Annons

Fördelare.

1
Hej svejs.

Undrar vad en fördelare med nummer : 1112069 OH24 har att säga er, håller på å går igenom bilen noggrant för att se vad det sitter för grejor på den innan jag blir gråhårig...

//N
GTO66
Annons

Re: Fördelare.

2
1112069 OH24 är en 1971 350 2-port A/T fördelare tillverkad 24/8 1970.

Centrifugalregleringen börjar vid 1700 varv och ger då 0-5,4°, vid 2000 varv ger den 9-13° och max 20-24° vid 4600 varv.
Vakuumförställningen startar vid 6-8 in/hg och ger max 20° vid 13-15 in/hg.

Om du är intresserad av en original 1966 GTO 4-port 1111078 gjutjärnsfördelare så har jag en renoverad sådan till salu.
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

Re: Fördelare.

3
The Judge skrev:1112069 OH24 är en 1971 350 2-port A/T fördelare tillverkad 24/8 1970.

Centrifugalregleringen börjar vid 1700 varv och ger då 0-5,4°, vid 2000 varv ger den 9-13° och max 20-24° vid 4600 varv.
Vakuumförställningen startar vid 6-8 in/hg och ger max 20° vid 13-15 in/hg.

Om du är intresserad av en original 1966 GTO 4-port 1111078 gjutjärnsfördelare så har jag en renoverad sådan till salu.
Ok. Ja då är ju frågan om den är brukbar till min setup eller om man ska leta efter en annan..
400 motor
6x toppar
Summit 2801 cam
Holley 750 (skall bytas ut till en rockorkester)
Känns som fördelaren kanske inte räcker till..
GTO66

Re: Fördelare.

5
The Judge skrev:Fördelaren räcker nog till utan problem, sen är det en annan femma om kunskaperna hos den som ska montera och justera den räcker till?
Men så´na kunskaper kan man alltid skaffa sig!
Har aldrig behövt hålla på med fördelare förut så kunskapen är dålig kring detta.

Du som är allvetande guru, har du nån "to do list" att gå efter så man får lära sig nå nytt ? :)

//N
GTO66

Re: Fördelare.

7
The Judge skrev:Hmm, jag är knappast nå´n allvetande "guru".
Det mesta av den information jag delar med mig av finns att läsa om i diverse manualer, bl.a. i Pontiac Service Manual.
I dessa beskrivs funktionen hos motorns olika delar och hur de samverkar för att motorn ska fungera så bra som möjligt.
Ja men jag tycker du verkar har kunskapen om allt, läser mycket trådar och försöker ta åt mig av det du skriver då jag anser att du vet vad du håller på med :)

Så det hade underlättat för mig om du hade haft viljan att hjälpa mig med detta så jag kan utesluta fördelaren i mina försök att få en fungerande motor :)
GTO66

Re: Fördelare.

8
Ok, tackar!
Tag bort fjädrarna vid vikterna, ställ tändpunkten till 32-34° på tomgångsvarv, utan vakuumförställning.
Sätt tillbaka fjädrarna kolla det initiala är den runt 10° så är det bra, är det nedåt 4° så kan du sätta en bit 1/4" vakuumslang på stoppinnen vid centrifugalregleringen, ta bort fjädrarna igen och gör om proceduren.

Metoden gäller i första hand original brytarspetsfördelare, men principen är densamma för alla centrifugalförställningsfördelare.
Om du tittar underifrån på vikt-kammen som sitter i änden på axeln så ser du stoppinnen som löper i ett hål i plattan under, hålets storlek, som kan skifta i storlek mellan olika applikationsnummer, bestämmer den totala centrifugalförställningen.
Om man reducerar slaglängden så reducerar man antalet tillgängliga grader.
Slangbiten eller rörbiten man trär på stoppinnen får inte vara så grov att den hindrar regleringen.
På HEI fördelare så måste hålet förminskas genom att svetsas igen en aning och sedan slipas upp till lämplig storlek.

Att reducera antalet grader på vakuumförställningen görs enklast genom ett litet plåtbleck, som fästes med en liten plåtskruv i ett hål som borras i armen på vakuumförställningen.
Alla original vakuumklockor har de tre sista siffrorna i artikelnumret samt antalet grader instämplat på armen.
Mät avståndet mellan pinnen och stoppet så kan du dela angivet antal grader med detta mått så får du grader per mm och då kan du tillverka ett bleck som stoppar pinnen på lämpligt avstånd för de grader som önskas.

Hoppas detta hjälper en aning?
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

Re: Fördelare.

9
The Judge skrev:Ok, tackar!
Tag bort fjädrarna vid vikterna, ställ tändpunkten till 32-34° på tomgångsvarv, utan vakuumförställning.
Sätt tillbaka fjädrarna kolla det initiala är den runt 10° så är det bra, är det nedåt 4° så kan du sätta en bit 1/4" vakuumslang på stoppinnen vid centrifugalregleringen, ta bort fjädrarna igen och gör om proceduren.

Metoden gäller i första hand original brytarspetsfördelare, men principen är densamma för alla centrifugalförställningsfördelare.
Om du tittar underifrån på vikt-kammen som sitter i änden på axeln så ser du stoppinnen som löper i ett hål i plattan under, hålets storlek, som kan skifta i storlek mellan olika applikationsnummer, bestämmer den totala centrifugalförställningen.
Om man reducerar slaglängden så reducerar man antalet tillgängliga grader.
Slangbiten eller rörbiten man trär på stoppinnen får inte vara så grov att den hindrar regleringen.
På HEI fördelare så måste hålet förminskas genom att svetsas igen en aning och sedan slipas upp till lämplig storlek.

Att reducera antalet grader på vakuumförställningen görs enklast genom ett litet plåtbleck, som fästes med en liten plåtskruv i ett hål som borras i armen på vakuumförställningen.
Alla original vakuumklockor har de tre sista siffrorna i artikelnumret samt antalet grader instämplat på armen.
Mät avståndet mellan pinnen och stoppet så kan du dela angivet antal grader med detta mått så får du grader per mm och då kan du tillverka ett bleck som stoppar pinnen på lämpligt avstånd för de grader som önskas.

Hoppas detta hjälper en aning?
Tack som fan. Ska ta mig tid nån kväll och kolla över fördelaren :)
GTO66

Re: Fördelare.

10
Jaha. Vad ska man säga, tog bort fjädrarna kopplade bort Vacumförställningen, startade motorn. Vred upp till 32-34 grader ca, stängde av motorn, satte tillbaka fjädrarna, startade igen med ett förjävla mothugg, stod väl på 24-26 grader ca ...

Gjorde samma procedur. Fast åt andra hållet, ställde på 10 grader, bort med fjädrar å startade . Hamnade på 16-18 grader ...

Mer tips åt mig kent ? :)

Passade också på att ta ur fördelaren och smörjde upp den innan jag började med justeringen...
GTO66

Re: Fördelare.

12
The Judge skrev:Använder du brytarspetsar?

Kollade du innan att det inte redan satt en bussning på stoppinnen under viktplattan?

Eller är det nå´t annat som hindrar centrifugalregleringen från att slå ut max 20-24°?
Brytarspetsar används.

Nä. Tänkte inte på det, får ta ur den å kolla igen .

Inte vad jag vet nu, får kolla över den mer noggrant när den är urtagen igen.
GTO66

Re: Fördelare.

13
Gjort ett nytt försök nu på förmiddagen , tog ur fördelaren, hittade en Slangbit på stopppinnen, tog bort Slangbiten, monterade tillbaka fördelaren , tog väck fjädrarna till vikterna, pluggade vacum slangen till vacuumförställningen, startade och vred upp tändningen till 32-34 grader, stängde av motorn, monterade tillbaka fjädrarna till vikterna. Startade igen, initiala hamnade nu på 16 grader istället för 24 grader som det blev förut så en viss skillnad blev det iallafall, men är fortfarande inte helt korrekt .. blir snart galen på bilen. Lär ur med fördelaren åter igen å se varför den inte vill använda hela kurvan ... testade att ställa initiala på 10 grader, på med vacumslang , tomgång och fulla så vill den öka varvet tills det smäller till från förgasaren till att sen öka varvet. Står den som den för nu på 14-16 på initiala så varvar den upp friskt, men tycker den tappar mycket kraft från botten....
GTO66

Re: Fördelare.

14
Hittat ytterligare ett "fel"..

Vikterna son sitter monterade är nog något utbyteskrafs....

Vikterna la sig emot varandra så stoppinnen gick inte i ändläge. Slipat bort litegrand så stopppinnen går fritt.
Initialt 10 grader, På med vacumslang, blev 14-16 grader på tomgång. Tomgång och Fullgas upp till 5000V utan smällar och petitesser..
Det tar sig :D
GTO66