Annons

ST300 till TH200-R4

1
Hej på er!

Funderar på att byta låda i min Lemans -67 från ST300 till TH200-R4.
Nån som vet mer om detta och vad det kan ge för problem?

Verkar vara rätt längd och passar på motorn men hur är det med:

-Kickdown?
-Kylrören?
-Växellänkage?
-Växellådsbalken?

Sen har jag ju växelspaken på rattstången och glas/indikering som bara visar L och D.
Finns det andra glas att köpa?

Tacksam för alla tips och erfarenheter.
Annons

Re: ST300 till TH200-R4

2
Kickdown i egentlig bemärkelse saknas på 200 4R lådan, den har TV-cable istället, lite kinkigt att det blir rätt inställning för den styr ju trycket i lådan.
Kylrören är jag lite osäker på för jag byte från TH400 i min GTO -67, men dom brukar ju gå att justera lite.
Växellänkaget brukar gå att få till om du skaffar en ställbar växelarm (men det går ju inte att växla manuellt till 2-1), det finns även diverse kit (t.ex. på Year One) som sägs lösa problemet men inget som jag har provat
Växellådsbalken är ganska enkel att flytta, om din ram ser ut som min, bara några nya hål så funkar det om du använder rätt växellådsfäste.

Re: ST300 till TH200-R4

3
Torpedo-47 skrev:Kickdown i egentlig bemärkelse saknas på 200 4R lådan, den har TV-cable istället, lite kinkigt att det blir rätt inställning för den styr ju trycket i lådan.
Kylrören är jag lite osäker på för jag byte från TH400 i min GTO -67, men dom brukar ju gå att justera lite.
Växellänkaget brukar gå att få till om du skaffar en ställbar växelarm (men det går ju inte att växla manuellt till 2-1), det finns även diverse kit (t.ex. på Year One) som sägs lösa problemet men inget som jag har provat
Växellådsbalken är ganska enkel att flytta, om din ram ser ut som min, bara några nya hål så funkar det om du använder rätt växellådsfäste.
Tackar!

Har en kompis med en -68 Lemans och den hade färdiga hål i golvet som passade.
Jag forskar vidare i detta...

Re: ST300 till TH200-R4

4
Jag har en 200-R4 i min GTO, och är mycket nöjd med den, dock svåra att få tag på. Skickar en länk på hur TV kabeln skall monteras, väldigt viktigt hur den justeras. http://static.summitracing.com/global/i ... ctions.pdf

Sen får du fundera på hur du skall koppla in lockupen, Jag köpte en sats från B & M, en pulsgivare som monteras på hastighetsmätarvajern och en potentiometer som man kan justera vid vilken hastighet den skall gå in, monterade min i handsfacket.

Jag ersatte rören till kylningen med slang istället. Växellådsfästet fick jag förlänga bakåt med ett vinkeljärn 40 x 40 som jag bultade i ramen.
Min kardan hade 27 splines så den passade på 200 lådan.
På Hansens Racing hade dom ett kit till växelföraren vid lådan som passade perfekt.

Rattväxeln kommer säkert att funka som Torpedo skriver.

Lycka till :D
1966 GTO

Re: ST300 till TH200-R4

5
stephan skrev:Jag har en 200-R4 i min GTO, och är mycket nöjd med den, dock svåra att få tag på. Skickar en länk på hur TV kabeln skall monteras, väldigt viktigt hur den justeras. http://static.summitracing.com/global/i ... ctions.pdf

Sen får du fundera på hur du skall koppla in lockupen, Jag köpte en sats från B & M, en pulsgivare som monteras på hastighetsmätarvajern och en potentiometer som man kan justera vid vilken hastighet den skall gå in, monterade min i handsfacket.

Jag ersatte rören till kylningen med slang istället. Växellådsfästet fick jag förlänga bakåt med ett vinkeljärn 40 x 40 som jag bultade i ramen.
Min kardan hade 27 splines så den passade på 200 lådan.
På Hansens Racing hade dom ett kit till växelföraren vid lådan som passade perfekt.

Rattväxeln kommer säkert att funka som Torpedo skriver.

Lycka till :D
Suverän information...stort tack!!
Tvekar mellan en TH200-R4 och en TH300 som verkar mer "bolt on"....