Annons

Vevhuskomp. !!!!!!!!!!

1
Har en helren. 389 första överdim. bara standard saker utom ringarna som är moly, har gått ca. 100 mil och nu börjar den att trycka upp olja runt oljestickan. Har ny Pcv + gummit och ventilerat påfyllningslock . Vid belastning så blir det ännu värre, stänker ända till torpedväggen, vid tomgång eller höjd tomgång syns ingen olja, normalt med oljerök från påfyllningen . Kammen inkörd ca. 25 min. med förhöjt varv. Vad har hänt ?? Bilen 64 Catalina som det har gått troll i, allt har djävlats!
Lasse
Annons

Re: Vevhuskomp. !!!!!!!!!!

2
Kontrollera att ditt PCV (positive crankcase ventilation )system FUNGERAR som det ska. När du tar bort påfyllning/ andningslocket på ventilkåpan vid tomgång varvar, märker du av något övertryck ?
Någon har nämnt om ringgapet är för stort kan övertryck uppstå?!

Re: Vevhuskomp. !!!!!!!!!!

3
Har rivit motorn och det var en kolv där materialet mellan oljering och kompringarna spruckit, bitarna ca 20-30 mm långa låg kvar mellan ringarna och låst kompringarna så att delar av kompet gått ner i vevhuset, men har haft en dj. tur så inget är förstört , fixar en ny kolv och diverse packningar sen hoppas jag att allt ska fungera igen !
Lasse

Re: Vevhuskomp. !!!!!!!!!!

6
Är en lång historia ! Först inlämnad till en för helren. men det blev skit pga fel toleranser ( tidigare inlägg motorn som går för tungt) och där blev alla delarna köpta. För att få motorn att fungera fick Custom R kolla alla toleranser och justera det som behövdes , dom monterade allt utom insuget. så det är ganska svårt att få något av den första som inte ( hade gjort något fel) och inte tog något ansvar, är inte ensam här på forumet som haft problem med den som inte tar något ansvar ! Vill inte namnge Per sonen pga. risk för förtal. CR har varit väldigt bra att ha att göra med!
Kontentan är att jag inte får någon hjälp från den som sålt delarna !
Lasse

Re: Vevhuskomp. !!!!!!!!!!

8
Har fått flera förklaringar, spikning-materialfel-mager blandning , biten som lossnat satt mellan oljeringen och övre kompringen och ca 35 mm lång. Den som levererade kolvarna tar jag inte kontakt med pga. han är en skitstövel !
Bilen färdig för uppstart i morgon så jag hoppas att allt lirar så att det går att åka till Laxå 2/7
Lasse

Re: Vevhuskomp. !!!!!!!!!!

9
Ja ibland är det riktiga klåpare som utger sig för motorrenoverare Jag har själv som gjort att jag fått kriga med både ARN och sedemera anlita en advokat för att få rätt.så ge inte upp Utan att säga nåt namn men är motorn renoverad av ett Sundsvallsföretag?
Glad midsommar Grizzly