Annons

Fjädrar vad ska jag ha

1
Tja nu är det dax att göra nåt åt mina fjädrar runt om på bilen. Trodde att det skulle räcka med att montera nya dämpare på den men icke!. I alla fall så har jag satt dit nya KYB gas dämpare runt om. Men fjädringen är totalt kass. Så nu till min fråga. Jag vill ha ett skönt stuk på bilen och ändå att den ska kunna vara mer "satt" och även förbättra väghållningen. Har kollat runt lite på tex Summit. vad man ser där så är det en massa tänkbara alternativ bara för att byta fjädrar.


Är det nån som kan ge ett bra förslag på vad jag ska ha om jag nu vill: Kunna svänga, ha bra markfrigång utan att underredet tar i, få bra driv vid start mm.

Jo det är en 67'a A-body!
Annons

2
Du måste först bestämma dig för hur du vill ha det?

"ett skönt stuk på bilen och ändå att den ska kunna vara mer "satt" ELLER "ha bra markfrigång utan att underredet tar i"?

MOOG/TRW har fina OEM ersättningar som funkar mycket bra med ACDelco gasstötdämpare.

Det är "viktigare" med bra stötdämpare än bra fjädrar.
Fjädrarna håller höjden på bilen men får inte vara för hårda för komforten. Stötdämpare och krängningshämmare ger vägenskaperna.......

Hoppas detta hjälper en aning....
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

3
1/ Jo visst. Men när man kollar på tex Summit mm så har de fjädrar som är ca 1" kortare eller mer som än tex orginal moog. Undrar om bilen blir löjligt låg med såna. Eller om man fortfarande kan "använda" den.
Som jag förstått av deras sortiment så finns det tydligen inte hårdare fjädrar med en "normal" längd.

2/ Sen så är vissa specade till SMB och några till BB (när det gäller Cheva) men vi har ju bara ett motor alt. Ändå har de olika varianter till tex Cheva!. Och de e ju samma uppsättning eller?

3/ När jag menar skönt stuk på bilen så menar jag att den inte ska "hänga" i bak utan mer att den "vippar ngt framåt. MEN att bilen ändå är satt= stadig.

4/ Det är sådana här dämpare jag satt i fram och bak KYB-KG4515 , KYB-KG5504

http://store.summitracing.com/

4
1. Det är inte hårdare fjädrar du behöver, som jag skrev?

2. Jag förstår inte frågan?

(Det är klart att de har olika uppsättningar fjädrar till Cheva ty de har ju SB och BB.
Pontiac har bara en motorstorlek/vikt så varför skulle de ha olika uppsättningar p.g.a. detta?)
Dock finns det olika fjädrar till Pontiac beroende på om bilen är utrustad med AC eller cabriolet o.s.v.

3. Normalt är måttet från marken till tröskeln en halv tum lägre i bak än i fram, detta för att dräneringen av regn/tvättvatten från friskluftsintaget via sparklådorna ska kunna släppas ut i bakkant på sparklådorna.
Bilar som levt länge med "raggarstuk" är oftast sönderrostade framtill i spaklådorna....

4. De borde duga?
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

5
2/ Jo vad jag menade är att om man tex kollar villka fjädrar som kan passa min modell tex A-BODY. så får man upp en del alternativ till denna. Men även att det står tex csb och sbb. till vissa fjädrar inom samma år och modell. vi däremot har bara ett motor alternativ och då undrar jag varför det finns olika fjädrar till en bb cheva och smb . när samma fjäder pasar till alla gm modeller från tex 65-72 inom a-body!?. detta kan även gälla andra komponenter som har med ram/chassi att göra.

Ha det Mvh Pont

6
Aha, ok.

Därav tillägget i mitt förra svar:

(Det är klart att de har olika uppsättningar fjädrar till Cheva ty de har ju SB och BB.
Pontiac har bara en motorstorlek/vikt så varför skulle de ha olika uppsättningar p.g.a. detta?)
Dock finns det olika fjädrar till Pontiac beroende på om bilen är utrustad med AC eller cabriolet o.s.v.

Pontiac och Cheva A-body (och alla andra GM A-body) delar de flesta chassie delarna som ram och bärarmar, därför passar fjädrarna rent fysiskt.

Sen att Cheva har ett större urval av fjädrar beror på att att en CSB är betydligt lättare än en CBB.

Hoppas detta hjälper en aning.......
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

7
Jodå :D

Det hjälper. Eftersom Cheva är en "dussinbil" så har de ibland en del saker som är billigare än tex till Pontiac etc..
visserligen är det säkert "tai skit" som just gör Cheva så populär i och med delar hehe :lol: . men ibland behöver man kanske inte tänka endast på kvalitet. Så då kan man med andra ord köpa sånt som är tänkt att sitta på just Cheva och ändå få det att passa på Pont mm (beroende på body). Bara en sista sak. Vet det där med smb och bb. Men om man rakt över skulle jämföra så är det väl bäst att göra det mot BB eller hur?

Tack för svaret förresten :wink:

8
Jag skulle själv aldrig trilskas med Cheva-applicerade fjädrar och inte veta att det blir rätt, när nu det ändå finns gott om alternativ med fjädrar för Pontiacs applikationer?

Kollar i MOOG-katologen (TRW), där finns det många alternativa Pontiac A-body fjädrar......
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/