Någon som har liggande till salu
eller vet var man kan få tag på
behöver 2st
Micke V-ås
Annons
Re: Steel spring splash shild
2Det är plåten som sitter i toppen över ventil fjädrarna....
stänkskydd
Någon som har ?
Micke V-ås
stänkskydd
Någon som har ?
Micke V-ås
Re: Steel spring splash shild
3Jag gissar att du menar oljeskölden på fjädern, som hålls av retainern? I.s.f. kan jag kolla om jag har ett par åt dig.
Re: Steel spring splash shild
4Det är en plåt som täcker hela toppen å är skruvad i dom toppbultarna med gängor på!
The stock seals are the O-ring type valve stem seals that go in the second groove on the valve stem. In addition to the stem seals, Pontiac always used a steel spring splash shield over the valve springs to reduce direct oil splash onto the valve stems: A lot of people delete these splash shields during assembly, and see increased oil consumption when using only the upper o-ring stem seals.
jag har en men den är rostig i ena fästet sitter med tre bultar
vad tror du om det Kent ?
The stock seals are the O-ring type valve stem seals that go in the second groove on the valve stem. In addition to the stem seals, Pontiac always used a steel spring splash shield over the valve springs to reduce direct oil splash onto the valve stems: A lot of people delete these splash shields during assembly, and see increased oil consumption when using only the upper o-ring stem seals.
jag har en men den är rostig i ena fästet sitter med tre bultar
vad tror du om det Kent ?
Re: Steel spring splash shild
5Då vet jag.
Texten på engelska som du refererar till beskriver dock det som jag gissade att du menade, stänkskydden på fjädrarna.
Plåtarna som ligger över vipporna leder olja som stänker från stötstängerna att droppa på vipporna för att smörja vippornas ände mot ventilskaftet bättre.
Dessa satt i första hand på High Performance motorer.
En senare variant var ventilkåpor med fastpunktade bleck för samma funktion.
Jag har kört Judgens 455:a i 16 år utan dessa, och kunde vid årets ventiljustering (den första på 15 år) inte finna nån orsak till att sakna dessa.
Orsaken till att jag inte använder dem är att insexlåsmuttrarna för vipporna är för höga för att få plats med "bafflarna".
Kunde kanske byta till CBB självlåsande originalmuttrar för att använda dem, men som sagt.....
Det finns två varianter av dessa bafflar en för 1966 eller tidigare och 1967 1:design och en för 1968 eller senare samt 1967 2:nd design.
Texten på engelska som du refererar till beskriver dock det som jag gissade att du menade, stänkskydden på fjädrarna.
Plåtarna som ligger över vipporna leder olja som stänker från stötstängerna att droppa på vipporna för att smörja vippornas ände mot ventilskaftet bättre.
Dessa satt i första hand på High Performance motorer.
En senare variant var ventilkåpor med fastpunktade bleck för samma funktion.
Jag har kört Judgens 455:a i 16 år utan dessa, och kunde vid årets ventiljustering (den första på 15 år) inte finna nån orsak till att sakna dessa.
Orsaken till att jag inte använder dem är att insexlåsmuttrarna för vipporna är för höga för att få plats med "bafflarna".
Kunde kanske byta till CBB självlåsande originalmuttrar för att använda dem, men som sagt.....
Det finns två varianter av dessa bafflar en för 1966 eller tidigare och 1967 1:design och en för 1968 eller senare samt 1967 2:nd design.
Re: Steel spring splash shild
7Om du har splash shields på ventilfjädrarna och normala spel i ventilstyrningarna så ska det inte bli onormal förbrukning.
Notering: Ingen RamAir motor använde splash shields (p.g.a. att de starkare ventilfjädrarna fick dem att brista), de har dock PC-seals på styrningarna till insugsventilerna.
Notering: Ingen RamAir motor använde splash shields (p.g.a. att de starkare ventilfjädrarna fick dem att brista), de har dock PC-seals på styrningarna till insugsventilerna.
Re: Steel spring splash shild
10Visst kan jag de. Tar ett kort på dem så vi pratar om samma saker....
Re: Steel spring splash shild
14Bara för info, ifall nån missat:
"Det finns två varianter av dessa bafflar en för 1966 eller tidigare och 1967 1:design och en för 1968 eller senare samt 1967 2:nd design."
Blir nog svårt att få dit de senare på äldre toppar eller tvärtom.
"Det finns två varianter av dessa bafflar en för 1966 eller tidigare och 1967 1:design och en för 1968 eller senare samt 1967 2:nd design."
Blir nog svårt att få dit de senare på äldre toppar eller tvärtom.
Re: Steel spring splash shild
15Tack för infon jugge. Isåfall är detta design 2, då dessa satt på min 428a.
GTO 66 skicka ett pm om du vill ha dem.
GTO 66 skicka ett pm om du vill ha dem.