Annons

Re: Firebird 68

31
nordinaren skrev:
Burningbird skrev:Kul med en projekttråd! Kolla motorfästen på både motorn och bilen samt växellådsfästen om den sitter snett, om man lyckas knäcka subframen borde den finnas synliga skador efter en krock.
Hej

Hittade inget större fel på fästena förutom att de är olika, inte kuddarna men infästningen i framvagnen ser olika ut. Att jag inte tänkte på det när dom skickades på lack heller:) varit upptagen i huvudet och blivit blind tror jag. Borde ju ha noterat det, kan hända att jag trodde det skulle vara så då jag är ny på v8or.
Fästet för växellådan är slut, sönderkapat och modifierat så det kommer jag att bygga ett nytt av som passar och som kanske förbinder karossen med subframen i ett kryss av nå slag.

Bild


Jag har inte mätt subframen men med ögat så kan jag inte se något utöver den främre vekare balken som fått sig en törn.
.

Du kan va lugn. Motorn ska sitta förskjuten åt höger.
Annons

Re: Firebird 68

32
The Judge skrev:
nordinaren skrev:
The Judge skrev:Kamkedjan är en eftermarknads "double-roller" som är senare monterad, ser bra ut, kan inte ha gått många mil.
Det låter ju bra, hur mycket får en sådan glappa, mest nyfiken då jag har noll koll.
Jag har funnit att en kamkedja aldrig "glappar" när motorn är igång, den hålls sträckt av motståndet från kammen som i sin tur driver 16 stycken lyftare som är belastade av 16 par ventilfjädrar samt drivning av oljepump och fördelare.
Kedja har alltså en sträcksida och en slacksida, slacket som du visar på din bild visar slacket som den är på en nära ny kedja. Även om slacket skulle kännas mindre på en ny kedja så sträcker den sig nästan direkt till det din bild visar. Att bedöma en kedjas slitage genom att dra den i sidled blir oftast missvisande.
En OEM kamkedja håller 16.000 mil och jag har svårt att tänka mig att kedjan på din bild har gått ens i närheten av ett fåtal tusen mil om ens det?
Nu har ju du förvisso en eftermarknads "race" dubbel-kedja som inte håller lika länge som en OEM, poängen med dubbel-kedjedrivningen sägs vara att de ska vara mer exakta, men det gäller ju endast så länge de är nya, sedan sträcks de precis som vilken annan kedja som helst, dock snabbare än en OEM, men det gör ju inget på en race-motor, de skruvas det ju ändå oavbrutet på så drivningen kan bytas närsomhelst den uppvisar mer än lovligt slitage.
Men kör man bara nå´ra fåtal hundra mil per år så klarar man sig ändå gott med dessa race dubbelkedjedrivningar i många år.
Många kamdrivningar byts helt i onödan och oftare på bilar som byter ägare varje år, äger man en bil i exempelvis 20 år eller mer så brukar man ha koll på hur många mil den rullat och även då när det kan vara dags för ev. åtgärder.
Med detta sagt, om man kan dra kedjan mer än en halv tum framåt och bakåt i motorns längdriktning så kan det ändå vara dags för ett kamdrivningsbyte.
Tack för din förklaring, nu kan jag sova lugnt! motorn ser väldigt bra ut och ska nu rengöras och målas.

Re: Firebird 68

33
Earlybird skrev:
nordinaren skrev:
Burningbird skrev:Kul med en projekttråd! Kolla motorfästen på både motorn och bilen samt växellådsfästen om den sitter snett, om man lyckas knäcka subframen borde den finnas synliga skador efter en krock.
Hej

Hittade inget större fel på fästena förutom att de är olika, inte kuddarna men infästningen i framvagnen ser olika ut. Att jag inte tänkte på det när dom skickades på lack heller:) varit upptagen i huvudet och blivit blind tror jag. Borde ju ha noterat det, kan hända att jag trodde det skulle vara så då jag är ny på v8or.
Fästet för växellådan är slut, sönderkapat och modifierat så det kommer jag att bygga ett nytt av som passar och som kanske förbinder karossen med subframen i ett kryss av nå slag.

Bild


Jag har inte mätt subframen men med ögat så kan jag inte se något utöver den främre vekare balken som fått sig en törn.
.

Du kan va lugn. Motorn ska sitta förskjuten åt höger.
Jaså, det ska vara så alltså, ser lite knepigt ut med olika infästningar och lite sned motor men jag litar på det du säger! ska snart ge mig på och svetsa om framvagnen så jag ska mäta den ordentligt då, skadan är utpressad och rätad iaf! Har en polare som har en golvmonterad maskin för rätning av ramar så är det något så blir det lätt fixat!

