Annons

Kolvringar och lager...???

1
Hej!

Behöver er hjälp....igen....

Renoveringen av 400 -67 fortgår och blocket ska nu in på honing.
Blocket är oborrat och jag kommer att använda original kolvarna men sätta i nya kolvringar och lager.

Men....vilka kolvringar rekommenderar ni?
Har förstått att jag behöver den typ som man filar in gapet på men det verkar finnas en djungel av olika.

Vad rekommenderar ni för fabrikat och typ av vev och ramlager....King Bearings?
Annons

Re: Kolvringar och lager...???

2
Skulle skippa filringar de färdiga funkar fint är inte så att det lilla extra gapet göt mätbar skillnad på en vanlig bil och köpa några moly ringar tex total seal el Mahle/perfect, köper du filringar börja fila andra ringen den är mjukare och går fortare så vanlig miss är att man börjar med toppringen och sedan filar för mkt på andra ringen.
Clevite, king el acl gör alla bra lager finns olika tex tri metall alu etc hederliga tri metall skulle jag satsa på de kostar lite mer än alu varianten.

Re: Kolvringar och lager...???

3
Lemans 65 skrev:Skulle skippa filringar de färdiga funkar fint är inte så att det lilla extra gapet göt mätbar skillnad på en vanlig bil och köpa några moly ringar tex total seal el Mahle/perfect, köper du filringar börja fila andra ringen den är mjukare och går fortare så vanlig miss är att man börjar med toppringen och sedan filar för mkt på andra ringen.
Clevite, king el acl gör alla bra lager finns olika tex tri metall alu etc hederliga tri metall skulle jag satsa på de kostar lite mer än alu varianten.

Tackar för tipsen...[emoji1303]
Ska kolla vad jag hittar...


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Kolvringar och lager...???

4
Jag skulle använda Federal Mogul 4040M ramlager och 1555CPA vevlager eller lite dyrare Clevite CB758 vevlager.

Jag skulle undvika TotalSeal gapless kolvringar som är onödigt knepiga och i stället använda ringar som Pontiac använde i H.O. motorerna, exempelvis 2M 644 (2C 644) som har moly-inlägg i övre ringen dessa sliter in sig bättre mot lopp som inte är 100% runda som exempelvis gamla omhonade lopp.
Om loppen är 100% runda i en standard V8 finns ett billigare alternativ, vanliga 644. Numren är Hastings OEM.
Filefit kunde man kanske sikta på om loppen har honats större än vad OEM-ringarna klarar eller till rena racingmotorer.

Här finns allt du behöver veta om kolvringar:
https://www.hastingspistonrings.com/tech-tips-faqs
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

Re: Kolvringar och lager...???

5
The Judge skrev:Jag skulle använda Federal Mogul 4040M ramlager och 1555CPA vevlager eller lite dyrare Clevite CB758 vevlager.

Jag skulle undvika TotalSeal gapless kolvringar som är onödigt knepiga och i stället använda ringar som Pontiac använde i H.O. motorerna, exempelvis 2M 644 (2C 644) som har moly-inlägg i övre ringen dessa sliter in sig bättre mot lopp som inte är 100% runda som exempelvis gamla omhonade lopp.
Om loppen är 100% runda i en standard V8 finns ett billigare alternativ, vanliga 644. Numren är Hastings OEM.
Filefit kunde man kanske sikta på om loppen har honats större än vad OEM-ringarna klarar eller till rena racingmotorer.

Här finns allt du behöver veta om kolvringar:
https://www.hastingspistonrings.com/tech-tips-faqs
Kanon!
Loppen är 0,02mm orunda och slitna 0,01mm i loppen utom en bit under vändkantarna där dom är 0,10mm större.
Frågan är ju förstås vad dom är efter honingen....