Annons

Full gas med baktändning?

1
Hej på er.

Var ut och körde lite igår med bilen. Tänkte att jag skulle hålla i lite och dra ur motorn. Så min fråga= Jag ger full gas 2'an och driven, släpper när det går lite för fort och då kan man höra att det typ smäller ngt från ljuddämparna. Är det nåt med bränslet eller står tändningen fel då?. För högt eller lågt?.

Tack pfh Pont
Annons

2
Det är så gott som omöjligt för en förgasare att orsaka baktändning.
Återigen, kolla tändsystemet (tändstift, tändkablar, lock och rotor). Ställ tändningen efter fabrikantens specifikationer.
Kolla motorns vakuum med en vakuummätare. En svår vakuumläcka kan magra ut blandningen tillräckligt mycket för att orsaka en baktändning.
Kolla kompet i motorn. En läckande, bränd, sprucken eller kärvande ventil kan vara orsaken.
En sliten kamnock eller en sliten kamdrivning kan också vara felkällan.
Kolla även att choken inte öppnar för snabbt. Om choken öppnar för snabbt vid kall motor så kan motorn baktända p.g.a. för mager blandning.

Vilket bränsle använder du och HUR har du ställt tändningen, metod-antal grader, fungerar vakuumförställningen-var är den ansluten?

OM allt är OK och motorn är fri från mekaniska, elektriska eller vakuumproblem så kan du prova 10 grader vid tomgång med slangen till vakuumförställningen bortkopplad och pluggad, 30-32 totalt vid ca. 4000varv.
Slangen till vakuumförställningen sätter du till ett ställe som ger direktvakuum. Då adderas 15-20 grader före vid tomgång och lätt belastning, vilket är korrekt.

Vilken förgasare använder du, är den fräsch, anpassad och korrekt justerad/inställd.
Har du justerat blandskruvarna för högsta vakuum/varv?
Går motorn sämre om skruvarna skruvas ut (rikare) från det "bästa" läget? Om inte, så kan tomgångskretsen vara för mager.
Hur är blandningen vid 2200varv, ökar (för mager) eller sjunker varvet (för rik) om du täcker primäröppningen sakta med chokebladet eller handflatan?
25-50 varvs ökning vid detta test indikerar ett nära korrekt blandningsförhållande.

Hoppas detta hjälper en aning.......
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

3
Hepp!

Ojojoj. Mkt att ta till sig. Hua jag måste få återkomma med en del svar när jag steg för steg gått igenom detta. :wink: . Men en sak är säker!. Jag har inte kunnat begripa mig på hur tänningen ska ställas då det endast finns 3 st sträck på skivan "kortast i mitten" ich sedan endast en markering på kåpan. typ. Och jag tror att det sitter en Holley 700 vaakum. Och i fördelaren är det en s.k ignitor. Fördelaren är ställd på gehör. Har faktiskt inte tänkt göra så mkt med denna motor i övrigt då jag ändå tänkt ta ur den och ersätta med en 400. det är en ganska trött 326'a i nu. Men visst den rör ju på sig och kanske ännu bättre vid rätt inställning.

4
Tråkigt att höra att motorn blivit nedgraderad med eftermarknadsjunk.
Holley och Ignitor är sopor jämfört med originalgrejorna, men originalgrejorna måsta ju få korrekt service förståss och då kanske det är lättare att köpa nå´t blankt och fint i stället för att lära sig hur grejorna ska fungera och varför de fungerar som de gör?
När man sen upptäcker att de nya blanka grejorna inte fungerar som avsett, ja då är man tillbaka på ruta 1.
Ofta saknas dock originalgrejorna och då får man ta det man hittar och lägga ner MASSOR med tid att anpassa dessa till sin motor, tills man lessnar på dålig körbarhet och bränsleekonomi, och skaffar de rätta grejorna (som man skulle gjort från början).
Och tändningen ställd på gehör, hmmmmm
En V8 är ganska "förlåtande" för felaktiga inställningar/justeringar och det är inte ovanligt att "hitta" minst 50 hästar vid en KORREKT service.....

Låt mig gissa, slangen till vakuumförställningen sitter på uttaget på munstycksplattan? (Portat uttag, ger ej vakuum förrän över tomgång).

1963½-65 har en "pil" på transkåpan och två (2) streck på hubben, det första indikerar 6 grader före TDC det andra TDC.
Du kan markera TDC-märket och använda en strob-lampa med justerbar tändpunkt för att ställa 10 grader före.
Om märkena på din hub är förstörda så kan du sätta i ett kolvstopp i ettans tändstiftshål och dra runt veven tills det tar stopp, gör ett märke på hubben vid pilen, dra runt veven åt andra hållet och gör ett märke på hubben vid pilen när det tar stopp.
Mittt emellan dessa två nya märken är TDC (0:an).

Du har väl en Pontiac Service Manual till din bil och årsmodell, där står allt du behöver veta om hur du ska justera och tuna din motor?
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

5
En servicebok ligger absolut i prio!. Jag ska skaffe en vid nästa marknadstillfälle. Och de där med tändpunkten KLOCKRENT ska absolut kolla detta!. Tror som du att det finns mkt att hämta där. Och holley vet att du inte är nån direkt fan av dessa. Och Ignitor där måste du nog vika dig! Hade spetsar tidigare köpte ignitorn och den funkar hur bra som helst i stället för att krångla med dubbelbrytare mm. Visst den är ganska dyr om man jämnför med hur många spetsar man kan få för 900 spänn. Men att slippa tänka på det är värt pengarna.

