Annons

Tändning ventiler

1
Skulle ställa ventilerna och började utan att tänka för mycket. Men när jag återställde så såg jag på fördelaren att jag bytt plats på 1:an o 6:an.Förmodligen hade jag haft så sen tidigare utan att märkt det nämnvärt. Alltså jag började plocka 1,8,4,3,6,5,7,2.Fast med start från 6.ans plats på fördelaren o motsols(kan inte förklara bättre då bildkvoten är nådd på forumet. Kan nån förklara att jag sedan när jag kopplade som det ska vara enligt alla hänvisningar se nedan länk. Så smäller den och tänder inte äns. När jag kollar tändningen nu så ligger den på 32 g vid 2000varv nån som vart med om liknande??Är det bara börja om och försäkra sig om att jag är på 1:ans tänd kabel enligt bilden och ställa om ventiler och allt från början och hur kan den gå bättre så här nån som vet?? :?: https://www.google.se/search?q=firing+o ... B220%3B229" onclick="window.open(this.href);return false;
Annons

Re: Tändning ventiler

2
"Men när jag återställde så såg jag på fördelaren att jag bytt plats på 1:an o 6:an."

Jag fattar inte, varför bytte du plats på 1:an och 6:an? Hur såg du det?

Det ändrar sig ju inte själv bara för att du ställer ventilerna, det var säkert bra som det var innan du ändrade kablarna.

Åter igen, tändkablarna byter inte plats bara för att du ställer ventilerna.....

Det du måste förstå är att 1:ans och 6:ans kolv ALLTID är uppe samtidigt, men att bara den cylinder som har ventilerna stängda är i tändläge.
Och detta beror på att veven snurrar två varv medans kammen snurrar ett varv.

Alltså, märket på dämparen kan vara på skalans 0:a BÅDE när 1:an och 6:an är i tändläge, MEN bara den cylinder som har ventilerna stängda ska tända.

Och, om du började ställa ventilerna i tron att 1:an var i tändläge medans det i själva verket var 6:an som var i tändläge så blir det snart stötstångssallad.

Gör om gör rätt!

Hoppas detta går att förstå?
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

Re: Tändning ventiler

3
Jodå förstår men gick väl för fort o sen kom tvivlet.När jag kollade hur kablarna var ihopsatta i hållarna så fick jag inte ihop det.Börja googla o såg då att 1:an på fördelarn är närmast torpeden men där av tvivlet.Men jag gör om.Kan jag nu släppa o ställa om dom med kall motor eller flytta om tändkablarna enligt tidigare länk o starta.Har nu hjärnspöken o tvivel.

Re: Tändning ventiler

4
stugan skrev:Jodå förstår men gick väl för fort o sen kom tvivlet.När jag kollade hur kablarna var ihopsatta i hållarna så fick jag inte ihop det.Börja googla o såg då att 1:an på fördelarn är närmast torpeden men där av tvivlet.Men jag gör om.Kan jag nu släppa o ställa om dom med kall motor eller flytta om tändkablarna enligt tidigare länk o starta.Har nu hjärnspöken o tvivel.
Du kör alltså med eftermarknads muttrar! Märkte du upp tändkablarna? Vilken tändkabel som är vilken beror ju på hur fördelaren är isatt. Gör som Kent skriver, se till att 1:ans cylinder är i tändläge. Den kommer i tändläge efter det att 1:ans insugsventilen varit öppen och 1:ans kolv är i topp. Stoppa ner fördelaren så rotorn pekar åt rätt håll enligt manualen, om du nu vill ha det så, glöm inte att justera oljepumpens drivaxel så fördelaren går ner.
Med vänlig hälsning
Håkan
1970 GTO, 370 hp, 3:90, TH400.
http://www.americano.se

Re: Tändning ventiler

5
Nä märkte inte upp :oops: . Men från nu så, men man ska väl gå emot för att ändra och gå vidare kan jag tänka mig tar detta på utbildnings tids konto. Var hundra på att ettan ALLTID har plats ett på fördelaren enligt ovan skickad länk.Men nu vet jag bättre.
Ska veva runt ikvl e jobbet så får vi se hur det går. Ska jag släppa på alla om jag nu ställt dom på fel "slag" annars blir det väl helt galet igen kan jag tänka mig när det ligger tryck på från lyftarna? Spelar det nån roll om den är varm eller kall motorn?
Hur skulle ni gått till väga vid liknande situation om ni kom till nån polare som gjort som jag??
Har i alfl helgen räddad, o taskväder ska det ju bli så tur i oturen.. :P