Annons

Re: Chassienummer problem firebird

16
Jag har hört att de tidiga 64-65 a-body ganska ofta kan sakna nr helt dessutom ät det väll bara ett partial nr och inte hela? Sedan kan det sitta på olika ställen ibland bakom bakhjulet upptil ibland på längsgående skenan under dörren beroende på fabrik vad jag fattat. Sedan gör väll rost och sådant sitt om vi pratar en svensksåld el bil som gått i stat med sämre klimat än Arizona? Om man skulle vara kreativ o banka in sitt chassie nr innan man får problem så torde det vara lugnt el?
Annons

Re: Chassienummer problem firebird

17
Bilar innan -69 har inte krav på instansat chassinr. från svensk bilprovning. För några veckor sedan kollade jag på en kanonfint renoverad -65 Bonneville cab, denna hade instansat chassinr. vid höger bakhjul från fabrik. Min -65 Bonneville är helt nerplockad och ramen står löst på pallbockar, och trots att ramen är i riktigt bra skick (ökenbil) så kan jag inte hitta något nummer. Gissar att inte alla bilar fick instansat nr. vid tillverkningen?

Om jag har fattat rätt så KAN det finnas en dold kod bakom fläktkåpan på Firebird? Och alla bilar från -69 (en del tidigare bilar har också detta) SKA ha ett instansat nr. vid bakluckan eller på ramen för bilar med helram?
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP

Re: Chassienummer problem firebird

18
Nu har ju jag en GTO så det kan ju kanske inte stämma in på Firebird.
Och vad jag svarade mot var ett citat om "sedan slutet på 60-talet" och vad jag hänvisar till är från 1968 och upp.
Mina inlägg tidigare är baserade på vad jag hört gällde i USA då bilarna tillverkades.
Vad exakt som gällde när bilarna reg. besiktigades här vet jag inte.
Vad jag vet är detta:
Min är tillverkad i Baltimore fabriken och har chassinumret instansat på torpedväggen.
Den har också chassinumret instansat på ramen bak.
Min bil registrerades 17/4 -70 och har inget instansat chassinummer vid bagageluckan.
Så den som registreringsbesiktigade den måste ha missat detta och alla andra besiktningsmän också efter detta... om nu detta var krav från 1969.

De som har GTO Restoration Guide kan läsa om detta i den boken. (sidan 17 i första upplagan)

Bävar inför nästa besiktning som ska ske innan Augusti... om detta stämmer.

Håkan
1970 GTO, 370 hp, 3:90, TH400.
http://www.americano.se

Re: Chassienummer problem firebird

20
Känns ju jätteknepigt att det kan hända tex en bil som sålts ny i Sverige el funnits här sedan 70-90 talet?
Hela min poäng är att saknar den nr el det sitter uppepå ramskenan så lär det ju vara omöjligt att se, likaså om bilen rostat lite fått undereds massa etc.

Här var det tydligen vanligt med part nr tror man använde sig av flera ramtillverkare? Min bil är svensksåld och är inte i speciellt dåligt skick utan riktigt fin men ramen har ju sina spår av ytrost och underreds massa skit mm tror inte nån kan hitta part nr el vin på min ram? Nu är ju min ram 65 men rätt säker på att det finns 69- ramar som ser lika ut som min.
Bild


Hur man ska kunna se det eventuella vin nr på ovansidan utan att lyfta av kaross el kapa verkar otroligt om det nu finns el syns? Kan ju tydligen lika gärna vara på längsgående skenans ovansida också vad jag fattat även om den bakre placeringen är vanligare? Man får ju inte ens in handen mellan tank o ramskena och ännu tajatre mot golvet.
Bild


Hela min poäng är ju att det känns helt sjukt att man kan tvingas till en massa kostsamma åtgärder för att bevisa att bilen och ram/subframe hör ihop fast den funnits i Sverige i 40-50 år och aldrig varit isär. Om nu inte ramen hade vin numret och det aldrig stämplades in vid Svensk införsel som ny el senare blir det ju svårt att hitta nått och vem säger att inte reglerna ändras att gälla äldre än 69?

Re: Chassienummer problem firebird

22
Bävar inför nästa besiktning som ska ske innan Augusti... om detta stämmer.

Håkan
Om du har numret på ramen läsbart så har du inget att oroa dig för. Det är ju värre med F-body som inte har ram utan måste ha ett instansat nr. vid bakluckan, och om det saknas blir det ny reg.besiktning? Citaten är inte är inget jag står bakom utan vad personal vid SBP(?) har svarat ACCS. Hela den här röran är ju ett j-a skämt! Polaren ska besiktiga sin Chevelle -69, som såldes ny i Kalmar, nu och vad vi har har hittat sitter VIN på ramen upp mot karossen. Ska han behöva kapa upp golvet för kunna besikta bilen?!
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP

Re: Chassienummer problem firebird

23
Burningbird skrev:
Bävar inför nästa besiktning som ska ske innan Augusti... om detta stämmer.

Håkan
Om du har numret på ramen läsbart så har du inget att oroa dig för. Det är ju värre med F-body som inte har ram utan måste ha ett instansat nr. vid bakluckan, och om det saknas blir det ny reg.besiktning? Citaten är inte är inget jag står bakom utan vad personal vid SBP(?) har svarat ACCS. Hela den här röran är ju ett j-a skämt! Polaren ska besiktiga sin Chevelle -69, som såldes ny i Kalmar, nu och vad vi har har hittat sitter VIN på ramen upp mot karossen. Ska han behöva kapa upp golvet för kunna besikta bilen?!
Mitt sitter ju där fabriken stansade det, upp mot bagagegolvet...
1970 GTO, 370 hp, 3:90, TH400.
http://www.americano.se

Re: Chassienummer problem firebird

24
Om nu inte ramen hade vin numret och det aldrig stämplades in vid Svensk införsel som ny el senare blir det ju svårt att hitta nått och vem säger att inte reglerna ändras att gälla äldre än 69?
Hoppas dom tar bort dom här nya puckade reglerna och inte utökar dem att omfatta äldre fordon också!
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP