Annons

Insug - luftrenare tar i huven

1
Luftrenaren tar i huven på min 1972 Firebird med 350. Nu sitter ett Edelbrock performer insug samt Edelbrock 600 förgasare på. Har vad jag förstår det en original luftrenare med en snorkel. Har fått med original 2-portinsug till bilen, och det verkar som att det är lägre samt lutar framåt för att ge plats åt luftrenaren under huven. Min tanke är nu att leta rätt på ett original insug för att lösa frigångsproblemet för luftrenaren, och på sikt även en Rochester q-jet. Vilka insug ska jag sikta in mig på? Har förstått det som att original insug flödar lika bra som Edelbrock performer (bara vissa?). Även tacksam om någon har ett insug att sälja.


Bild
Annons

Re: Insug - luftrenare tar i huven

4
Blir osäker angående varför luftrenaren tar i huven. Är original insug såpass mycket lägre än Edelbrock performer? Ser ju rätt lika ut på bilder. Kan det vara min luftrenare som är från fel bil kanske. Finns det många olika bottnar med olika nersänkning runt förgasaren? Någon som har bra bilder på hur den ska se ut på en firebird med 4 port? Inte formula eller ram air.

Re: Insug - luftrenare tar i huven

6
Där ser man! Alltså borde inte insuget var rotorsaken till problemet! Återstår att testa annan luftrenare. Jämförde nämligen min Edelbrock 600 förgasares höjd med en Rochester, och på dessa skilde det bara 2 mm! Dock var inte den Rochestern till en Pontiac, men de bör väl ha samma höjd om det är en fyrportare?

Re: Insug - luftrenare tar i huven

9
Vilken luftrenare är det jag ska ha om jag har en 72a firebird utan hål i huven som har 350 och fyrportsförgasare (ursprungligen en 2 port)? Jag börjar bli säker på att luftrenaren inte är rätt eftersom det inte finns några andra möjliga orsaker kvar. Har hittat en luftrenare från en 1978 Firebird, är de lika som 72 så länge båda är 4 port och inte formula eller ram air?