sammanfattningsvis är det skadligare för motorn att INTE använda PCV-systemet än att göra det. Detta har motoringenjörerna räknat ut och när man förstår varför är detta en ickefråga. Se till att det fungerar som avsett, och glöm sedan bort det.
Re: Ang. vevhusventilation?
11Frågade bara åt en kompis...
Jag kommer nu att köra enligt den nedre bilden, som dom körde med från år 1968!
Spelar det någon roll om man sätter slangarna spegelvänt? (Att man går från luftrenaren till passagerarsidans ventilkåpa.)
I mitt fall blir det bäst rent praktiskt att ha exakt som på bilden (lättare att fylla på olja från förarsidan).
Men undrar ändå, bara "för att"?
Jag kommer nu att köra enligt den nedre bilden, som dom körde med från år 1968!
Spelar det någon roll om man sätter slangarna spegelvänt? (Att man går från luftrenaren till passagerarsidans ventilkåpa.)
I mitt fall blir det bäst rent praktiskt att ha exakt som på bilden (lättare att fylla på olja från förarsidan).
Men undrar ändå, bara "för att"?
Pontiac Firebird -71 med en Pontiac 428 YH -68
+ TH400
+ TH400
Re: Ang. vevhusventilation?
121968 och senare Pontiac V8 har ju PCV-ventilen framtill i lyftarplåten under insuget, 1967 och tidigare har ventilen baktill i plåten.
Röret för luftväxlingen mellan ventilkåpa/vevhus och luftrenare sitter så vitt jag vet alltid på passagerarsidan, (utom Tripower), så det blir ju bra det.
Röret för luftväxlingen mellan ventilkåpa/vevhus och luftrenare sitter så vitt jag vet alltid på passagerarsidan, (utom Tripower), så det blir ju bra det.