Annons

744 kam?

1
Hej
Ja har köpt en melling spc-3 kam som jag förstått ska va en "äkta" -744 kam, men jag blev fundersam när jag öppnade lådan och jag hade förväntat mig nästan fyrkantiga nockar.
Bild
Nogån annan som har denna kam och vet hur den ska se ut? Ja hittar ingen vettig nummer på kammen men på lådan står det spc-3

Provade även att skicka till melling tech support om mina crower 68404 fjädrar skulle fungera till denna kam och dom skrev att de skulle funka men aningen hårda.
Pontiac Firebird -71 400
Annons

Re: 744 kam?

2
Din kam ser inte ut som en 744. Kolla lyftet på nockarna, alla utom RAIV har strax under 7 mm lyft .
Jag bifogar bilder på den 744 som satt i Judgens 400 när jag köpte bilen, samt en ny 744 som jag har på hyllan.
Det verkar som om Mellings kvalitetskontroll och support "gått under isen"?
SPC-3 är 1966-68 RamAir I / tidig 1969 RA III eller #744
SPC-7 är 1965-72 H.O. och sen 1969 RA III och 1970 RA III eller #068.
SPC-8 är 1968 RamAir II och 1969-70 RamAir IV eller #041.

http://www.melling.com/Portals/0/Size%2 ... 0Chart.pdf

1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

Re: 744 kam?

3
Bascirkeln mätte jag till 33.55mm och nocken 40.4mm så de blir 6.85 i lyft så de värkar ju stämma i alla fall, men nockarna ser inte alls ut som dom Kent skickade bild på. Kan dom ha ändrat på slipningen till en rundare form men med samma duration?
Pontiac Firebird -71 400

Re: 744 kam?

5
Kom inte med någon ting. Jag mailade med melling igår igen och fick svar att det ska va stämplat 9Z001, Z001 eller 001 i ändan på kammen och vara gjutnummer ep9. Jag hittade en Z001 stämpel men inte gjutnummret, men ja fick inget mer svar efter att jag skickat billder på alla nummer jag hittat på kammen.
Jag är osäker på om någon här kan mäta upp kammen, jag måste åka och fråga.

Skickat från min XT1562 via Tapatalk
Pontiac Firebird -71 400

Re: 744 kam?

6
Även om den du pratade med hos Melling inte var insatt och intresserad av att utveckla din fråga så kunde denne åtminstone berätta om din kam var tänkt att vara en original-slipning eller om det är en variant av 744:an med spetsigare nockar?

Här kan du läsa en diskussion om 744:an där jag var med och gnabbades för nå´ra år sedan:

http://forums.maxperformanceinc.com/for ... +AIR+3+CAM
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

Re: 744 kam?

7
Köp el låna grejer att "grada" den med då får du alla tider och lyft som du sedan kan jämföra med en riktig 744 om nån har de uppgifterna. Det har du även nytta av så du vet att den hamnar rätt ibland kan kam el kamdrivning vara dåligt gjorda så kammen hamnar fel(inte vanligt men händer). Ett gradskivekitt kostar kanske dryga tusingen så ska du bara ha en gång är det bäst att låna ett.

Re: 744 kam?

8
Det värkar ju tydligen som att melling kammen är någon egen slipning av 744an. Jag ska försöka kontakta melling igen nesta vecka och så ska jag se om ja får nån att mäta upp kammen eller om jag kan låna hem så jag kan grad in den.

Skickat från min XT1562 via Tapatalk
Pontiac Firebird -71 400

Re: 744 kam?

9
Jag har svårt att tänka mig att det skulle vara Melling som slipat din kam?
De har sannolikt köpt den från annat håll och paketerat om den.
68404 håller långt ifrån de rekommenderade 125 lbs som krävs för en äkta 744, och när de säger att dina fjädrar räcker så tyder det på att din kam inte vara en "original" 744 kam.

En anledning att de säljer denna kam som 744 kan vara att folk, liksom jag en gång, inte uppmärksammat att denna kan kräver starkare fjädrar, och blivit missnöjda med prestandan.
Men med rätt fjädrar så funkar den mer än bra!
Sen pratas det om att kammen slits mer än en standardkam, men det beror sannolikt på att de som snackar har använt standard fjädrar som fått lyftarna att "dansat hambo" på nockarna.
Jag har bara kört med min 744 i 16 år i Judgens 455:a, så jag vet inte hur länge den håller, peppar peppar......
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

Re: 744 kam?

12
Fick svar från melling idag att det är en spc-3 kam jag har, men jag tror jag ska grada in den i alla fall för att se vilka värden den har.
Jag kommer troligen att använda kammen men var ska man få tag på en äkta 744 kam om man vill ha en sån, då Melling kammen är ju tydligen inte en äkta?

Skickat från min XT1562 via Tapatalk
Pontiac Firebird -71 400

Re: 744 kam?

14
McWik skrev:Fick svar från melling idag att det är en spc-3 kam jag har, men jag tror jag ska grada in den i alla fall för att se vilka värden den har.
Jag kommer troligen att använda kammen men var ska man få tag på en äkta 744 kam om man vill ha en sån, då Melling kammen är ju tydligen inte en äkta?

Skickat från min XT1562 via Tapatalk
Jag trodde faktiskt att Melling var mer seriösa än de visat dig. Utan medskickat kamkort kan de ju dra vilken vals som helst.
Skulle vara intressant att få din kam uppmätt!
Historien påminner om exempelvis Federal Mogul / Sealed Power kammen CS647 som sägs ersätta 066, 067 och 068 kammarna, vilket är ren BS, kammen i fråga är en 066:a, surt för den som tror att han fått nån av de andra.
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

Re: 744 kam?

15
The Judge skrev:
McWik skrev:Fick svar från melling idag att det är en spc-3 kam jag har, men jag tror jag ska grada in den i alla fall för att se vilka värden den har.
Jag kommer troligen att använda kammen men var ska man få tag på en äkta 744 kam om man vill ha en sån, då Melling kammen är ju tydligen inte en äkta?

Skickat från min XT1562 via Tapatalk
Jag trodde faktiskt att Melling var mer seriösa än de visat dig. Utan medskickat kamkort kan de ju dra vilken vals som helst.
Skulle vara intressant att få din kam uppmätt!
Historien påminner om exempelvis Federal Mogul / Sealed Power kammen CS647 som sägs ersätta 066, 067 och 068 kammarna, vilket är ren BS, kammen i fråga är en 066:a, surt för den som tror att han fått nån av de andra.
Ja man kan ju även undra om de kamkort de skickar med är rätt till kammen man får...
1970 GTO, 370 hp, 3:90, TH400.
http://www.americano.se