Hej, denna fråga har varit uppe förr men ingen hade besvarat den då så jag gör ett nytt försök. Har monterat en th400 i min gto -66 i samband med det fick jag problem med att kickdown switchen tog för högt upp, eller att staget från gasreglaget påverkar den för lite. Köpte ny switch men samma med den nya. Går dessa att justera? Allt är ju i original så det borde ju teoretiskt sett fungera kan man tycka. Hittade en bild som visar hur det ser ut:
http://www.gtoforum.com/attachments/f50 ... cn1577.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Har googlat detta och det verkar vara fler med samma bekymmer dock ingen riktig förklaring/lösning. Är det någon som vet vad detta beror på?
Mvh
Benny
Annons
Re: Problem med kickdown switchen gto -66
2Något verkar inte stämma då vajern inte går rakt in i höljet i brandväggen. Vad kommer alla delar till gasen inne i bilen ifrån? Lirar inte längden på vajern med höljet kommer staget i fel läge.
1970 GTO, 370 hp, 3:90, TH400.
http://www.americano.se
http://www.americano.se
Re: Problem med kickdown switchen gto -66
3Din bild visar en kontakt som är 0:ad, den kommer att ge kick-down vid första full-gas, då den sätter sig i rätt läge, och sedan även i fortsättningen.
Om din kontakt inte är 0:ad så måste detta göras först genom att klämma ihop den skjutbara delen i plast med hullingar på sidan och föra den till ändläget som på din bild, så funkar det som ovan.
Men som Håkan säger så ser dina grejor inte ut att höra ihop riktigt?
Om din kontakt inte är 0:ad så måste detta göras först genom att klämma ihop den skjutbara delen i plast med hullingar på sidan och föra den till ändläget som på din bild, så funkar det som ovan.
Men som Håkan säger så ser dina grejor inte ut att höra ihop riktigt?
Re: Problem med kickdown switchen gto -66
4Hej .
Nu när frågan om kickdown kontakter kom upp tänkte jag passa på att fråga om det skiljer på kontakt och kontakt?
Har själv en kontakt till en bonneville-66 som har ramlat isär.
Funderade på att skaffa en kontakt som sitter inne vid gasstaget istället (alltså byggt ett nytt fäste i kupen då fästet vid förgasaren var omgjort för att passa på en Edelbrock.
Nu är Edelbrocken utbytt mot en Carter orginal men tycker ändå det verkar jäkligt trångt under luftrenaren.
Bör man ha en orginal och var hittar man en sån i såfall.
Vad händer om man inte har en , är det skadligt för växellådan (TH400) ?
/Janne
Nu när frågan om kickdown kontakter kom upp tänkte jag passa på att fråga om det skiljer på kontakt och kontakt?
Har själv en kontakt till en bonneville-66 som har ramlat isär.
Funderade på att skaffa en kontakt som sitter inne vid gasstaget istället (alltså byggt ett nytt fäste i kupen då fästet vid förgasaren var omgjort för att passa på en Edelbrock.
Nu är Edelbrocken utbytt mot en Carter orginal men tycker ändå det verkar jäkligt trångt under luftrenaren.
Bör man ha en orginal och var hittar man en sån i såfall.
Vad händer om man inte har en , är det skadligt för växellådan (TH400) ?
/Janne
Re: Problem med kickdown switchen gto -66
5Hej, jag lånade bilden på nätet så det kanske blev lite fel, men jag har original gasvajern och den är inte modifierad eller ändrad.
jag hänger inte riktigt med på hur man ska 0:a kontakten... Den är ju fjädrande och ligger i botten närmast mot gasstaget som på bilden. Drar jag den i botten åt andra hållet med tänningen på så hör jag hur det klickar nere i lådan,behöver man montera isär switchen för att göra den 0:ad? Kan det finnas olika switchar i samma utförande så jag har fått fel lika fullt?
jag hänger inte riktigt med på hur man ska 0:a kontakten... Den är ju fjädrande och ligger i botten närmast mot gasstaget som på bilden. Drar jag den i botten åt andra hållet med tänningen på så hör jag hur det klickar nere i lådan,behöver man montera isär switchen för att göra den 0:ad? Kan det finnas olika switchar i samma utförande så jag har fått fel lika fullt?
Re: Problem med kickdown switchen gto -66
6Det är inte direkt skadligt för TH400 att kick-down inte är kopplad, men den kommer att växla alldeles för tidigt utan.
Re: Problem med kickdown switchen gto -66
7Vet du var man kan få tag på en som passar ?The Judge skrev:Det är inte direkt skadligt för TH400 att kick-down inte är kopplad, men den kommer att växla alldeles för tidigt utan.
Re: Problem med kickdown switchen gto -66
80:ad är den när den är i botten som på din bild, vid första fullgasningen så stannar den rörliga delen på mitten och då är den justerad.3power skrev:Hej, jag lånade bilden på nätet så det kanske blev lite fel, men jag har original gasvajern och den är inte modifierad eller ändrad.
jag hänger inte riktigt med på hur man ska 0:a kontakten... Den är ju fjädrande och ligger i botten närmast mot gasstaget som på bilden. Drar jag den i botten åt andra hållet med tänningen på så hör jag hur det klickar nere i lådan,behöver man montera isär switchen för att göra den 0:ad? Kan det finnas olika switchar i samma utförande så jag har fått fel lika fullt?
Om din inte stannar på mitten efter fullgas så är den trasig.
Här får du lite tips:
http://forums.500cid.com/showthread.php?t=2487" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Problem med kickdown switchen gto -66
9Det är alltså endast vid fullgas som lådan växlar för tidigt utan k-d kontakt.Jannegräv skrev:Vet du var man kan få tag på en som passar ?The Judge skrev:Det är inte direkt skadligt för TH400 att kick-down inte är kopplad, men den kommer att växla alldeles för tidigt utan.
Det finns inga nya original-liknande k-d kontakter till tidiga fullsize och Firebird.
Om det bara är plastpinnen och gummidamasken som är kass så går den att reparera med ny pinne, damask och fjäder.
Om intresse finns och kontakten f.ö. inte är sönderslagen så kan jag ta hem en repsats och laga den.