Annons

Re: Tändning och kylning!

61
Hej!
Läser om dina mätvärden o funderar, kan det vara så att du mäter när förbrukarna sitter inkopplade i ena ändan, lampor, startmotor, tändspole osv?
För då går det via dom till jord med 0 Ohm vilket är helt riktigt.
Med vänlig hälsning Göran.
Annons

Re: Tändning och kylning!

63
Är förbrukarna=kontakterna vid torpeden vid säkring dosan? Jag provade att koppla bort båda två och ohma mellan ena helljuslampan och jord och då gick det ner på noll men då kanske ska vara så? Däremot så när jag tittade på kopplingschemat så upptäckte jag gröna kabeln som går från jord i tändninglåset sedan via instrumentbrädan och ut genom torpeden var avklippt. Jag antar att den var till någon templampa? Men jag skarva den och satte den på den tempgivare som satt där nu eller hade varit bättre att jorda direkt i karossen. Om det var kanske den kabel som det spökat med när det inte funkade med relät?

Re: Tändning och kylning!

65
Nu är jag tillbaka igen. Utan någon större framgång med elen. alla lampor, fläkt och blinkers funkar som det ska så det ju vara jordat allting. Men är lite fundersam om det ska ligga ström på i cigarett-uttaget när tändningen är av?

Och nu har jag fått hem nya brytspetsar och kondensator till gamlafördelaren. Är det dumt att byta det när fördelar'n ligger lös? Sedan har jag ingen tillgång till kamvinkelmätare men jag såg att man kunde ställa in kamvinkeln med bladmått. Men jag har inte riktigt förstått vart man ska mäta in det? Därför lägger jag upp en bild
index.jpg index.jpg Visad 3604 gånger 13.46 KiB
Ska jag mätta med bladmåttet vid klacken inom det röda? Eller där vid spetsen inom gröna?

Re: Tändning och kylning!

66
Om du kollar schemat så ser du att cig-tändaren ligger i samma krets som innerbelysningen, och den funkar ju utan att tändningen är på.

Eftersom brytarna måste vara stängda mellan öppningarna så kan du inte göra som du tänkt.
Ställ avståndet mellan kontakterna med brytaren på en nock.

När du fått igång motorn så kan du justera brytarens skruv medurs just till motorn börjar misstända, sedan tillbaka moturs exakt ett halvt varv, då får brytarna rätt avstånd.
Motorinstrument med kamvinkelmätare bl.a. finns hos exempelvis ***tema för en femhundring.
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

Re: Tändning och kylning!

68
Firebird67 skrev:Så den klacken innanför röda cirkel ska vila mot en nock. Men det lär väl vara precis så att den tar i för annars lär väl den nötas ut fort mot kamhjulet? Sen så ska spetsen inom det gröna omådet justeras så bladmått ett går precis emellan?
Brytarspetsar eller brytarkontakter är just en kontakt, den sluter och den öppnar, om du gör som du tänker kommer de aldrig stänga och du kommer aldrig att få igång motorn.

Klacken i den röda cirkeln ska vila mot en nock, måttet kollas mellan kontakterna i den gröna cirkeln.
En liten dutt brytarfett på klacken lindrar slitage.

Jag har i min GTO-66 testat att köra brytarspetsar till de tar slut och det är inte klacken som slits före kontakterna, efter 16 års användande var kontakterna så slitna att motorn blev svårstartad, klacken visade inga tecken på slitage.
Om jag bytt brytarspetsarna efter 10 års bruk eller 3500 mil så hade det inte varit nåt problem alls p.g.a. utebliven service.
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/