Nu har jag ev kommit över en 389 från -60 som kommer från en bonneville, är det något att peta ner i min Firebird -76 eller gör man bort sig då?
Har inte motorkoden ännu så vet ej exakt vad det är för spis men kanske är något att bygga vidare på ist för min tokslöa 350 som sitter i idag.
Annons
Re: 389 -60
2Blir nog tokigt när du förmodligen vill ha en TH350 eller Th400 efter den.
Men en så gammal 389:a har inga fästen för startmotor pga att den sitter i Hydramaticlådan.
Men en så gammal 389:a har inga fästen för startmotor pga att den sitter i Hydramaticlådan.
Mats
Re: 389 -60
46X-topparna på din 350 flödar betydligt bättre än "småventilstopparna" på en -60 389. Förutom startmotorfäste i lådan så saknas bulthålen i blocket till motorkuddarna från din Firebird.
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP
Re: 389 -60
5Det finns adaptrar att köpa för att få dit en modernare låda med fäste för startmotor så de går att ordna, men motorfästena är ju en annan nöt å knäcka
Re: 389 -60
6Det finns adaptrar till blocket med: http://butlerperformance.com/products/f ... Mounts.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Men det blir förmodligen lättare och billigare att renovera/trimma 350'n.
Men det blir förmodligen lättare och billigare att renovera/trimma 350'n.
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP
Re: 389 -60
7Tack så mycket för alla svaren, känns som det blir lättare att lägga ner denna idén och satsa o 350:in eller hitta en annan spis.
Re: 389 -60
8Kan ju inte vara raketfysik att få snurr på din motor.Finns flera här som säkert har ett bra recept på bättre flås.
Re: 389 -60
9Nä jag har fått lite tips här om min 350.
389:an var billig och tänkte att man kunde har den bredvid och byggt på under sommaren men nu blir det att bygga på 350:in nästa vinter om inget annat dyker upp dvs.
389:an var billig och tänkte att man kunde har den bredvid och byggt på under sommaren men nu blir det att bygga på 350:in nästa vinter om inget annat dyker upp dvs.
Re: 389 -60
10Blev inspererad av en annan tråd så jag tänkte också slå ihop en 350 av delar jag redan har. Kommer använda ett par 7K3-toppar som ger sämre komp än dina 6X, dock planade .080 för att få ca 8.5:1 (dina räcker att planna .060 för samma komp). Hittade ett lämpligt rebuildkit på ebay till vettig peng: http://m.ebay.com/itm/200271376642?_mwBanner=1" onclick="window.open(this.href);return false;
Kammen i det kittet ligger på 204/214 vid .050 i lyft och borde passa en 350 bra. Använd ett org.insug eller ett Performer toppad med en Q-jet. Med allt injusterat (+ev. lite lätt portning av toppar och med headers) borde en sån motor hamna på +300hp. Om du vill ha mer effekt går det ju alltid bygga en 383-stroker, 462hp med järntoppar http://www.hotrod.com/how-to/engine/hpp ... ine-build/" onclick="window.open(this.href);return false;
Kammen i det kittet ligger på 204/214 vid .050 i lyft och borde passa en 350 bra. Använd ett org.insug eller ett Performer toppad med en Q-jet. Med allt injusterat (+ev. lite lätt portning av toppar och med headers) borde en sån motor hamna på +300hp. Om du vill ha mer effekt går det ju alltid bygga en 383-stroker, 462hp med järntoppar http://www.hotrod.com/how-to/engine/hpp ... ine-build/" onclick="window.open(this.href);return false;
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP
Re: 389 -60
11462hk hade varit fint som snus men kommer nog att satsa på 300+ nånting. Fast man vet ju aldrig vad som händer i framtiden