Firebird67 skrev:Nu hitta jag igen gula kabeln som kommer från startmotorn avklippt. Sen undrar jag om det är rätt när lila kabeln som går från säkringdosan och ner till startmotorn ska ha kontakt med resistorkabeln/styrströmmen? Jag mätte från startmotor och upp till rresistorkabel när den satt löst och då hade dom två kontakt. Jag tycker det känns fel.
Låter helgalet.
Den lila kabeln går från tändlåskontakten via startspärrkontakten till S-terminalen på startmotorsolenoiden och aktiverar startmotorn när nyckeln dras till "Start", inget annat, nånsin.
När nyckeln dras till "Start" så sluter solenoiden även "R" terminalen i solenoiden och ger full kräm till tändspolen endast under "Start"-momentet, för att motorn ska starta lätt.
Under "Gång" så har du resistorkabeln från tändlåskontakten som ger reducerad ström/spänning till + på tändspolen, detta för att skona brytarspetsarna.
Alla Pontiacs värstingmotorer, High Output., RamAir och SuperDuty använde brytarspetsar då kalibreringen av förgasarna tillät detta.
Magrare blandningar, (med EGR, katalysatorer etc. eller felkalibrerade förgasare (för magert) som brinner långsammare), kräver HEI för att antändas. Dessa blandningar kommer dock aldrig att ge motorn sin fulla potential effektmässigt.