Annons

Grand AM 1993

1
Säljer min Pontiac Gramd AM 1993, som stått avställd inomhus sedan dec 2007. Det mesta är i "nyskick" och den har bara gått 10.000 mil.
Varför ställde jag av bilen? Jo automatlådan slutade att växla ner när den blivit varm. Momentomvandlaren (torque converter) kopplar inte ur. Då den svalnat i 5 minuter så fungerar den perfekt igen - en stund!Tror att det är ett enkelt fel men hittar det inte själv! Pris kanske 50 kkr för detta potentiella samlarobjekt? Bilen finns i Västerås och jag kan skicka bild. Grand Hans

Tillägg Västerås 9:e juni
Jag fick inga napp på mitt inlägg ovan! Därför lite mer information och som kanske kan resultera i tips om hur jag fixar till felet med momentomvandlaren? Det finns säkert imponerande kunskap om Pontiac i den här församlingen!

Bilen har körts och varmkörts utan problem korta sträckor 2-4 gånger varje år den sedan avställningen 2007. Startar direkt och spinner som en katt. Efter c:a 10 minuters slutar momentomvandlaren att gå in när man bromsar ner och motorvarvtalet därför sjunker. Om jag inte manuellt lägger spaken i "N" så stannar motorn då bilen stannar p.gr.a. att "D" läget fortfarande ligger kvar. Om jag därefter åter vill starta genom att gå från "N" till "D" så tvärstannar motorn då drivningen kommer i fullt ingrepp. Dvs. Momentomvandlaren gör inte sitt jobb! Låter jag bilen svalna i 5 minuter innan omstart så fungerar allt som det ska. Oljans temperatur (viskositet?) verkar ge upphov till felet.
Jag har verkstadshandböckerna för bilen men är trots allt inte rätt person att fixa felet! Har du något bra tips? Ska du till Power Meet i Västerås så går att ta en titt på skönheten! Grand Hans
Senast redigerad av Grand Hans den 09 jun 2016 10:36, redigerad totalt 1 gånger.
Annons