Annons

Chassienummer problem firebird

1
Hej ny här. Har fått ett problem,köpte en firebird 1970 för några år sen (igentligen för rostig för att rädda) men nu Har jag iaf fixat all rost bytte plåten under vindrutan bla och fick då flytta över chassienummret till nya plåten.men på besiktningen ville han se ett chassie nummer till som jag inte visste fanns(tydligen på bakluckeramen) skrapade färg som en galning men kunde bara se några siffror så fordonsidentitet kan inte styrkas skrev han. Nu till frågan finns det fler chassienummer gömda nånstans? Nån som haft liknande problem? Vad gör man.?
Annons

Re: Chassienummer problem firebird

2
Välkommen till forumet! Jag har läst att flera har haft problem att styrka identiteten på sina bilar hos besiktningen senaste tiden, i synnerlighet bilar med ram. Jag vet inte om detta gäller Firebird/Trans Am men på Camaro sitter det ett dolt VIN-nummer under kåpan till fläkten på torpedväggen. Någon med mer koll kanske kan bekräfta om det gäller Firebird också?
Bild
"In extreme cases where you have doubts about the validity of the VIN affixed to the vehicle (i.e. it's been tampered with or affixed with pop-rivits), you would double check it against the hidden (or confidential) vin. This number will be stamped on the last substantial thing that'll get destroyed during the cars life. In the case of the Camaro - this is the firewall, BEHIND the heater box. The theory is - if the firewall is destroyed, the whole car is gone. You won't accidentally fix and alter or obliterate the confidential vin during the repair process - so these numbers will always match up.
Here's the hidden vin on a Camaro. The format is not the complete VIN, but enough to conclude the original VIN's number."
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP

Re: Chassienummer problem firebird

4
Peje skrev:Chassinr vid bakluckan är vad jag förstått ett svenskt krav.Alla bilar hade inte dolt V.I.N bakom fläktkåpan.Vanligt på Baltimore byggda bilar,andra fabriker hade det inte.Kanske ställa frågan till Firebird-klubben eller PY:s forum?
Bilar som inte är svensksålda har alltså inte VIN vid bakluckan? Min -70 Firebird står i vinterförvaring 20mil hemifrån annars hade jag gått ut och kollat på den. Den är intagen i Sverige 1976 så det kunde vara intressant och se om jag har något nummer där.
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP

Re: Chassienummer problem firebird

6
tack ska ni ha för svar.hur löser man problemet om det inte går att se numret bak på bilen och det inte finns nått under kåpan fram? Ska man regga som ombyggt fordon eller? Kan man det? Finns det nån typ av utrustning som man kan se genom metall med typ röntgen,nån som provat? Vill ju inte direkt skrota bilen.ska ringa polisen och fråga,måste ju gå att lösa tycker jag!

Re: Chassienummer problem firebird

7
Finns en lång artikel i Americar Magazine 4-14 (ACCS) om just detta problem. "Man får absolut INTE knacka in nya siffror själv, om man inte kan hitta originalsiffrorna. Misstänker dom att man har gjort det själv kan bilen bli i det närmaste obesiktningsbar framöver. Hittar man inga siffror får man göra en registreringsbesiktning och försöka övertyga bilprovaren om att allt stämmer. Sedan åka hem och kanske låta någon verkstad fixa dit siffror enligt hans rekommendation. Tillbaks igen för att slutligen kanske få fordonet godkänt." ACCS rekommenderar att man pratar med en besiktningsingenjör som utför registreringsbesiktningar, dom har fått särskilda instruktioner hur dessa fall ska hanteras. Jag hämtar förhoppningsvis hem min Firebird nästa helg så kan jag kolla om jag hittar några nummer vid bakluckan och i så fall ta kort på mer exakt vart dom är stansade.

/Erik
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP

Re: Chassienummer problem firebird

9
När jag regbesiktigade Bonnevillen 2012 kollade dom bara på skylten vid A-stolpen. Ska tydligen finnas ett nr på ramen vid höger bakhjul också men har inte hittat något stansat där. Jag har inget nummer vid bakluckan iaf, men det kanske inte behövs på årsmodell -65?
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP

Re: Chassienummer problem firebird

10
Har googlat en massa på chassienummer men kan inte se någonstans att det ska stå ett nummer bak i skufframen på Firebirds,är det ett nummer som stansades in vid importen till Sverige på 70talet?och inte från fabrik? Läste att camaro har ett nummer under fläkten på torpedväggen,(det var nån som skrev det här me) har firebird det me? Skulle vara kul att veta om nån här sett nått?
Och jag såg att numret vid fläkten på camaros iaf tydligen inte var identiska med numret på chassinummer plåten.
Men ska numret bak i skufframen vara idendiskt eller är det bara några av siffrorna på chassinummerplåten i rutan?
Många frågor vore väldigt bra att veta hur det ser ut på era bilar.

Re: Chassienummer problem firebird

13
Okey,vi tar det en gång till: Alla fabriker tillämpade inte s.k "hidden V.I.N".Som sagt vanligt på Baltimore byggda bilar.
Märkning vid skuff luckan är inte gjort från fabrik(vad jag vet) utan ett svenskt krav.Vilka bilar eller årsmodeller det gäller får nog Svensk Bilprovning svara på.Årsmodell 65-66 bör ha ännu hårdare krav då V.I.N plåten flyttades upp till vindrutan 1968(svårare att manipulera).Jag kan titta på min bil i helgen om det är stansat ett komplett nr vid skuffen.

Re: Chassienummer problem firebird

14
Enligt tidigare nämnda artikel i ACCS är det bara bilar från -69 och upp som har krav på INSTANSAT chassinr, alltså räcker det med V.I.N.-plåten för tidigare fordon. För bilar med helram från -69 och upp ska VIN vara instansat i ramen.

"Amerikanska bilar har oftast inget instansat chassinummer från fabrik eftersom kravet i USA sedan slutet av 60-talet är en plåt innanför vindrutan. Fordonet får ett instansat nummer vid inregistrering i Europa. Original chassiplåt innanför vindrutan borde med sunt förnuft räcka som identifiering vid årlig kontroll av amerikanska bilar men tyvärr inte i byråkratins Sverige.

Rickard Gimser
Ystad Bilbesiktning AB"

Vet inte om den gömda VIN-koden sitter på Firebird's eller inte, bara vad jag har läst. Kan mycket väl vara så att endast bilar från Baltimore fick den. Kommer kolla på min bil när det blir helrenovering (tillverkad på Norwood).
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP

Re: Chassienummer problem firebird

15
Angående detta citat.
"Amerikanska bilar har oftast inget instansat chassinummer från fabrik eftersom kravet i USA sedan slutet av 60-talet är en plåt innanför vindrutan. Fordonet får ett instansat nummer vid inregistrering i Europa. Original chassiplåt innanför vindrutan borde med sunt förnuft räcka som identifiering vid årlig kontroll av amerikanska bilar men tyvärr inte i byråkratins Sverige.

Rickard Gimser
Ystad Bilbesiktning AB"

Stämmer vad jag vet inte alls. Åtminstone A-body bilarna skulle ha chassinumret instansat uppe på ramen bakom vänster hjulhus bak så polisen lätt skulle kunna kolla om bilen var förfalskad genom att kunna skära upp bagagegolvet och kolla numret.

Vad gäller Baltimore bilarna skall dem tydligen varit mera noggranna med stansningen under fläktkåpan men det har ju inget med Camaro/Firebird att göra då dessa ju inte tillverkades där.
1970 GTO, 370 hp, 3:90, TH400.
http://www.americano.se