Annons

chassinummer problem på Bilprovningen?!

1
Gör väl en separat tråd sabbar man inte nån annans,
Har inte så många böcker att leta i,men det här två sakerna har ju räckt tidigare på besiktningen...
Bild

Bild

& ja ,har fixat uppgifter från PHS ( pontiac historical services ) rätt trist bil men kul att se vars den var såld & med vilka tillbehör etc.
Bild

Bild


var & letade med spegel & ficklampa så gott det gick (både vänster & höger sida bak), men såg inte till några siffror :( ,mailade kundtjänst på bilprovningen angående om dom då kunde upplysa om vart numren isåfall skulle sitta på specifik bil,men svaret blev -

Det stämmer att Transportstyrelsen ändrat dessa regler.

Bilprovningen har inga besiktningstekniker centralt, vi hänvisar att du vänder dig till den station du brukar besikta på.

Med vänlig hälsning
Laila


Bild

Dum fråga kanske ska det vara samma nummer på Ramen som på instrumentpanelen? eller är det instansat 3960735 + min är Kanada-byggd, skillnad på det åxå tro...
Bild


Bild

& sånna här nummer är väl mer part.nr på bakskärm?
Bild
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin..
Annons

Re: chassinummer problem på Bilprovningen?!

4
Jag är ingen expert i detta ämne, ty ämnet är för nytt.
Men, jag kan berätta om mitt äventyr hos bilprövningen med Judgen idag.
Förutom ett par bromsslangar i fram som haft isoleringen brusten i 20 år och funkat utmärkt så då detta naturligtvis inte påverkar ledningen innanför, blev det ombesiktning för dessa ändå, nåja det kan man väl ta, så var besiktningsmannen mäkta intresserad av ett chassienummer stämplat på ramen som ingen frågat efter på 40 år sedan registreringsbesiktningen för svensk trafik med dispens på vissa saker enligt 1969 års föreskrifter och på en 45 år gammal bil.
Jag förklarade för den gode mannen att enligt verkstadshandboken så finns faktiskt bilens chassienummer instansat på förarsidans ram-ben, instansat vid tillverkningen av bilen, under bagage-golvet, just för att det inte ska vara lätt att "kladda med" för skumma typer (kunde ju vara motiverat när bilen var ny, men NU 45 år senare!) och att han var välkommen att lyfta på karossen för att beskåda detta nummer. Han nöjde sig dock med mina uppgifter den här gången, men vid nästa besiktning, om två år, så rekommenderade han att jag skulle ta med mig den fabriksinformation jag har för att läsa innantill i denna hur det förhåller sig.
Och, enligt honom var det ett EU-beslut som var taget om detta att 1970 och nyare fordon med ram ska ha ett (synligt) chassienummer instansat på ramen och visade denna dokumentation för mig. Vi var båda rörande överens om att detta beslut måste vara taget ur luften och till vilken nytta?
Ok, ny regel för nya bilar, det är väl ingen konst för fabrikanterna att anpassa sig efter, men att hålla på och kladda med 45 år gamla bilar, som normalt borde stått på skroten eller blivit återvunna för länge sedan och införa retroaktiva lagar för dem är ju inget annat än ren och skär idioti!
Vad säger MHRF, MHS, M, ACCS, SHRA och liknande motoristorganisationer, har de ens en aning om detta?
Vem ska besinna EU-byrokraterna?
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

Re: chassinummer problem på Bilprovningen?!

5
The Judge skrev:Vad säger MHRF, MHS, M, ACCS, SHRA och liknande motoristorganisationer, har de ens en aning om detta?
Vem ska besinna EU-byråkraterna?
Ja det här vore ju verkligen något för dom att ta tag i! Besiktningsmannen hotade inte med typ körförbud på grund av "identitetsproblem" på fordonet?

även nyare fordon verkar ha samma strul- (från ett annat forum jag brukar va på..där jag skrev lite av samma sak..)

Jag fick registrerings besikta om min Opel frontera
För att ramnummer inte syndes.
Köpte stämplar på Clas olson som var 8 mm höga
Dom måste nämligen vara minst 7 mm hög


& en annan kommentar

Trams Sverige i ett nötskal. I onsdagskväll när vi var på studiebesök på bilprovningen så fick vi veta just detta. Björn som besiktade sin Corvette, fick veta att han måste lyfta bort karossen för att komma åt ramnumret som sitter på översidan av ramen. På Börjes Camaro så hittade vi numret till slut, fast det var delvis överspacklat.

Vill man bluffa så finns det ju hur många sätt som helst, så detta är bara trams. Detta bör vara något för ACCS att ta tag i.
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin..

Re: chassinummer problem på Bilprovningen?!

13
zappafan skrev:Ja inte såg jag till nåt nummer med spegel & vilket nummer, Ramnr. = samma som uppe i rutan? för bilden här ovan stämmer inte med hur min ram ser ut där bak vid infästning... :?
Som jag skrev i den andra tråden kan det säkert skilja var bilen är ihopsatt.
Min är byggd i Baltimore fabriken där dom vad jag hört var lite noggrannare med just såna här saker.
Om det stämmer får man väl fråga dom som var med då det begav sig.
I vilket fall som helst ville jag vara säker på att min bil var rätt och jag hittade numret på ramen innan köpet.
Kommer inte ihåg men jag har för mig att det är samma nummer som på motorn.
Bilden är väl från en -67 eller tidigare.
1970 GTO, 370 hp, 3:90, TH400.
http://www.americano.se

Re: chassinummer problem på Bilprovningen?!

15
zappafan skrev:Återigen, dom uppgifterna måste väl det är tänkt att besiktning/Transportstyrelsen ska veta? hur ska dom annars påstå vad som är rätt & fel????? :evil:
Håller med fullständigt!
Tror nog att när bilarna var nya hölls detta hemligt då man kunde utnyttja detta vid brott.
Nu finns ju detta tillgängligt i böcker så ska man ändra regler för 45+ bilar bör man nog kolla upp allt också.
Blir ju lite fel med omvänd bevisföring i Sverige 2015. :roll:
1970 GTO, 370 hp, 3:90, TH400.
http://www.americano.se