Annons
Annons

Re: Missljud Pontiac 400.

3
The Judge skrev:1. Gör ett komptest. Bör ligga inom 1 kg.
2. Kolla vakuum i insuget. Bör ligga runt 18-20 in/hg i park/neutral.
3. Använd av fabrikanten angiven viskositet på motoroljan (10w30).
Ska se om jag kan få fatt på en kompressionsprovare.

Ska någon vacuumledning vara pluggad?

Har inte hunnit bytt olja sen vinterförvaring, kan det hjälpa med ett byte? (Ska givetvis mäta komp och vacuum :))

Tack för snabbt svar, Judge!

Re: Missljud Pontiac 400.

8
Nu har jag åtminstone bytt olja, fick inte tag på någon kompressionsprovare tills idag..

Vi kan nog konstatera att ena lyftaren är kass på cylinder åtta. Ljudet blev ett helt annorlunda efter oljebytet.
Nu är det mer ett tickande ljud, förut så lät det riktigt läskigt.
Försökte justera bort det på vipparmen (skruva ut muttern tills det låter, dra åt tills det blir tyst och ett halvt varv, korrekt?), blev lite bättre men långt ifrån bra.

Kan jag byta en lyftare, eller måste jag byta allihop? Kanske lika bra att kosta på nya när det ändå är isär..

Återkommer när jag komptestat och mätt vacuumet..

Re: Missljud Pontiac 400.

9
Det går bra att byta bara en lyftare om du vet vilken som felar men kör in nya lyftaren (ca 2000varv i 20 till 30min). Dum fråga kanske men du har poly locks eller låsmuttrar och inte original vipparmsmuttrar?
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP

Re: Missljud Pontiac 400.

11
Burningbird skrev:Det går bra att byta bara en lyftare om du vet vilken som felar men kör in nya lyftaren (ca 2000varv i 20 till 30min). Dum fråga kanske men du har poly locks eller låsmuttrar och inte original vipparmsmuttrar?
Jag antar att de är original, ser ut lite som nyloc-muttrar fast utan gummilåsning.
Iofs är de något ovala i änden, så det kanske inte är original?

Re: Missljud Pontiac 400.

12
The Judge skrev:Innan du stoppar i en ny lyftare, kolla hur den gamla ser ut i botten.
Om den är "urgröpt" så är det kamaxelbyte inkl. nya lyftare som gäller, gärna nya ventilfjädrar också.
Det är detta jag är lite smått orolig över.
Går det byta kamaxel med motorn på plats eller behöver jag lyfta ur motorn?

Ponera att kompet är bra, kan jag, när jag ändå håller på, byta till en något vassare kam?
Vad drar det med sig? Rullvippor antar jag, byta ut de pressade vipparmsbultarna?
Inte ute efter något effektmonster, utan lite "roligare" motor bara.

Sitter idag en tvåports Rockorkester, tanken är att om man byter till vassare kam, att få tag på en Q-jet med tillhörande insug.
Men det får isf bli ett vinterprojekt.

Re: Missljud Pontiac 400.

13
tugge skrev:
Burningbird skrev:Det går bra att byta bara en lyftare om du vet vilken som felar men kör in nya lyftaren (ca 2000varv i 20 till 30min). Dum fråga kanske men du har poly locks eller låsmuttrar och inte original vipparmsmuttrar?
Jag antar att de är original, ser ut lite som nyloc-muttrar fast utan gummilåsning.
Iofs är de något ovala i änden, så det kanske inte är original?
Originalmuttrar är inte självlåsande utan dras mot "klacken" på vipparsbulten med 20ft-lb. Om det är utbytt till låsmuttrar går det bra att justera som du gjort.
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP

Re: Missljud Pontiac 400.

15
Har fortfarande inte gjort något komptest, har inte fått tag på någon provare :(

Vet inte om ni kan avgöra något på kassa mobilbilder, men jag kunde inte visuellt se att något stod galet till med kamaxeln.
Det som såg lite konstigt ut var att det såg ut som det saknades en bit i godset (Se bild)
Nu plockade jag endast ur lyftarna på cylinder 8 som jag tyckt mig höra ljudet från (brist på tid) och i mina ögon såg de bra ut.
Slänger med ett par bilder!
Bild
Bild
Bild