Annons

Re: Firebird 68

16
Bakaxel är nu demonterad och jag kunde konstatera att lagerläget på axlarna var i gott skick. Om det är slitet så tycker jag att en lösning vore att välja lager med krymppasssning och efter det montera tillbaka tätningarna.

Borde inte det vara en billigare lösning än metallsprutning eller att köpa nya lager?
Annons

Re: Firebird 68

17
Vad jag vet finns det EN typ av korrekt lager till dessa axlar.Om du monterar ett nytt lager och det glappar på inner ringen är axeln sliten,punkt slut.Jag hade ett MINIMALT glapp och lade på Loctite.Ska du behålla dina drivaxlar rek jag en spricktest.Du vill inte ha ett drivaxelhaveri,tro mig.Jag har varit där.

Re: Firebird 68

18
Om du kan hitta passande lager med krymppassning så får du gärna meddela detta!
En hel värld av Pontiac entusiaster med denna typ av bakaxel har väntat på så´na....

Seriöst, hur skulle denna krymppassning se ut, alla axlar är ju knappast lika mycket slitna i lagerläget?

Jag är heller inte säker på vad du menar med att montera tillbaka tätningarna? Vilka tätningar?

Och, alternativet till metallsprutning är väl att köpa nya drivaxlar, inte att köpa nya lager, de nya lagren kommer ju också att glappa på den slitna ytan?
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

Re: Firebird 68

19
Peje skrev:Vad jag vet finns det EN typ av korrekt lager till dessa axlar.Om du monterar ett nytt lager och det glappar på inner ringen är axeln sliten,punkt slut.Jag hade ett MINIMALT glapp och lade på Loctite.Ska du behålla dina drivaxlar rek jag en spricktest.Du vill inte ha ett drivaxelhaveri,tro mig.Jag har varit där.
Jag kommer nog att köra loctite då jag monterar. Kunde inte känna eller mäta mig till några ojämnheter, men för säkerhetsskull.
Senast redigerad av nordinaren den 28 dec 2014 02:47, redigerad totalt 1 gånger.

Re: Firebird 68

20
The Judge skrev:Om du kan hitta passande lager med krymppassning så får du gärna meddela detta!
En hel värld av Pontiac entusiaster med denna typ av bakaxel har väntat på så´na....

Seriöst, hur skulle denna krymppassning se ut, alla axlar är ju knappast lika mycket slitna i lagerläget?

Jag är heller inte säker på vad du menar med att montera tillbaka tätningarna? Vilka tätningar?

Och, alternativet till metallsprutning är väl att köpa nya drivaxlar, inte att köpa nya lager, de nya lagren kommer ju också att glappa på den slitna ytan?
Va dum jag är nu inser jag, det finns kanske inte speciella lager för den typen av passning, det är bara ett sätt att montera dem på och jag antar att man inte kan montera ett allt för liten innering på större axel på detta vis, finns ju toleranser för vad lagar klarar av.

Jo jag menade att de två alternativen finns. Metallsprut eller nya axlar (skrev fel, det skulle stå axlar inte lager) dock vore det ju trevligt att kunna rädda axlarna genom att använda lager med mindre innering och istället för att pressa det, frysa axeln och värma inneringen. Har du vissa toleranser vid uppvärmning och två axlar som skiljer sig lite på lagerbanan kan det kanske gå att använda samma typ på båda? Snurrar axeln i lagret så bli det hyfsat lika slitet runt hela.

Jag menade inte att det skulle finnas ETT lager som kunde rädda alla axlar utan spånade mest med idén vid lätt slitna lagerytor. Det finns ju lager för slitna axlar men de kanske är lika dyra, jag har fördelen att ha tillgång till en hel del lager via en kontakt så jag bara funderade. Jag antar att Pontiac följer en viss standard också som går att få tag i.


På min 10 bult satt det tätade fettade lager, och ska man värma sådana så måste tätningen bort för att kunna värma det ordentligt, annat alternativ är att värma det lite grann och samtidigt frysa axeln.

Tycker du att jag är helt ute och cyklar?

Re: Firebird 68

21
Lagret ska inte värmas,räcker med en bra press.Krympringen värmde vi på en spisplatta en stund.Återigen,du har ingen aning om vad dina drivaxlar har varit med om så jag skulle spricktesta dom.Se också till att drivaxlarna hamnar på samma sida som du tog ur dom.

Re: Firebird 68

22
nordinaren skrev:Va dum jag är nu inser jag, det finns kanske inte speciella lager för den typen av passning, det är bara ett sätt att montera dem på och jag antar att man inte kan montera ett allt för liten innering på större axel på detta vis, finns ju toleranser för vad lagar klarar av.

Jo jag menade att de två alternativen finns. Metallsprut eller nya axlar (skrev fel, det skulle stå axlar inte lager) dock vore det ju trevligt att kunna rädda axlarna genom att använda lager med mindre innering och istället för att pressa det, frysa axeln och värma inneringen. Har du vissa toleranser vid uppvärmning och två axlar som skiljer sig lite på lagerbanan kan det kanske gå att använda samma typ på båda? Snurrar axeln i lagret så bli det hyfsat lika slitet runt hela.

