Annons
Annons

Re: Chassienummer problem firebird

35
Finns det ingen vänlig själ som kan lägga upp en bild på numret bak i skufframen ser ju inte ens om jag läser rätt,om numret är stansat utifrån eller inifrån bakluckan.så jag inte läser upp och ner:)
Ska riva av skärm och fläkt kåpa nu och se om det finns nått nummer där.besiktnings mannen sa att det vore en bra idé.ska knäppa några bilder på mitt o lägga ut och det som ev finns under kåpan,kan ju vara fler som undrar och får problem.

Re: Chassienummer problem firebird

36
Jag besiktigade min firebird -71 i torsdags. Samma sak hände mig, jag vet bara om nr i framrutan. Vi letade lite men hittade inget nr stansat. Som tur väl var släppte han igenom mig ändå men sa att jag borde få någon att stansa in nr synligt på antingen torpedväggen eller ramen. Tror jag ska kolla runt bagaget och se om jag kan hitta något nr där [emoji4]

Re: Chassienummer problem firebird

37
Vafalls!
Vad är detta för idioti?
Ska de börja leta efter instansade chassie-nummer på 40-50 år gamla veteranbilar som gått igenom besiktningen sedan de var nya och nu om de inte hittar ett sådant underkänner bilen?
Finns det INGEN gräns för dumhet i detta land?
Vad räknar de med att de ska uppnå med att ställa till detta trassel för oss svenska bil-entusiaster?!?!?!?!
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

Re: Chassienummer problem firebird

38
Nu vart jag lite gladare iaf hittade nämligen ett stansat nr under kåpan till fläkten,fick slipa lite här och var,tur det inte är utställningsskick:) så nu ska jag ta och dundra in till besiktningen i morgon och visa,får ta med lite verktyg o meka lite på plats,nr bak på skufframen är totalt oläsbart kan fantisera ihop 5siffror då jag vet vilket nummer det ska vara.nummret under kåpan fram är inte hela chassienummret men,dom viktiga antar jag.provar ladda in lite bilder jag tog

Re: Chassienummer problem firebird

39
Glömde skriva att jag inte hittade något nr vid bakluckan på min Bird. Fick lite "problem" med motorn när jag hämtade bilen så det glömdes tyvärr bort. Låter lovande att du hittade ett nr bakom fläktkåpan Litekantstött, hoppas det löser sig med besiktningen ;)
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP

Re: Chassienummer problem firebird

40
Litekantstött skrev:Nu vart jag lite gladare iaf hittade nämligen ett stansat nr under kåpan till fläkten,fick slipa lite här och var,tur det inte är utställningsskick:) så nu ska jag ta och dundra in till besiktningen i morgon och visa,får ta med lite verktyg o meka lite på plats,nr bak på skufframen är totalt oläsbart kan fantisera ihop 5siffror då jag vet vilket nummer det ska vara.nummret under kåpan fram är inte hela chassienummret men,dom viktiga antar jag.provar ladda in lite bilder jag tog
Att du hittat nr vid fläkten är ju jättebra.Detta visar att ingen har strulat med V.I.N nr uppe vid rutan.Men detta är ju KAROSSENS
nr och besiktningen vill väl ha V.I.N nr på RAMEN? Mitt nr är stansat på ramen under batterihyllan men du har ju subframe och den är ju utbytbar.

Re: Chassienummer problem firebird

41
Peje skrev:
Litekantstött skrev:Nu vart jag lite gladare iaf hittade nämligen ett stansat nr under kåpan till fläkten,fick slipa lite här och var,tur det inte är utställningsskick:) så nu ska jag ta och dundra in till besiktningen i morgon och visa,får ta med lite verktyg o meka lite på plats,nr bak på skufframen är totalt oläsbart kan fantisera ihop 5siffror då jag vet vilket nummer det ska vara.nummret under kåpan fram är inte hela chassienummret men,dom viktiga antar jag.provar ladda in lite bilder jag tog
Att du hittat nr vid fläkten är ju jättebra.Detta visar att ingen har strulat med V.I.N nr uppe vid rutan.Men detta är ju KAROSSENS
nr och besiktningen vill väl ha V.I.N nr på RAMEN? Mitt nr är stansat på ramen under batterihyllan men du har ju subframe och den är ju utbytbar.
Karossens nummer och V.I.N. är två helt olika nummer.
Numret bakom fläktkåpan ska vara delar av V.I.N.
Karossens nummer sitter på "Body Plate".
Och BTW, ramen är ju lika utbytbar som en subframe.

