Annons

Svängningsdämpare 389

1
Hej, har ett problem. Har en 389 i min gto 66a, för ett tag sen började det bli oljud i maskinen, trodde det var vevlager som orsakade detta, visade sig sen att de var svängningsdämparen som var problemet, tur eftersom allt i motorn var nytt, den glappade rejält, köpte en begagnad för hittade ingen orginal så den fick duga nu tills avställning, nu när jag satte dit denna var det fortfarande obalans i remskivan samt ljudet kvarstår, frågan är var kan man hitta en orginal dämpare för hittar endast så man får bygga om till senare transmissions kåpa, någon mer som haft samma problem?
Annons

Re: Svängningsdämpare 389

4
Var glappade din dämpare?
Var skruven som håller navet till vevaxeln dåligt åtdragen?
Var det de sex skruvarna som håller dämparen och remskivan till navet som var dåligt dragna?
Var det gummit innanför ytterringen på dämparen som släppt?
Eller var det bara remskivan som var sned?

Och, det är ingen olja i original-dämparna, det är gummit som håller ytterringen på plats som låter ytterringen utjämna svängningarna från vevaxeln.
Efter 50 år kan gummit ha torkat ut och ytterringen släppt.
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

Re: Svängningsdämpare 389

5
Tack för svar. När jag höll i skivan med dämparn och allt på och skakade så glappade allt jätte mycket, bultarna satt hårt, skruvade isär och satte ihop igen, inget glapp, satte dit den igen mest för att testa men vart lika glapp rätt fort samt vobblande . Köpte en begangnad dämpare dock ändast den inne i remskivan, vobblande fortfarande plus att ett klånkade ljud fortfarande hördes, själva gummit är lite mer intryckt på vissa ställen, kanske kan förklara vobblandet, fått tag i americano enterprice som kan fixa fram en två delad dämpare, men måste la få tag i en remskiva med antar jag,

Re: Svängningsdämpare 389

6
Förstås nog lite fel angående gummit, du menar det som sitter på den dämparn inne i skivan? Jag tänkte på att på min sitter ytterligare en remskiva på den riktiga skivan som driver generator och styrservo, antar att denna är till ac? Den sitter med en gummi ring i mellan skivorna, går det ta bort denna remskiva?