Annons

Elfel Firebird -67

1
Har ett elfel som urartat helt och hållet.
Allt började med att säkringen till blinkersen brann så fort jag satte i en ny. Hittade en kabel som var trasig och isolerade den. Efter detta brann inte säkringen men däremot blinkade det konstant åt höger så fort jag satte i en ny säkring utan att ens ha tändningen på. Den lydde inte blinkersspaken eller varningsblinkersknappen alls, enda sättet att få stopp på den var att ta ur säkringen eller ta bort batteripolen.
Tänkte att felet kanske låg i rattstången nånstans så jag monterade isär alltihop och bytte ut själva "plastswitchen" som spaken sitter fast i, plus hela kablaget. Innan jag plockade ihop hela skiten igen tänkte jag kolla om det funkade så jag satt i batteri och säkring. Allt såg ut att fungera fint, jag fick lov att slå på tändningen för att det skulle lysa. Enda problemet var att det inte blinkade utan var fast sken. SEN gick allt åt helvete, av någon anledning slog jag på lyset för att kolla om det blev någon skillnad. Då dog ALLT. Hela bilen är stendöd, inte ett enda liv nånstans. Allt är helt svart.
Så efter en hel uppsats undrar jag nu, vad kan ha hänt???
Firebird Coupé -67
Annons

Re: Elfel Firebird -67

4
Antagligen är enda sättet att lösa detta att börja mäta upp alla kablarna..... Kolla tändningslåset.
Automat? Kan du byta lägen på växelväljaren? Vajerna kan svetsa om jorden är dålig.
Kommmer inte ihåg men på GTOn är det en plåtbit, 1-1,5 dm lång, som jordar instrumentklustret med panelen och om denlossnar eller inte finns där så händer en del konstiga saker. Elfel är surt men är man noga och går igenom allt så brukar det lösa sig. Själv hade jag nog beställt ett nytt elsystem för att förhindra att bilen brinnner upp.

Re: Elfel Firebird -67

5
Vissa batterikablar har en inbyggd säkring, en så kallad "fusible link", i den tunna kabeln som går från polskon. Jag menar alltså den tunna bruna kabeln på denna bild: http://images.nitrosell.com/product_ima ... p-1143.jpg
Man vet ju inte vad det idag sitter för batterikablar på en gammal bil, men det kan ju vara ett bra ställe att börja kolla om elsystemet är heldött.
1969 Pontiac Firebird 400
1966 Chevrolet Corvair Monza