Annons
Annons

Re: motorn blir varm på tomgång

2
Gå igenom min lista och bocka av vartefter du kolat:

Några orsaker till varmgång:

För mager bränsle/luftblandning (Kolla även bränslepump och filter)
Felaktig tändinställning och eller tändkurva.
Vakuumförställning ur funktion.
Igensatt kylare/kollapsade kylarslangar (strypt flöde)
Igensatta kylkanaler i motorn (strypt flöde)
Kärvande termostat / felaktig termostat
Dålig vattenpump
Felaktig hastighet på pumpen (för snabb/för långsam)
För tjock kylare
Fel/felaktigt kylarlock
Kåpa saknas vid fläkten
Felaktig position av fläkten i förhållande till kåpan
Dålig design av fläkt - Original fabrikstyp fungerar vanligen bäst
Högtrycks oljepump
Fel densitet på motoroljan (för tjock).
Elektrisk fläkt (dragande/tryckande) Hindrar luftflödet
För mycket Glykol
Fel typ av Glykol
Flödestest: Börja med kall motor. Tag av kylarlocket. Starta motorn. Få upp motortemperaturen så att termostaten öppnar. Öka motorvarvet till 2000varv. Om kylarvätskan då flödar ur kylaren så är det en strypning av flödet i kylsystemet. Detta måste åtgärdas för korrekt kylning.
Fel typ av tändstift (värmetal)
Fel typ av bränsle (prova 95 oktan, E85 får motorn att gå magert)
Igensatt avgassystem.
Avgaser i kylsystemet p.g.a. spricka i toppen eller trasig topplockspackning. Kolla efter koloxid i kylaren hos en verkstad med den utrustningen. Tag av kylarlocket och kolla om det skummar om kylvätskan vid start av kall motor.
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

Re: motorn blir varm på tomgång

3
Kan lägga till dessa med on inte ovan hjälper.
Sönderrostad dividerplate bakom vattenpumpen.
Sönderrostade rör eller uttorkade tätningar till dividerplate/block
Sönderrostad transmissions kåpa bakom vattenpumpen.

Sammansättningen gjutjärn/aluminium/stål i detta område är som gjort för galvanisk korrosion
Rätt fläkt och kåpa brukar vara lösningen i de flesta fall. Se till att du har en frisk slirkoppling med. Den ska snurra med mindre än ett varv om du sätter fart på fläkten för hand.

Re: motorn blir varm på tomgång

7
Ok, det visste jag inte.
Kan lägga till ytterligare.
Vattenpump med plåtimpeller är inte lika effektiv som en med gjuten.
Man kan tweaka vattenpumpen för att få den så effektiv som möjligt
Kolla här för tweak, finns även bilder på dom olika impellrarna http://www.wallaceracing.com/water-pump-mods.php
TS har iofs inte talat om vad han har för motor, Pontiac, Olds eller csb, så mycket kanske inte är applicerbart?

Re: motorn blir varm på tomgång

8
Nu är ju transmissionskåpan som håller vattenpumpen utav aluminium, men alu-kylare ger inga fördelar på en Pontiac V8 i.a.f.
Att använda korrekt blandning av etylen-glykol motverkar korrosion i motor och kylare.

Många, ingen nämnd ingen glömd, söker nödlösningar i stället för att kurera det verkliga problemet?
En Shop Manual för sin bil och årsmodell ger svaren på de flesta problem som uppstår med bilen.
Och, en Owners Manual beskriver och ger info om hur man ska handskas med bilen för att den ska fungera som avsett.
Om man vill klättra snabbare på inlärningsstegen bör dessa införskaffas.
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

Re: motorn blir varm på tomgång

9
The Judge skrev:Gå igenom min lista och bocka av vartefter du kolat:

Några orsaker till varmgång:

För mager bränsle/luftblandning (Kolla även bränslepump och filter)
Felaktig tändinställning och eller tändkurva.
Vakuumförställning ur funktion.
Igensatt kylare/kollapsade kylarslangar (strypt flöde)
Igensatta kylkanaler i motorn (strypt flöde)
Kärvande termostat / felaktig termostat
Dålig vattenpump
Felaktig hastighet på pumpen (för snabb/för långsam)
För tjock kylare
Fel/felaktigt kylarlock
Kåpa saknas vid fläkten
Felaktig position av fläkten i förhållande till kåpan
Dålig design av fläkt - Original fabrikstyp fungerar vanligen bäst
Högtrycks oljepump
Fel densitet på motoroljan (för tjock).
Elektrisk fläkt (dragande/tryckande) Hindrar luftflödet
För mycket Glykol
Fel typ av Glykol
Flödestest: Börja med kall motor. Tag av kylarlocket. Starta motorn. Få upp motortemperaturen så att termostaten öppnar. Öka motorvarvet till 2000varv. Om kylarvätskan då flödar ur kylaren så är det en strypning av flödet i kylsystemet. Detta måste åtgärdas för korrekt kylning.
Fel typ av tändstift (värmetal)
Fel typ av bränsle (prova 95 oktan, E85 får motorn att gå magert)
Igensatt avgassystem.
Avgaser i kylsystemet p.g.a. spricka i toppen eller trasig topplockspackning. Kolla efter koloxid i kylaren hos en verkstad med den utrustningen. Tag av kylarlocket och kolla om det skummar om kylvätskan vid start av kall motor.
Vad ska jag ha för tändstift till en Bonneville -65 389