Annons

Ingen gnista efter service, 389 -66..

1
Har ägnat eftermiddagen åt att serva min nyinköpta Bonneville Cab..

Började med att byta tändstift, tändkablar, fördelarlock, rotor, brytarspets och konding..

Glad i hågen skulle jag starta bilen när jag var färdig, men den var helt död.. Ville inte tända överhuvudtaget..
Plockade ur ett tändstift och jordade det mot ventilkåpan (kontrollmätte mot jord, bra kontakt.) inte minsta gnista.
Testade med ett gammalt tändstift, lika dött där..
Provade byta tillbaka till den gamla brytaren och kondingen, fortfarande lika dött..

Har givetvis kollat det mest uppenbara, att alla tändkablar sitter rätt och att de sitter i ordentligt..

Några idéer?

MVH Sebastian
Annons

Re: Ingen gnista efter service, 389 -66..

13
De ska ställas till 0,4mm initialt.

Sedan kan du ställa dem med motorn igång genom luckan i locket.
Skruva sakta skruven medurs tills motorn JUST börjar misstända, sedan skruvar du moturs PRECIS ett halvt varv, då står brytarna som motorn vill ha dem.
Sedan ställer du tändpunkten 6° före TDC med en stroboskop-lampa samt slangen till vakuumförställningen bortkopplad och pluggad under justeringen av tändpunkten, sätt sedan tillbaka slangen, då ska 20° adderas till förställningen. Totalt 26° på tomgångsvarv.
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

Re: Ingen gnista efter service, 389 -66..

14
The Judge skrev:De ska ställas till 0,4mm initialt.

Sedan kan du ställa dem med motorn igång genom luckan i locket.
Skruva sakta skruven medurs tills motorn JUST börjar misstända, sedan skruvar du moturs PRECIS ett halvt varv, då står brytarna som motorn vill ha dem.
Sedan ställer du tändpunkten 6° före TDC med en stroboskop-lampa samt slangen till vakuumförställningen bortkopplad och pluggad under justeringen av tändpunkten, sätt sedan tillbaka slangen, då ska 20° adderas till förställningen. Totalt 26° på tomgångsvarv.
Hittade någonstans att det skulle ställas till .019" (0,48mm) så jag bladmåttade in 0,5mm och skruvade in något för att uppnå ungefär 0,48mm.
Men de uppgifterna kan ju vara inkorrekta :)
Får kolla igen i eftermiddag.
Sen står fördelaren så dumt till att luckan är vänd inåt mot insuget så man ser precis ingenting, får väl rycka isär och vrida fördelaren och utgå därifrån..
Finns det markeringar på remskivan vart TDC är?

Re: Ingen gnista efter service, 389 -66..

15
Nejdå, .019" är korrekt för nya brytarspetsar och .016" för begagnade, jag har dock funnit att .016" funkar även för nya och att man därefter justerar antingen med kamvinkelmätare till 30° eller som jag beskrev tidigare, denna metod finns även beskriven i verkstadshandboken.

Nå´n har satt i fördelaren fel.
Det finns ett streck på dämparen och en skala på transmissionskåpan. När strecket står för 0:an så är 1:an och 6:ans kolv i TDC, men bara den cylinder som har ventilerna stängda är i tändläge (då "väger" den andra cylinderns vippor).
Tänk på att veven snurrar 2 varv när kammen snurrar 1 varv och 1:an och 6:an alltid är uppe samtidigt.
När du konstaterat att 1:an är i tändläge ska fördelaren sättas i så att rotorn pekar mor förarplatsen och vakuumklockans anslutning pekar 90° i motorns längdriktning, mot förarsidans innerskärm. Eftersom rotorn vrider sig moturs när du stoppar i fördelaren så kan du vrida den medurs en aning innan du stoppar ner fördelaren.
Sedan sätter du ettans tändkabel i den terminal i locket som är närmast rotorns spets och resten av kablarna i tändföljden moturs.

Hoppas detta hjälper en aning....
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/