6
Tusan att man ska bo så långt i från Bålsta!!!
KentsQjet Pontiacservice verkar ju var en Guru inom Pontiac.
Helst då en annan inte är direkt någon skruvare.
En stor eloge till Kent som finns här. 8)

7
Dubbelbrytare, (Mallory/Accel Dubbeltrubbel), var aldrig original, jag pratar om ORIGINAL, vars kvaliteter och driftsäkerhet får anses oöverträffade.
Dubbelbrytare är ju ännu sämre än ALLT annat som eftermarknaden har "bjudit på".

Jag har ALLA Pontiac Service Manualer 1965-79, och jag har läst alla.

Allt handlar om att lära sig HUR och VARFÖR grejorna fungerar som de gör om man ska få dem att fungera som avsett, inte att slippa tänka?
(För att sedan kasta på motorn massa eftermarknadsjunk, som ändå inte fungerar som avsett? Här snackar vi huvudvärk!!)
Även brytarlösa system behöver service ibland, vilket de som "inte tänker" upptäcker, oftast för sent, när vikter och fjädrar rostat fast....

Jag har kört sedan 1996 med samma brytare i båda mina GTO´er och kollar dem varje vår för att finna en orsak att byta dem, men det verkar dröja ett tag till?

Skulle jag byta till ett gräsklippartändsystem?
Knappast sannolikt, jag gillar att serva grejorna och se till att de fungerar som avsett.....
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

8
Janne skrev:Tusan att man ska bo så långt i från Bålsta!!!
KentsQjet Pontiacservice verkar ju var en Guru inom Pontiac.
Helst då en annan inte är direkt någon skruvare.
En stor eloge till Kent som finns här. 8)
Tack för de vänliga orden!

Alltid kul att hjälpa till!

Hoppas ni har överseende med mitt tjat...........

(Jag VET att den bästa läromästaren är ens egna misstag, men ibland åker pekpinnen fram).
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

9
Hehe

Jo att det finns en del eftermarknadsjunk de stämmer absolut!. Men jag har hela tiden trott att utvecklingen gått framåt och köpt av den anledningen. Hur mycket man än vrider och vänder på det så ligger det en hel del i vad du menar. Jag tog i allafall till mig av vad du skrev i går, så jag gick ut i garaget och kollade märkningen på skivan och kåpan.

Det är ett sträck på remskivan och om man står framför bilen så är det tre märkningar med siffror = 4 närmast ratten. Litet sträck i mitten. Och sen står det +6 på passagerar sidan.

Och jag måste bara hålla med Janne!. Är mkt tacksam för dina svar :D

Ps: såg på Nitroz att du sålde en 400'a utan toppar om jag har rätt. Det var ett tag sedan. Men är den kvar än?.

12
Uhhh

Nä de e jag som yrar!.

Jag menade naturligtvis att märkningen satt på kåpan "motorn" och på remskivan är det bara ett streck. Sorry min förvirring

13
OK, då har du en transkåpa från 1966-67.
Dessa använder en hub med ett (1) streck.
1967 och tidigare Pontiac motorer använder 6 grader initial förtändning, alltså stecket på hubben mitt för +6 när tändpunkten kollas med strob-lampan och slangen till vakuumförställningen bortkopplad och puggad.

Men det stämmer ju inte med det du skrev tidigare?

"Men en sak är säker!. Jag har inte kunnat begripa mig på hur tänningen ska ställas då det endast finns 3 st sträck på skivan "kortast i mitten" ich sedan endast en markering på kåpan. typ."

Vadå, "en markering på kåpan", vad menar du egentligen?
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

14
Hej igen Judge


När jag skrev kåpan menade jag "hubben". Graderingen satt som även du säger på trankåpan. Jag var faktiskt ut aldeles nyss och justerade tändningen. Tro't eller ej men strecket på hubben var ganska långt från +6 märkningen på transkåpan. Alltså åt passagerarsidan när man kollade med strobon. Jag tog ner den till mitt för +6 markeringen men tyckte då att motorn "rörde sig ngt". Höjde då till strax över +6 dvs ca 10 * och då låg tomgång på ca 800+. jag tyckte i alla fall att motorn kändes bättre då. Är det ok att köra med ca 10* eller ska jag gå ner till typ +6 markeringen.

15
Ställ den på 6 grader och koppla sen slangen till vakuumförställningen till en källa som ger direktvakuum, (INTE till uttaget på munstycksplattan, plugga detta uttag, utan istället till ett uttag UNDER spjällplattorna), då ska du få 20 grader till, alltså totalt 26 grader på tomgång.
Detta är korrekt.
Ställ sedan blandskruvarna för högsta vakuum/varv.
Justera ner varvet till ca 700varv om det behövs, efterjustera blandskruvarna SIST.

Hur mycket vakuum har du då i insuget? Mellan 17-20in/hg är normalt för en otrimmad motor.
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/