Annons
Re: grand prix 66
3682022 tror jag är EUN (Engine Unit Number) vilket inte hjälper i detta fall.
Kolla istället bakom höger topplock där finns ett gjutnummer samt det gjutnummer som står mellan "skruvskallarna" vid fördelaren.
Vad står det på topparnas mittre avgasportar?
Håkan
Kolla istället bakom höger topplock där finns ett gjutnummer samt det gjutnummer som står mellan "skruvskallarna" vid fördelaren.
Vad står det på topparnas mittre avgasportar?
Håkan
1970 GTO, 370 hp, 3:90, TH400.
http://www.americano.se
http://www.americano.se
Re: grand prix 66
4Kolla upp de nr som Håkan beskrev. "YZ"-koden för 1966 är 421 med aut, 350hk, 092-toppar, 066-kam, 4-port och har gjutnr 9782611 på blocket. Dock finns det andra senare motorer med YZ-koden.
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP
Re: grand prix 66
5Välkommen till Forumet!
Om det är original-motorn är det bara att gratulera till en 421:a.
Carter AFB-förgasare 4037S och 092-toppar.
Gjutnumret på blocket, om det är ett tidigt block 9778791, eller sent 9782611, återfinns invid hålet där fördelaren sitter.
Om det är original-motorn är det bara att gratulera till en 421:a.
Carter AFB-förgasare 4037S och 092-toppar.
Gjutnumret på blocket, om det är ett tidigt block 9778791, eller sent 9782611, återfinns invid hålet där fördelaren sitter.
Re: grand prix 66
6Använde man även 65àns gjutnummer på tidiga -66òr? Var finns den informationen?The Judge skrev:Välkommen till Forumet!
Om det är original-motorn är det bara att gratulera till en 421:a.
Carter AFB-förgasare 4037S och 092-toppar.
Gjutnumret på blocket, om det är ett tidigt block 9778791, eller sent 9782611, återfinns invid hålet där fördelaren sitter.
1970 GTO, 370 hp, 3:90, TH400.
http://www.americano.se
http://www.americano.se
Re: grand prix 66
7Ja.Håkan S skrev:Använde man även 65àns gjutnummer på tidiga -66òr? Var finns den informationen?The Judge skrev:Välkommen till Forumet!
Om det är original-motorn är det bara att gratulera till en 421:a.
Carter AFB-förgasare 4037S och 092-toppar.
Gjutnumret på blocket, om det är ett tidigt block 9778791, eller sent 9782611, återfinns invid hålet där fördelaren sitter.
Titta exempelvis på 1966 389 som hade gjutnumret från 1965 hela produktionen.
Orsaken till det senare gjutnumret för 1966 421 var att en ny typ av kolv med ändrat läge för kolvbulten användes till denna motor.
Även vevaxeln blev ändrad p.g.a. ändrad vikt på kolvarna.
Den tidiga 1966 421:an var alltså exakt som 1965 års 421:a med samma gjutnummer.
Denna information finns i Pontiac Chassis Parts Catalog EFFECTIVE SEPTEMBER 15, 1967.
Re: grand prix 66
8sorry det va yj,,,,Burningbird skrev:Kolla upp de nr som Håkan beskrev. "YZ"-koden för 1966 är 421 med aut, 350hk, 092-toppar, 066-kam, 4-port och har gjutnr 9782611 på blocket. Dock finns det andra senare motorer med YZ-koden.
Re: grand prix 66
10Har du kollat de nummer jag skrev?
Är det en originalmotor är YJ -66 en 421:a med tripower!!!
Håkan
Är det en originalmotor är YJ -66 en 421:a med tripower!!!
Håkan
1970 GTO, 370 hp, 3:90, TH400.
http://www.americano.se
http://www.americano.se
Re: grand prix 66
12Tjena nu är problemet löst. 9786339 ä numret.....en68a 326. Va ju lite synd men nu vet jag iallafall tackar för all hjälp ja fått.
Re: grand prix 66
13Frågan är NÄSTAN löst.bluesmoker skrev:Tjena nu är problemet löst. 9786339 ä numret.....en68a 326. Va ju lite synd men nu vet jag iallafall tackar för all hjälp ja fått.
Du har INTE en 326 från 1968, däremot har du en 326 från 1967. 1967 var sista året för 326.
YJ kommer från en 1967 Firebird 250 hästars 326 med 2-portsförgasare, och #140 toppar, 9.2 i komp och en 254 kamaxel.