Annons
Annons

Re: Steel spring splash shild

4
Det är en plåt som täcker hela toppen å är skruvad i dom toppbultarna med gängor på!
The stock seals are the O-ring type valve stem seals that go in the second groove on the valve stem. In addition to the stem seals, Pontiac always used a steel spring splash shield over the valve springs to reduce direct oil splash onto the valve stems: A lot of people delete these splash shields during assembly, and see increased oil consumption when using only the upper o-ring stem seals.
jag har en men den är rostig i ena fästet sitter med tre bultar
vad tror du om det Kent ?

Re: Steel spring splash shild

5
Då vet jag.

Texten på engelska som du refererar till beskriver dock det som jag gissade att du menade, stänkskydden på fjädrarna.

Plåtarna som ligger över vipporna leder olja som stänker från stötstängerna att droppa på vipporna för att smörja vippornas ände mot ventilskaftet bättre.
Dessa satt i första hand på High Performance motorer.
En senare variant var ventilkåpor med fastpunktade bleck för samma funktion.

Jag har kört Judgens 455:a i 16 år utan dessa, och kunde vid årets ventiljustering (den första på 15 år) inte finna nån orsak till att sakna dessa.
Orsaken till att jag inte använder dem är att insexlåsmuttrarna för vipporna är för höga för att få plats med "bafflarna".
Kunde kanske byta till CBB självlåsande originalmuttrar för att använda dem, men som sagt.....

Det finns två varianter av dessa bafflar en för 1966 eller tidigare och 1967 1:design och en för 1968 eller senare samt 1967 2:nd design.
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/