Annons
Annons

Re: Sug motor

2
Tekniskt sett så finns det ingenting som heter "sugmotor".

Motorn är en luftpump - den tar in luft och komprimerar den.
Ett vanligt antagande om hur luften kommer in i cylindern är att kolven suger in luften - kolven skapar ett "sug"
som drar in luften.
Men, det är i praktiken det atmosfäriska trycket - ungefär 15 psi eller 1kg/cm2 - som pressar in luften, förutsatt att dess väg är ostrypt.
Vid WOT så hjälper det atmosfäriska trycket till att fylla tomrummet ovanför kolven vid intagsfasen.
Stänger man spjället till en liten öppning så kommer mindre mängd atmosfäriskt tryck att passera strypningen, resultatet blir mindre mängd luft till cylinder och därmed mindre effekt.
En liten venturi eller spjällöppning stryper mängden luft som det atmosfäriska trycket kan pressa in till cylindern.
Alltså, det är kolvarnas pumpande som skapar ett undertryck/vakuum/tomrum i inloppet under de stängda, eller näst intill stängda luftspjällen, som det atmosfäriska trycket utjämnar mer ju mer spjällen öppnas.

När man lärt sig principen för hur en förbränningsmotor fungerar är det lättare att diskutera dess varianter.

Och, är det nån särskild motor du tänker på? Det finns ju lite olika storlekar att välja på.

Hoppas detta hjälper en aning.
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/