Varför skulle det vara så viktigt att ha matchande nummer på just ramen, är det verkligen så otroligt att ramen rostat sönder eller pajat på annat sätt på en halvsekel gammal bil och därför blivit utbytt?

Hela grejen verkar ju sjuk......
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

Re: Chassienummer problem firebird

42
Peje skrev:
Litekantstött skrev:Nu vart jag lite gladare iaf hittade nämligen ett stansat nr under kåpan till fläkten,fick slipa lite här och var,tur det inte är utställningsskick:) så nu ska jag ta och dundra in till besiktningen i morgon och visa,får ta med lite verktyg o meka lite på plats,nr bak på skufframen är totalt oläsbart kan fantisera ihop 5siffror då jag vet vilket nummer det ska vara.nummret under kåpan fram är inte hela chassienummret men,dom viktiga antar jag.provar ladda in lite bilder jag tog
Att du hittat nr vid fläkten är ju jättebra.Detta visar att ingen har strulat med V.I.N nr uppe vid rutan.Men detta är ju KAROSSENS
nr och besiktningen vill väl ha V.I.N nr på RAMEN? Mitt nr är stansat på ramen under batterihyllan men du har ju subframe och den är ju utbytbar.
Håller inte med om att det är karossens nummer utan delar av VIN som inte kan tolkas fel. Fanns ingen anledning att stansa in hela numret. Varje bil från Pontiac kan särskiljas med de nummer som är stansade på brandväggen.
Har du nummer på ramen, vid bagageluckan, under fläktkåpan och vid instrumentbräden? Snacka om gaddad bil! ;)
1970 GTO, 370 hp, 3:90, TH400.
http://www.americano.se

Re: Chassienummer problem firebird

43
Det är ju det jag säger: Besiktningen vill ha chassinr instansat på RAMEN.Skit i att det står på torpedvägg,skuffen,askoppen,bakom backspegeln,under stolen etc,etc.Förmodar också att det är lättare att byta subframe än hela ramen.Detta var ett svar på Kents inlägg.

Re: Chassienummer problem firebird

44
Peje skrev:Det är ju det jag säger: Besiktningen vill ha chassinr instansat på RAMEN.Skit i att det står på torpedvägg,skuffen,askoppen,bakom backspegeln,under stolen etc,etc.Förmodar också att det är lättare att byta subframe än hela ramen.Detta var ett svar på Kents inlägg.
Det är säkert som du säger angående vad bilbesiktningen vill.

Men du skrev att numret under fläktkåpan var KAROSSENS nummer, och det är det ju inte, därav mitt inlägg.

Och, visst är det väl nå´ra skruvar till att lossa på, men särskilt mycket svårare att byta ram mot att byta subframe är det inte, för den som absolut vill/måste.
Inget man byter i en handvändning, dock, varken det ena eller det andra.

Slutligen, min 1991 Grand Prix har en subframe men inför registreringsbesiktningen stansades chassienumret in på kylarramen, så placeringen av det instansade chassienumret verkar vara godtyckligt. Chassienumret, eller delar av detta återfinns annars på en mängd platser på bilen i form av dekaler samt att det finns en plåt under vindrutan uppepå instrumentbrädan med chassienumret.
Detta räckte för myndigheterna i USA men inte för snillena på bilprövningen som "ska vara smartare än alla i hela världen".....

Märkligt nog är allt som kommer från andra sidan pölen livsfarligt för oss svenskar, men när vi fått smälta deras "påhitt" i 20-30 år så blir det godkänt även för oss, men då har man redan lyckats förstöra bilen sedan länge.
Tänker på färg på glödlampor för parkeringsljus/blinkers, vingar på bakluckan, backspegel på passagerarsidans dörr, bälten etc. etc.

Men min fråga kvarstår, varför nu detta plötsliga intresse från myndigheterna för ett instansat chassienummer stansat på andra ställen än de varit i 40-50 år på våra gammel-bilar?

Det finns ett ordspåk:
"Om man uppfinner nå´t idiotsäkert, så uppfinner nå´n en bättre idiot".
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/