Annons

Pontiac 400 motor

1
Hej

Renoverar min Firebird 68 och går just nu igenom motorn. Den fungerade bra så ingen onödigt rivande kommer att ske, tänkte bara att den skulle få lite färg, nytt tråg, nya kåpor samt nytt insug.
Frågan är vad jag ska välja för typ av insug?, med eller utan egr, och ursäkta mig om jag är okunnig men är ny på v8or. Om man köper ett insug utan, pluggar man egr portarna då? Eller bör man köpa ett insug med förvärmning och utan egr.

Skulle behöva lite hjälp med detta snabbt då jag har en last som snart lämnar staterna så att ett nytt insug hinner med. Om någon har ett insug lämpligt för ändamålet som är till salu, hör gärna av er.



Mvh/Johan
Annons

Re: Pontiac 400 motor

3
Burningbird skrev:Vad är det för årsmodell på motorn (toppar?) och vilket insug sitter monterat på den nu? Eftersom bilen är en -68 skulle jag använda ett insug utan egr.

Ska kika på motorn så fort jag kommer till garaget igen, osäker på om det är original då den enligt ägaren i USA är konverterad från manuell vilket även syns på växelådsfästet, man har svetsat dit en plåt för att det skulle passa plus att man har kapat lite. :) kan hända att man bytte hela drivlinan.

Insuget ser ut att vara borrat för att använda en viss gas och är dessutom så rostigt och fult. Ett i aluminium skulle se fräscht ut när man ändå gör om allt. Varför utan på just 68an?

Re: Pontiac 400 motor

4
EGR kom först -73 på Pontiac's så din bil hade inte det från fabrik, tror endast bilar från -76 och framåt måste ha det enligt Svensk bilprovning? Så här ser iaf. mitt -68 4-portsinsug ut
Bild
Ett Edelbrock Performer aluinsug (utan EGR) fungerar okej på en nära original 400 men det bästa insuget på en gatmotor upp till runt 500hk är ett original Quadrajetinsug ovasett om det har EGR eller ej. Qjet-insugen är nästan en kopia på 421SD-insugen som användes vid NASCAR. Kolla numret på blocket nedanför fördelaren (ex. 9792506), numret på mittre avgasportarna på topparna (ofta 2 siffror, ex. 16) och numret på insuget framför förgasaren (ex. 9794233) så kan vi hjälpa dig kolla upp vilket/vilka år delarna på din motor kommer ifrån :)
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP

Re: Pontiac 400 motor

7
Block och toppar kommer från -68/-69 och motorn hade mellan 330 till 366hk från fabrik. Insuget är ett EGR från -78. Behåller du Edelbrock förgasaren så kan du använda ett Performer insug utan spacer istället. Annars kan du skaffa en Quadrajet och använda -78 insuget.
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP

Re: Pontiac 400 motor

8
Ja det var ju mer än vad jag visste kan ja säga. Det skulle se väldiigt mycket bättre ut med ett nytt insug om man tänker utseendemässigt. Prestandamässigt, är det bättre om jag då letar en quadrajet? tack för hjälpen!

Vad gör headers vid dessa 2 alternativ, någon anledning till byte? hela systemet består av 2tum.

Re: Pontiac 400 motor

9
Om du kollar den instansade motorkoden (2 bokstäver) framtill på blocket så går det få fram mer exakt viken motor du har
Bild
Om din Edelbrock förgasare fungerar bra så kanske inte det inte finns någon större anledning att byta, även om jag själv föredrar en Qjet, dels för att det satt monterat original från fabrik, dels för att det är en bättre förgasare. Men spacern/adaptern du har mellan förgasare och insuget kan göra att du tappar en del effekt, bättre då använda ett Performer insug som passar både squarebore och spreadbore (Edelbrock/Qjet). Annars går det ju alltid plugga/svetsa EGR hålen/rören lite snyggt på ditt befintliga insug och lacka det i någon värmetålig färg ;) Quadrajetförgasare i vettigt skick brukar finnas att köpa på blocket och liknande sidor, annars kan du kolla med The Judge här på forumet så kan säkert han hjälpa dig med en Qjet. Tror inte headers tillför mer än några hk på en hyffsad original 400 med 2" rör och dessutom är läckande headerspackningar är ett otyg :roll:
Här är ett EGR-insug som jag håller på att modifiera lite, är dock inte helt klar och har inte svetsat EGR-kanalerna än
Bild
Bild
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP

Re: Pontiac 400 motor

10
Motorn är en XH. koden: 0617282XH

Man kanske ska ta sig en titt på insuget man har då istället och göra som du, bor du nära så kan du få jobb:)
Du har kapat bort en del också ser jag.

Du får gärna ge mig tips och råd vad jag bör göra med insuget om jag gör iordning det.

Re: Pontiac 400 motor

11
Ok! Dessa 2 fick jag fram:

YEAR=1968 /ENGINE=400 /HP=350 /ENGINE CODE=XH /TRANS=AUTO /COMP.RATIO=10.5 /CAM=066 /HEAD CODE=16/62 /BBL=1-4
/CARB NO.=7028262 /MISC=GP Block Casting # 9790071

YEAR=1969 /ENGINE=400 /HP=350 /ENGINE CODE=XH /TRANS=AUTO
COMP.RATIO=10.5 /CAM=066 /HEAD CODE.=62 /BBL=1-4
/CARB NO.=7029268 /MISC=GP Block Casting # 9790071

Såg att du hade den 11-bultade vattenpumpen/transkåpan som kom -69, så min gissning är att din motor kommer från en Fullsize (Grand Prix?) -69a med 350HK. Visst kan jag hjälpa dig med insuget eller ge tips om du vill använda det istället ;) På mitt insug har jag delat vattenkanalen för att kunna passa in det bättre mot insugskanalerna i topparna.
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP

Re: Pontiac 400 motor

12
Kanoners

Ja efter lite funderingar så duger insuget bra, lite färg på motor, insug tillsammans med nya kåpor så blir det fräscht nog. Hur mycket finns det att slipa upp i dessa insug? ska man porta det?


Hela bilen blir blir mattsvart med en firebird på huven i blanksvart när det är klart.
Under huven, invändigt och på paneler så blir den halvblank 40, ska man måla blocket svart också eller ska man hålla sig till pontiac blå? en smaksak javisst men min strävan är att byta bil med tiden och vad uppskattas då under huven av en ny ägare tror du/ni? Kan bli en till Firebird som man gör i ordning.

Re: Pontiac 400 motor

13
Du behöver inte göra mer än att portmatcha mot en vanlig standardpackning, om ens det (en del kanaler kan ha mycket gjutskägg). Kolla om du har en plåt mot insuget som ska styra luften/bränslet förbi EGR-portarna, försök att hitta en beg. annars. Angående färgen så är ju Pontiacblå alltid snyggt...
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP