Annons

Headers packningar

1
Nu är det som så att INNAN någon skriver att headers är bara för racebruk och man bara får huvudvärk och man lär byta 4 gånger per säsong att man hinner få gråa hår innan man får det tätt att man får ett nytt svärordsförråd osv osv , ska jag få meddela detta att min plånbok tillåter inga orginal limpor eller HO headers för tillfället därför behåller jag mina headers monterade, slutdiskuterat om det ..

så jag undrar om det skiljer något från topp till topp eller om alla grenrör/headers packningar passar och vilken packning som har bättre hållbarhet ?

Är en 400 snurra som packningarna ska bytas på .

// Mvh Niklas
GTO66
Annons

Re: Headers packningar

3
Jag har haft irriterande läckage på mina headers också, bytte förra säsongen till mr gasket, den packningen höll väl ett par veckor.
Nu i vinter har jag satt dit Percy´s Swal 4 good aluminiumpackning, riktigt tjocka och fina. Hoppas dessa ska hålla bättre, har bara kört några korta rundor än men det verkar lovande!
Denna packning är det: http://www.summitracing.com/int/parts/p ... /overview/" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Headers packningar

5
Biltemas röda rtv funkar bra har jag hört. Både som komplement men vissa påstår att det funkar med bara rtv. Själv tätade jag downpipen mot grenröret med detta då raggarrören som satt på passade så illa att det inte gick att tvinga röret till rätta utan att det glipade lite och det höll iallafall alla dom 10 - 20 milen jag hann åka innan jag plockade itu bilen.

Re: Headers packningar

6
Verkar ju som det finns några som håller tätt.hoppas något av de ni har tipsat fungerar någon säsong :)
AndersF skrev:Biltemas röda rtv funkar bra har jag hört. Både som komplement men vissa påstår att det funkar med bara rtv. Själv tätade jag downpipen mot grenröret med detta då raggarrören som satt på passade så illa att det inte gick att tvinga röret till rätta utan att det glipade lite och det höll iallafall alla dom 10 - 20 milen jag hann åka innan jag plockade itu bilen.
Biltemas packningssilikon menar du ?

// Niklas
GTO66

Re: Headers packningar

9
Se till att "ytan" som är tänkt täta är i gott skick/plant, oftast på billiga headers är det ju bara bränt med svetsen & planslipat med kaprondell (packningsytan), då är det ju inte konstigt det läcker oavsett märke på packningen... 8-)
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin..

Re: Headers packningar

10
Hej, hade samma problem med läckage. Tog bort mina headers, Le Mans -69, och fy f------- vad trångt. Dom blev ersatta av beggade gjutjärnsgrenrör, gud så tyst det blev där fram. Bak låter det riktigt underbart.
Lycka till med bytet.
GLAD PÅSK ö Anders