Jag menade inte att det skulle finnas ETT lager som kunde rädda alla axlar utan spånade mest med idén vid lätt slitna lagerytor. Det finns ju lager för slitna axlar men de kanske är lika dyra, jag har fördelen att ha tillgång till en hel del lager via en kontakt så jag bara funderade. Jag antar att Pontiac följer en viss standard också som går att få tag i.


På min 10 bult satt det tätade fettade lager, och ska man värma sådana så måste tätningen bort för att kunna värma det ordentligt, annat alternativ är att värma det lite grann och samtidigt frysa axeln.

Tycker du att jag är helt ute och cyklar?
Ja.
Att använda vedertagna metoder och korrekta delar sparar mycken möda och stort besvär.
Dina funderingar i detta ämne är inte försvarbara, varken ekonomiskt eller är omsättningsbara i praktiken.
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

Re: Firebird 68

23
Det var mest funderingar och teorier. Är glad att jag inte behöver göra det ena eller de andra. Något som jag inte kollat men som kanske bör göras är om bakaxelröret är rakt? När bilen var ihopmonterad såg det ut som en tendens till krökt axel, dock kan olika däck, plåtskador m,m ställa till det för ögonmåttet. Kan någon tipsa mig hur jag går tillväga för att kontrollera?

Tiden går fort!

24
Det går fort och jag börjar känna mig stressad inför sommaren men mycket är gjort av det som tar tid. Då jag skickar iväg allt på målning förutom karossen så spar man extremt mycket tid.

Bild

Jag tänkte först beställa nya innerskärmar men tog mig i kragen och lagade upp dem jag hade, jäkla mäck att få till det när man inte har tillgång till plåtverktyg men det gick till slut. Lite slipning kvar innan lack bara.

Bild

Det sista ligger äntligen i bad för att bli fri från rost, använder mig utav smedjans numera smedens rostborttagning, dunkarna i badet är till för att fylla ut, då slipper man köpa 20 liter för att täcka grenrör och dylikt. Det fungerar riktigt bra och alla delar som rengjorts och badats i det här blir fri från rost, de får dessutom en skyddande hinna och läggas på hyllan för att invänta lack.
Bild


Bild

Då alla smådelar är klar så kan man äntligen börja med motor och växellåda, har ändå inga nya plåtar till karossen på några veckor och det ska även byggas en karossvagga, domkrafter beställdes från England för ynka 300kr st och stålprofiler från den lokala friman kommer till veckan, i rätta längder färdiga att svetsas ihop. Ibland är det skönt att skämma bort sig!
Bild


Alla packningar ska bytas och rivningen började igår, plockar inte ner motorn helt utan gör enbart en besiktning så att allt är ok. packningskit glömde jag att beställa från staterna men det kan man kanske få tag i billigt någonstans? tips är välkomna. Söker även ett edelbrock performance insug som min 1405 ska vila på.
Kan hända att jag behöver byta kamkedja, har ingen aning om hur lös den får vara.
Bild

Re: Firebird 68

27
Bild


Lite skillnad efter badet igår, idag är även den andra klar. Väntar bara på en beställning från malm motor nu så ska de få lite mattsvart por 15 färg på sig. Är även förväntansfull då jag beställde ett fosforkit. tänkte prova svartfosfatera skruvar m,m.

Re: Firebird 68

29
nordinaren skrev:
The Judge skrev:Kamkedjan är en eftermarknads "double-roller" som är senare monterad, ser bra ut, kan inte ha gått många mil.
Det låter ju bra, hur mycket får en sådan glappa, mest nyfiken då jag har noll koll.
Jag har funnit att en kamkedja aldrig "glappar" när motorn är igång, den hålls sträckt av motståndet från kammen som i sin tur driver 16 stycken lyftare som är belastade av 16 par ventilfjädrar samt drivning av oljepump och fördelare.
Kedja har alltså en sträcksida och en slacksida, slacket som du visar på din bild visar slacket som den är på en nära ny kedja. Även om slacket skulle kännas mindre på en ny kedja så sträcker den sig nästan direkt till det din bild visar. Att bedöma en kedjas slitage genom att dra den i sidled blir oftast missvisande.
En OEM kamkedja håller 16.000 mil och jag har svårt att tänka mig att kedjan på din bild har gått ens i närheten av ett fåtal tusen mil om ens det?
Nu har ju du förvisso en eftermarknads "race" dubbel-kedja som inte håller lika länge som en OEM, poängen med dubbel-kedjedrivningen sägs vara att de ska vara mer exakta, men det gäller ju endast så länge de är nya, sedan sträcks de precis som vilken annan kedja som helst, dock snabbare än en OEM, men det gör ju inget på en race-motor, de skruvas det ju ändå oavbrutet på så drivningen kan bytas närsomhelst den uppvisar mer än lovligt slitage.
Men kör man bara nå´ra fåtal hundra mil per år så klarar man sig ändå gott med dessa race dubbelkedjedrivningar i många år.
Många kamdrivningar byts helt i onödan och oftare på bilar som byter ägare varje år, äger man en bil i exempelvis 20 år eller mer så brukar man ha koll på hur många mil den rullat och även då när det kan vara dags för ev. åtgärder.
Med detta sagt, om man kan dra kedjan mer än en halv tum framåt och bakåt i motorns längdriktning så kan det ändå vara dags för ett kamdrivningsbyte.
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/