Re: Firebird 68

34
Burningbird skrev:Blir ju riktigt snyggt! Var har du köpt rostborttagningsmedlet?
Jag köper det av en Kjell-Åke Kring här i Hälsingland, har verkstad inte långt ifrån så det passade bra. Smedjans.com
Han skickar ganska mycket nergenom sa han när jag hämtade sist. ringer man och beställer några dunkar så går det säkert att göra ett bättre pris. jag kommer att spreja det på alla ställen jag inte kommer åt på bilen när allt har badats klart.

Påminner mycket om medlet por15 som är väldigt poppis i staterna.

Re: Firebird 68

35
Du kan va lugn. Motorn ska sitta förskjuten åt höger.[/quote]



Jaså, det ska vara så alltså, ser lite knepigt ut med olika infästningar och lite sned motor men jag litar på det du säger! ska snart ge mig på och svetsa om framvagnen så jag ska mäta den ordentligt då, skadan är utpressad och rätad iaf! Har en polare som har en golvmonterad maskin för rätning av ramar så är det något så blir det lätt fixat![/quote]

Jag bytte ut mina hemsmidda fästen från 78 till nya repro för ett par veckor sedan. innan satt motorn i mitten med riktig taskig frigång mot
styrsnäckan. hade ca 2 mm i spel till grenröret. Motorn satt även 15mm för långt bak i bilen vilket gjorde att övre bulten till kopplingkåpan var
riktigt svåra att få bort. Nu med rätt fästen så sitter motorn ca 20mm åt höger och 15mm längre fram. Jag hade gto grenrör tidigare men
efter bytet av fästena så vart det riktigt tight mot snäckan. Grenröret går fritt men downpipens fläns ligger nästan mot snäckan.
Går att fixa med att modda flänset men jag skaffade rätt grenrör istället.

Snart dags för färg!

36
Bild


Hatar att göra rent saker men man njuter verkligen när det är klart! såg nu att jag borde byta vissa fryspluggar, ska man byta alla på en gång? Motorn är snart redo att målas och vad passade bättre än att få hem motorfärgerna idag. Först ska dock även motorn få sig en omgång med smedens rostborttagare som även fungerar som en bra primer för de flesta färger. Fick även hem fosfor-kitet och hann svartfosfatera lite saker ikväll!

Bild


Det fungerade riktigt bra, ska bli riktigt roligt att montera ihop allting när det är som nytt, samtliga skruvar och mindre delar ska nog få bada i det här! Få se hur länge det håller sig från rost!

37
Har funderat på vad detta är till för, någon?

Bild


Locket som ska täcka stötstängerna m,m vad det nu heter. Måste man använda utgången för vevhusvent, eller kan det svetsas igen? det finns ju ventilation på den ena ventilkåpan. Kommer inte ihåg om det satt en slang till förgasaren från detta eller inte. Kan säga att jag har noll koll på v8or. Man skulle ha köpt en bok och lärt sig lite mer!

Bild


Förresten, någon som har tips på tätning för locket?

Re: Firebird 68

38
Bild


Om jag vill kontrollera att det är fritt flöde i oljekanalerna, finns det något annat sätta än att dra oljepumpen med en borrmaskin för att testa? vill inte skruva isär allt, eller bör man kanske byta topppackningar när man ändå håller på? jag vet ju att jag inte kommer att nöja mig där utan då blir det ventiler och hela faderullan om denna öppnas.

Jag provade med dammsugare i ett av hålen vid filtren men då var det totalstopp, dammsög bort vatten efter tvätten och testade bara ändå, men det behöver kanske tryck tycker ändå att det skulle vara fritt fram i kanalerna.

Behöver man kolla huruvida de fyra oljepluggarna ser ut, tänkte om dessa ska passas på att bytas när man ändå byter alla fryspluggar som var rostiga som fan. Kanske tom gänga dessa och sätta dit riktiga pluggar?

Re:

39
nordinaren skrev:Har funderat på vad detta är till för, någon?

Bild


En gängad plugg i änden på en oljekanal, som kan användas till en oljetrycksmätare.

Locket som ska täcka stötstängerna m,m vad det nu heter. Måste man använda utgången för vevhusvent, eller kan det svetsas igen? det finns ju ventilation på den ena ventilkåpan. Kommer inte ihåg om det satt en slang till förgasaren från detta eller inte. Kan säga att jag har noll koll på v8or. Man skulle ha köpt en bok och lärt sig lite mer!

Bild


I hålet ska sitta en gummibussning som håller PCV-ventilen på plats, denna funktion är VIKTIG för att dra skadliga och frätande vevhusgaser samt kondens ut ur vevhuset, så att du slipper byta olja var 100:de mil och lager i motorn var 1000:de.

