Annons

renovering toppar ,vilka ventiler?

1
Jag har ett par tomma toppar jag tänkt renovera , vilka ventiler / längd på ventiler ska jag ha?
och vilka fjädrar ska man använda?
Topparna har nr #46 och är gjutna -68 vilket bör vara småventilstoppar med 72cc förbränningsrum , och har redan helicoilats för gängad stödbult samt frästa styrningar för riktiga ventiltätningar.
Tanken är att ha dom på en relativt orginalbetonad 400"

topparna köptes in som objekt för många år sedan i tron att det var 73-74 350" toppar så det var ju en
glad överraskning när jag rev fram dom från förrådet för att syna dom :)
Annons

Re: renovering toppar ,vilka ventiler?

2
Jag skulle köpa runt 5.095" långa 2.11" och 1.77" ventiler i rostfritt (Manley, Ferrea, SI-valves), snygga till grytorna under sätena och övre radien i insugsportarna, sätta K-lines i styrningarna, använda original retainer till Crower 68404-16 fjädrarna, borra och gänga de yttre fästena för grenrör/headers.
Sen har du grymma 75cc D-portstoppar!
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

Re: renovering toppar ,vilka ventiler?

3
Ok, efter lite googlande hittar jag bla. ferrea #F5143 och #F5144 som helt kit vilka är 5.095" respektive 5,15" längd
sedan ferrea #F5065 och #F5062 vilka är 4.98" långa vilket verkar vara samma längd som orginal?
Vilka ska man köra på?
går man på dom längre ventilerna bör man väl köra med justerbara vipparmsmuttrar?

Re: renovering toppar ,vilka ventiler?

4
Enligt Ferrea är 5144 5.11" långa, så de blir bra med 5143.
Större förbränningsrum med högre i tak placerar änden på ventilskaftet högre upp och därför är skaften kortare på dem, exempelvis som på 1971 eller senare toppar samt vissa tidigare 2-ports toppar med 80cc eller större förbränningsrum.
Låsbara justermuttrar till vipporna är en god ide när man frångår 100% original.
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/