Annons

Re: Tändning och kylning!

46
Nu hitta jag igen gula kabeln som kommer från startmotorn avklippt. Sen undrar jag om det är rätt när lila kabeln som går från säkringdosan och ner till startmotorn ska ha kontakt med resistorkabeln/styrströmmen? Jag mätte från startmotor och upp till rresistorkabel när den satt löst och då hade dom två kontakt. Jag tycker det känns fel.
Annons

Re: Tändning och kylning!

48
Firebird67 skrev:Nu hitta jag igen gula kabeln som kommer från startmotorn avklippt. Sen undrar jag om det är rätt när lila kabeln som går från säkringdosan och ner till startmotorn ska ha kontakt med resistorkabeln/styrströmmen? Jag mätte från startmotor och upp till rresistorkabel när den satt löst och då hade dom två kontakt. Jag tycker det känns fel.
Låter helgalet.

Den lila kabeln går från tändlåskontakten via startspärrkontakten till S-terminalen på startmotorsolenoiden och aktiverar startmotorn när nyckeln dras till "Start", inget annat, nånsin.

När nyckeln dras till "Start" så sluter solenoiden även "R" terminalen i solenoiden och ger full kräm till tändspolen endast under "Start"-momentet, för att motorn ska starta lätt.

Under "Gång" så har du resistorkabeln från tändlåskontakten som ger reducerad ström/spänning till + på tändspolen, detta för att skona brytarspetsarna.

Alla Pontiacs värstingmotorer, High Output., RamAir och SuperDuty använde brytarspetsar då kalibreringen av förgasarna tillät detta.
Magrare blandningar, (med EGR, katalysatorer etc. eller felkalibrerade förgasare (för magert) som brinner långsammare), kräver HEI för att antändas. Dessa blandningar kommer dock aldrig att ge motorn sin fulla potential effektmässigt.
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

Re: Tändning och kylning!

49
Jag testade att lossa hela kontakten från säkringsdosan i motorrummet och provade att mäta mellan lila kabeln som kommer från startmotorn och resistorkabeln då blev det ingen kontakt sedan provade jag mäta från alla stift
och uti till dessa två kablar kontakten för att utesluta så dom inte hade kontakt med varandra och där var det lugnt. Men direkt jag satte tillbaka kontakten i säkringsdosan så fick dom kontakt igen med varandra. Vad ska man tro om det?

Re: Tändning och kylning!

52
Firebird67 skrev:Nu behöver jag lite hjälp! Jag och farsan skulle prova ohma från tändlåset till S-terminalen och då fick vi kontakt direkt bara av peta på tändlåset?! Kan det vara jordfelbrytar från själv tändlåset
Den kretsen ska vara sluten med växelväljaren i P eller N, aldrig annars, men det går ström genom den endast när nyckel är vriden till "Start".
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

Re: Tändning och kylning!

53
Firebird67 skrev:Ja nu har jag provat att ohma mellan tändlåset (Jord) och sedan mätte alla kablar i kontaktstycket som går till startspärren vid växelspaken och alla gick ner på noll. Så ska det väl inte vara ?
Om du med 0 menar Ohm är det så att en kabel som är hel mellan mätpunkterna inte har nån resistans.
Att du då får 0 när du kollar tyder på att kablarna är hela.
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

Re: Tändning och kylning!

58
Ja jag vet inte om jag letar i onödan eller ej. Men jag tycker det börjar kännas som det är något skumt elfel någonstans. Jag har kontakt mellan kablarna på framlykta och lila kabel till startmotorn likaså resistorn/styrströmskabel. Sätter jag ena mätpinnen på samma kablar på framlykta och den andra på luftrenaren så får jag kontakt. Spelar ingen roll vart jag sätter mätinstrument det är nästan så att alla kablar får kontakt med varandra. Jag har försökt felsöka lite med hjälp av kopplingsschemorna men det har tagit stopp.

Men jag provade på nytt att koppla i relät som tidigare beskrev fast med resistorn/styrströmskabel istället för en kabel från ignition på säkringsdosan. Men den här gången tog jag bort säkringen från ignition och då funkade det att starta bilen och att stänga av den med nyckeln. Men istället vill inte instrumentbelysningen lysa alls. Medans säkringen var borta så provade jag mäta allt igen och då var det mer som det skulle förutom att inte instrumentbelysningen funkade. Jag testade även att lossa kontakten genom torpeden som ska gå till alla lampor fram,generator? tuta? Men då blev bilen stendöd.

Någon som har något bra förslag på vart man ska leta felet?

Re: Tändning och kylning!

59
Det börjar låta som Eddie Meduzas "Danske elektriker" varit i farten med din bil?

Bristande jordpunkter, särskilt mellan batteri/motor/kaross samt mellan instrument och kaross och elektrisk utrustning monterade lite hursomhelst/varsomhelst kan vara stora orsaker till el-problem.

Det finns egentligen bara ett sätt att komma tillrätta med sånt och det är att använda bilens verkstadsmanual/elschema för att kolla utrustningen/anslutningar, en sak i taget, utan att ta genvägar.
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/