Annons

Oroligtomgång

1
Har lite problem med att få min bil att gå ricktigt lungt på tomgången.Jag ar en helrenoverad bonneville 1966 389 motor som jag har kopt ett heelrenoverat tripower från usa till,men det verkar som att dn får för lite bränsle på tomgången.Den går lite oroligt och stifterna är vita, den går nästan inte alls om jag stäler luftskruvarna på 1 1/2 varv ut utan måste öppna dom över tre varv för att den skall gå hyfsat även tomgången är lite hög och går inte att ställa ner mera,Vad jag har förstått så går den på dett mittre munstycket på tomgången(Det med nålventilen) so sedan sugs upp vid lite gaspådrag och sedan går på munstyckerna på stdan om som har storlek 63.Har kollat med startgas efter ev vakum läckor men inte hittat något konstigt.Bilengår hur fint som hels att kör men som sagt lite orolig på tomgång

Tacksam om nåpgon kan ha en lösning på mitt problem
Bild
Bilagor
ATT07732.jpg ATT07732.jpg Visad 3835 gånger 44.16 KiB
Annons

2
Välkommen till Forumet!

"Helrenoverat från USA", hmmm, är du säker på att förgasarna överhuvudtaget är korrekta?

Det du kallar "luftskruvar" reglerar i själva verket den färdiga luft/bränsleblandningen som producerats i tomgångskretsen.
Det finns inget givet antal varv de SKA vara utskruvade från botten, men om det är korta spetsar på skruvarna kan 2 varv utfrån botten räcka, om det är långa spetsar kan upp mot 4 varv ut från botten vara lagom.
Hur mycket de ska vara utskruvade bestäms med hjälp av en vakuummätare, här siktar man det högsta vakuum som kan uppnås. Om man sedan ändrar skruvarna från det "bästa" läget, in eller ut, så ska motorn reagera genom att gå sämre.
Om du kan skruva ut skruvarna hur långt som helst utan förändring så är tomgångskretsen sannolikt för mager för applikationen, eller så har du en vakuumläcka eller trasig PCV ventil.

"Vad jag har förstått så går den på dett mittre munstycket på tomgången(Det med nålventilen) so sedan sugs upp vid lite gaspådrag och sedan går på munstyckerna på stdan om som har storlek 63."

Här vågar jag inte ens gissa vad du menar.......men ALLA tre förgasarna har varsin nålventil och är det nå´t som ändras vid gaspådrag så är det "power piston" som släpper och trycker upp tillskottsventilen för extra bränsle.
Huvudmunstyckena påverkar endast huvudkretsen, inte tomgångskretsen som är en egen krets.

Tänk på att motorn MÅSTE vara fri från ALLA mekaniska, elektriska eller vakuumproblem innan förgasarna kan göra sitt jobb.
Har du kollat kompression, ventilinställning, att tändningen är 100% korrekt både vad gäller komponenter och inställning/justering.
Att PCV systemet fungerar.
Vet du vilken kamaxel det sitter i motorn, duration vid .050" lyft?

Men som sagt det viktigaste är att förgasarna är de rätta......
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

3
Motorn är renoverad och hopsatt av en kille som jag litar på till 100 % allt är nytt i tändsystemet med bara nos ac delcoprylar ny pvcventil .Förgasarna skall var de rätta enligt säljaren Nr på brickorna som sitter på fögasarna är 7026075 7020178 7010179 Kammen är en 9779066 duration 0,50 är 200/213 Det är helt nytt det här med tripower för mig så man är lite novis på det här men jag har även skrivit till mike wasson som jag har köpt delar av på tripower .com
Bild

4
Motorn är renoverad och hopsatt av en kille som jag litar på till 100 % allt är nytt i tändsystemet med bara nos ac delcoprylar ny pvcventil .Förgasarna skall var de rätta enligt säljaren Nr på brickorna som sitter på fögasarna är 7026075 7020178 7010179 Kammen är en 9779066 duration 0,50 är 200/213 Det är helt nytt det här med tripower för mig så man är lite novis på det här men jag har även skrivit till mike wasson som jag har köpt delar av på tripower .com
Bild

5
Har du något recept på en bra grundinställning som man kan utgå ifrån och några tips på ev justerings sätt som man kan göra på ett någorlunda enkelt sätt och hur jag skall gå tillväga

6
Brickorna kan sättas på vilken förgasare som helst, men förgasarna SER korrekta ut.
Det finns dock gjutnummer på delarna förgasarna är byggda av, dessa nummer är facit.
Vi utgår ifrån att de är korrekta fastän de tycks komma från en A/T bil från början.
Numren på brickorna och gjutnummer bör vara:

Front carburetor (A/T – 389) 7024178 (airhorn casting 7013206, bowl casting 7029683, throttle body casting 15211)

Front carburetor (S/T – 389) 7025178 (airhorn casting 7013206, bowl casting 7029683, throttle body casting 15211)

Center carburetor (A/T – 389) 7026074 (airhorn casting 7031587)
Center carburetor (S/T – 389) 7026075 (airhorn casting 7031587, bowl casting 7031575, throttle body casting 31892)

Center carburetor (S/T – 389 A.I.R.) 7036175 (airhorn casting 7031587)

Rear carburetor (A/T – 389) 7024179 (airhorn casting 7013206, bowl casting 7029683, throttle body casting 15211)

Rear carburetor (S/T – 389) 7025179 (airhorn casting 7013206, bowl casting 7029683, throttle body casting 15211)



Front carburetor (A/T – 421) 7024078 (airhorn casting 7013206, bowl casting 7029683, throttle body casting 15211)

Front carburetor (S/T – 421) 7025078 (airhorn casting 7013206, bowl casting 7029683, throttle body casting 15211)

Center carburetor (A/T – 421) 7026074 (airhorn casting 7031587)
Center carburetor (S/T – 421) 7026075 (airhorn casting 7031587, bowl casting 7031575, throttle body casting 31892)

Rear carburetor (A/T – 421) 7024079 (airhorn casting 7013206, bowl casting 7029683, throttle body casting 15211)

Rear carburetor (S/T –421) 7025079 (airhorn casting 7013206, bowl casting 7029683, throttle body casting 15211)

Hur har du ställt tändningen?
Du kan prova med 9 grader initialt (med slangen från vakuumförställningen bortkopplad och pluggad), sen kopplar du slangen till ett uttag med fullt vakuum för ytterligare 20 graders förtändning vid tomgång och låg belastning på motorn.
Blandningsskruvarna ställer du, med en vakuummätare kopplad till insuget, för högsta värde.
066 kammen är mild så du bör kunna läsa av minst 19 in/hg i friläge vid ca. 750varv och 16 in/hg i "drive" vid 600varv.

Hoppas detta hjälper en aning.....
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/