Ny på forumet
Har nyligen inhandlat en GTO 1966, motorn som sitter i är nyrenoverad i Amerika innan den kom hit.
Problemet är att importören inte vet vad som är gjort. Gjorde ett komptest på den som visade mellan 16 o 17 bar
på alla cylindrarna, kan man läsa ut något av detta ?
Har problem med att den spikar vid gaspådrag, har ställt tändning bytt brytarspetsar.
Annons
Re: Kompression GTO 389
2Välkommen till forumet!
Tyvärr tror jag att ca 240psi i cylindertryck är alldeles för högt för att kunna köra bilen på 98-oktan. Förmodligen är statiska kompet på gränsen redan från början och om motorbyggaren har stoppat i en liten kam från exempelvis Comp cams XE-serie bygger motorn på tok för hög dynamisk kompression. Fler kanske kan flika in i tråden? Och grattis till en snygg Pontiac, GTO -66orna är ju så fräna
Tyvärr tror jag att ca 240psi i cylindertryck är alldeles för högt för att kunna köra bilen på 98-oktan. Förmodligen är statiska kompet på gränsen redan från början och om motorbyggaren har stoppat i en liten kam från exempelvis Comp cams XE-serie bygger motorn på tok för hög dynamisk kompression. Fler kanske kan flika in i tråden? Och grattis till en snygg Pontiac, GTO -66orna är ju så fräna
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP
Re: Kompression GTO 389
3Tack för svaret, jag får väl riva isär den i vinter eller köra med löst idragna tändstift !
Några andra förslag ?
Några andra förslag ?
1966 GTO
Re: Kompression GTO 389
4Tag isär och verifiera innehållet motorn samt mäta förbränningsrummen i topparna.
Sätt i "dishade" kolvar för att sänka det statiska kompressionsförhållandet samt en kam som stänger insug senare för att sänka det dynamiska kompressionsförhållandet.
Sätt i "dishade" kolvar för att sänka det statiska kompressionsförhållandet samt en kam som stänger insug senare för att sänka det dynamiska kompressionsförhållandet.
Re: Kompression GTO 389
5Har nu plockat isär motorn och undrar om någon kan hjälpa mig att identifiera kammen och huruvida den är en orsak till det höga kompressionstrycket ( 16,5 ) bar.
Följande data var den märkt med: CWC 540 233 ( 51 G3 30 4 D ) om jag läst rätt!
Den är borrad 030 och topparnas gjutnr: 093 stroke 3,75"
Tacksam för hjälp!
Följande data var den märkt med: CWC 540 233 ( 51 G3 30 4 D ) om jag läst rätt!
Den är borrad 030 och topparnas gjutnr: 093 stroke 3,75"
Tacksam för hjälp!
1966 GTO
Re: Kompression GTO 389
6Hur mycket lyft har kammen på insug respektive avgasnock?
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP
Re: Kompression GTO 389
8Jag mätte den totala höjden, kom på att det var ju inte frågan (jag var lite för snabb) får ta ett riktigt mått i morgon.
Senast redigerad av stephan den 06 dec 2015 21:16, redigerad totalt 1 gånger.
1966 GTO
Re: Kompression GTO 389
9Ber om ursäkt jag var lite för snabb, det rätta lyftmåttet är 7,10 mm på båda nockarna.
1966 GTO
Re: Kompression GTO 389
10Det enda man kan säga om detta är att kam-ämnet är gjutet av CWC Textron som har gjutit motordelar sedan början på 1900-talet.stephan skrev:Följande data var den märkt med: CWC 540 233 ( 51 G3 30 4 D ) om jag läst rätt!
De gjöt upp massor av oslipade blank-ämnen i en form som skulle bli en original-kam med numret 540233, därav CWC 540233, som endast indikerar att det är ett Pontiac kamaxelämne.
Dessa ämnen används/användes av olika OEM och eftermarknads fabrikanter som slipade de olika profilerna.
Pontiac´s fabrikskamaxlar slipades av Melling och fick en (eller två) siffra (mekaniska lyftare) alternativt en bokstav (hydraliska lyftare) instämplad på främre änden, som indikerar vilken slipning ämnet fick.
De flesta (ej RAIV) fick .271"-.275" lyft på nockarna, d.v.s. 6,9 - 7,0 mm. Mer lyft än detta, liksom de instämplade tecknen på kammens bakre ände, indikerar att det är en eftermarknads kamaxel, men inte mer.
Camshaft Machine Company, CMC, är den största kamaxelsliparen i USA, de slipar på beställning åt många större "kamaxelfabrikanter" som sedan säljer dem i egna varumärkeskartonger.
Kanske en motor-renoveringsfirma kan hjälpa dig med att duration och lobseparationsvinklar (LSA)?
Re: Kompression GTO 389
11Skulle kunna vara en OEM-ersättning (standard av något slag, typ 066, 067, 068 eller 744).stephan skrev:Ber om ursäkt jag var lite för snabb, det rätta lyftmåttet är 7,10 mm på båda nockarna.
Re: Kompression GTO 389
127.1mm x 1.5 = ca 0.4193" men som Judge skriver kan det säkert vara en OEM-ersättningskam. Om det är en 068 (SPC-7) eller en 744 (SPC-3) så går det hyfsat lätt att känna igen dessa då de har en nästan plan avgasnock, mycket duration (300°+) men endast 0.407" i lyft med 1.5-vippor. De enda eftermarknadskammar jag hittat som har nära 0.420"/0.420" i lyft är: Crower 60239, Lunati 10704 / 10511004 och Comp cams 51-229-3.
Senast redigerad av Burningbird den 07 dec 2015 08:23, redigerad totalt 2 gång.
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP
Re: Kompression GTO 389
13Det här är en 421SD kam men avgasnocken på 068an och 744an liknar dessa nockar.
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP
Re: Kompression GTO 389
14Har du mätt upp förbränningningsrummen i topparna?
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP
Re: Kompression GTO 389
15Jag har inte mätt upp förbränningsrummen än, som jag sagt tidigare är topparna märkta med 093 och om dom inte är planade eller gjort något annat med är dom på 68 cc vad jag fått fram.
Motorn är borrad 030"
Tack för bilden, nu ser jag ju att min kam är mycket vassare än den du skickade, skall försöka mig på att skicka en bild.
Motorn är borrad 030"
Tack för bilden, nu ser jag ju att min kam är mycket vassare än den du skickade, skall försöka mig på att skicka en bild.
Senast redigerad av stephan den 07 dec 2015 14:34, redigerad totalt 1 gånger.
1966 GTO