Annons

Toppjobb!

1
Behöver tips på nån bra firma eller person som kan hjälpa mej att renovera ett par toppar
Fräsa i större ventiler , plana bort ca 5 cc osv . Helst i uppland med omnejd ?
Nån som har nått tips ? Topparna Har nr 11 med små ventiler och uppmätta till 85 cc.
Vill ha ca 80 cc och 2.11/1.77 .......
Trevlig midsommar på er alla .
Annons

Re: Toppjobb!

3
Lyssnade med dom . 13000kr ville man ha .verkade inte så,intresserade ? Dom tyckte jag skulle köpa alutoppar istället .
Vad kostar edelbrock idag ? 20 000kr ?
Borde väl gå,att fixa til ett par toppar under 10000kr ?
Ingen som har nått tips ?
Trevlig helg på er alla !

Re: Toppjobb!

4
Betalade 14000 för att få mina #093 orginal toppar renoverade med nya ventiler, fjädrar, knaster ett par säten och provtryckning så 13000 med arbete för att få i större ventiler är inte så dyrt kanske?

Re: Toppjobb!

5
13000kr??? Jag betalade 4700kr för renoveringen av mina toppar där och då ingick planing, mirafrästa säten, nya styrningar och fräsning för ventiltätningar. Fick lägga till runt 2500kr för att kronfräsa(?) insugssidan på topparna vilket lämnar en bit kvar för lyftargalleriplåten att täta mot. Men eftersom du ska ta av så lite från topparna så behöver insugssidan inte planas. Det kan väll inte kosta 8300kr att fräsa upp för större ventiler?! Eller var ventiler och fjädrar etc. inkluderade i priset? Jag köpte rostfria ventiler, fjädrar och vipparmsbult från spottsperformance.com, gick på ca 2000kr när dollarn kostade strax under 7kr...
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP

Re: Toppjobb!

6
13000kr inkluderade allt . Ja det kanske kostar den slanten ?
Då funderar man ju om inte edelbrocktopparna är ett alternativ?
Nån som provat ? Är dom "bolt on" eller "halvfabrikat" ?
Vilket komp är då lämpligt på en 400 med tex 068 kam om man vill köra på macksoppa ?
Det skiljer visst på alutoppar o järntoppar ? Edelbrocken finns ju i flera alternativ.

Re: Toppjobb!

7
Edelbrocktopparna mäter 72 eller 87cc, med dom mindre förbränningsrummen får du ca 10:1 i komp. Med alutoppar bör 11:1 inte vara några problem med macksoppa. Ett alternativ kan vara KRE's D-portstoppar som finns i 65cc: http://www.krepower.com/Pontiac%20Alumi ... 0Heads.htm" onclick="window.open(this.href);return false; Med dom får du ca 10,7:1. Enginekitracing saluför KRE-toppar.
Någon som faktiskt kör med alutoppar får kommentera om dom är bolt-in eller ej men vad jag vet så behöver du bara nya topplocksbult när du byter till alutoppar?
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP

Re: Toppjobb!

8
Du kan höra med Janne Wallin vad han vill ha för att renovera dina toppar.
Janne bor i Kalhäll och är duktig på PONTIAC, han kanske har några färdiga
toppar till bra pris. Ring och kolla med honom Tel;0704 89 29 51.
1970 VENTURA