Annons
Annons

Re: Förgasarfotspackning

17
Jag kanske förklara tokigt till höger om blandskruvarna har jag kopplat fördelaren ? Lådan har jag på en förgrening till bromsvacumet bak. Sitter ett Utah på vänster sida i längdled med bakre portarna vad är det till ? Har mätt vacum där väldigt dåligt hade lådan där men det fungera inte

Re: Förgasarfotspackning

21
Din förgasare är en hackad fabriksrenovering, med vakuumanslutningar som inte fanns där från fabrik.
Omöjligt att veta nåt om den utan att ta isär den och mäta kalibreringen.

Jag rekommenderar att du skaffar en graderad bränsletrycks/vakuum-mätare, finns exempelvis hos Biltema för 99kr, #15-1366, för kontroll av vakuumanslutningarna samt för justering av blandningsskruvarna, så att du vet när högsta vakuum uppnåtts med växeln ilagd och 650 varv. Man kan/ska notera högsta erhållna varvtal också, men utan vakuummätare så blir resultatet osäkert.
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

Re: Förgasarfotspackning

23
Har hittat det troliga felet ! jag hade bytt vacum klockan som bromsar spjället och den nya var lite kortare så jag fick räta ut staget till spjället vart lite för mycket , har kortat det lite , nu går bilen som den ska , ingen ketjup effekt längre tack för all hjälp

Re: Förgasarfotspackning

24
Jag ser att du saknar en PCV-ventil. Den ska sitta i en gummibussning i plåten under insuget, just nedanför termostathuset. En 3/8" slang ska ledas från denna till en 90° special-nippel som tar vevhusgaserna till insugets båda plan. Den nippeln ska sitta där du nu har en NPT plugg, just under soppa-ingången på förgasaren.
Fixa detta, PCV-ventilen drar kondens samt sura förbränningsrester ut ur vevhuset till förbränning så slipper du rost inuti motorn samt sönderfrätta lager.
PCV-ventilen drar ca. 3-5 cfm så den ingår även i kalibreringen av förgasaren, utan den går det för fett.

Du borde även skaffa en choke.
Utan den så måste du "pumpa igång" motorn när den är kall, och då skvätter du soppa, som inte förbränns, ner i cylindrarna där oljefilmen sköljs bort med ökat slitage på ringar och cylinderväggar.
Dessutom kan tätningen på accpumskolven halka av när du pumpar och då har du inget accpumpstillskott vid gaspådrag.
Om motorn startar och går bra utan choke när den är kall så är kalibreringen galet fet.

Sen kan du även ha för magra (tjocka) sekundärnålar eftersom gaffeln som håller dem är galet modifierad och böjd.

När detta är gjort så kanske motorn går som den ska.

Hoppas detta hjälper en aning.
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/