Förresten, någon som har tips på tätning för locket?
Packningen till oljegalleriplåten heter FEL-PRO PS50045C
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

Re: Firebird 68

40
nordinaren skrev:
Bild


Om jag vill kontrollera att det är fritt flöde i oljekanalerna, finns det något annat sätta än att dra oljepumpen med en borrmaskin för att testa? vill inte skruva isär allt, eller bör man kanske byta topppackningar när man ändå håller på? jag vet ju att jag inte kommer att nöja mig där utan då blir det ventiler och hela faderullan om denna öppnas.

Jag provade med dammsugare i ett av hålen vid filtren men då var det totalstopp, dammsög bort vatten efter tvätten och testade bara ändå, men det behöver kanske tryck tycker ändå att det skulle vara fritt fram i kanalerna.

Behöver man kolla huruvida de fyra oljepluggarna ser ut, tänkte om dessa ska passas på att bytas när man ändå byter alla fryspluggar som var rostiga som fan. Kanske tom gänga dessa och sätta dit riktiga pluggar?
Om du inte ska riva hela motorn är det nog bättre att låta oljepluggarna vara. Kan ju släppa kox och sätta igen kanaler du inte kommer åt med motorn ihopsatt. Här är en bild på hur min valleypan såg ut efter delning:
Bild
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP

Re: Firebird 68

41
Burningbird skrev:
nordinaren skrev:
Bild


Om jag vill kontrollera att det är fritt flöde i oljekanalerna, finns det något annat sätta än att dra oljepumpen med en borrmaskin för att testa? vill inte skruva isär allt, eller bör man kanske byta topppackningar när man ändå håller på? jag vet ju att jag inte kommer att nöja mig där utan då blir det ventiler och hela faderullan om denna öppnas.

Jag provade med dammsugare i ett av hålen vid filtren men då var det totalstopp, dammsög bort vatten efter tvätten och testade bara ändå, men det behöver kanske tryck tycker ändå att det skulle vara fritt fram i kanalerna.

Behöver man kolla huruvida de fyra oljepluggarna ser ut, tänkte om dessa ska passas på att bytas när man ändå byter alla fryspluggar som var rostiga som fan. Kanske tom gänga dessa och sätta dit riktiga pluggar?
Om du inte ska riva hela motorn är det nog bättre att låta oljepluggarna vara. Kan ju släppa kox och sätta igen kanaler du inte kommer åt med motorn ihopsatt. Här är en bild på hur min valleypan såg ut efter delning:
Bild
Fan att jag hann måla min valleypan ikväll, men jag tror att den är ganska ren invändigt efter att ha legat i bad, är det viktigt att ha dubbelplåt? har för mig att chevrolet inte har det. Oljepluggarna får vara.

Re: Firebird 68

42
Ikväll fick jag för mig att ta bort startkransen och göra rent blocket bakom den, hittade ett kullager som inte har någon funktion där bakom! Någon som vet?

Bild


Motorn fick efter en sista rengöring/primer med smedens lite färg på sig idag också, och vad passade bättre än min favoritfärg svart!

Bild


Blir riktigt läckert till slut!

Re: Firebird 68

43
Jag gillar att återbruka saker, både gamla bilar som möbler m,m. En tacosnurrplatta fick ikväll smaka diverse verktyg och flytta in i pulverlackskåpet. Lite lättare att pulvra saker när man kan snurra dem! Hade inget annat att göra då färgen torkade på motor och smådelar låg och blev svartade!

Bild

Re: Firebird 68

44
nordinaren skrev:Ikväll fick jag för mig att ta bort startkransen och göra rent blocket bakom den, hittade ett kullager som inte har någon funktion där bakom! Någon som vet?

Bild


Motorn fick efter en sista rengöring/primer med smedens lite färg på sig idag också, och vad passade bättre än min favoritfärg svart!

Bild


Blir riktigt läckert till slut!
Lagret i veven är ett stödlager för främre axeln på en manuell låda.

Smaken är som baken, men jag skulle inte kunna hålla mig ifrån att måla motorn i bilhistoriens snyggaste motorfärg, Pontiac Silver Blue Metallic.
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

Re: Firebird 68

45
Lagret i veven är ett stödlager för främre axeln på en manuell låda.

Smaken är som baken, men jag skulle inte kunna hålla mig ifrån att måla motorn i bilhistoriens snyggaste motorfärg, Pontiac Silver Blue Metallic.[/quote]

Jag antar att det bara är att låta stödlagret vara då jag kör automat?, Jag håller med dig om färgen men det fanns inte hemma förrän om en månad och jag ville ha en viss typ av tillverkare på färgen. ibland får man kompromissa lite för att få det klart.
Hela bilen kommer att gå i olika nyanser av svart så det gjorde inte så mycket, ska säkert ur med den någon gång i framtiden ocksp