Annons

Rochester 2-port

1
Jag har ett irriterande problem med min förgasare. Den flödar över när motorn stängs av och bensin droppar ut via spjällaxeln. Har justerat flottörnivån enligt den manual som följde med packningssatsen. Jag tror att flottörnivån är för hög iaf, trots att den är ställd enligt spec. tänker jag rätt eller kan det vara något annat som gör att det droppar ut bensin? / Jörgen
Annons

2
Om du köpt ett Tomco kit så brukar det ingå en nålventil av deras egen design, (en gummibricka i stället för nålventil som original), den är värdelös.
OM du har en "normal" nålventil och monterat clipset till nålen fel så kan nålen kärva och läcka.
Du kanske använt ett bränslefilter från Purolator? De limmar packningen med ett lim som löses upp av bensinen, och detta lim brukar hamna i nålventilen och förorsaka flödning.
Om bränsleledningen ligger nära motorn så expanderar bränslet i slangen/röret mellan bränslepumpens backventil och förgasarens nålventil och kan ge ett tryck på över 20psi, det klarar ingen nålventil att hålla tätt för.
Om flottören är gammal och sunkig så suger den åt sig bränsle och blir tung och kan då ej göra sitt jobb mot nålventilen.

Hoppas detta hjälper en aning.....
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

3
Tomco! Deras modell ser ut ungefär som en modernare form av en cykelslangsventil. Ska byta till orginal. Så ditt svar hjälpte mer än en aning :) Tack!

4
Min förgasare har fått krupp! Den gurglar bara på högre varv, låter som om den är tjock i halsen. Har bytt nålventilen till orginal. Hade också problem med att få tomgång att ligga kvar, bilen hänger som kvar i varv när man kör. Går inte ner i varv riktigt när man släpper på gasen, kanske till 1000-1100 varv. Snälla hjälp mig innan jad köper en annan bensinkran..... Den där "How to rebuild your Rochester" innefattar den 2-portare också?

5
Kolla efter feljusterad snabbtomgångskam, tomgångsvarvsskruv eller choke pull-off. Kolla funktionen och justeringar av alla solenoider på förgasaren. Kolla chokens funktion och att fotpackningen är korrekt monterad.
Kolla vakuumläckor.

Sen kan det förståss vara så att förgasaren är fel ihopsatt? Hamnade stålkulan under "venturi clustret" och alu-kulan under fjädern till acc-pumpen i botten på accpumpskällan?
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

6
Ja du Kent "The Judge", Tomcogrejerna jag köpte från Norrlands Custom var inte rätt på en fläck! Du hade så rätt. Jag tröttnade på att fippla med förgasaren och skickade den på renovering till Carbguy. Allt var fel enligt dom. detta till trots att jag beställde efter förgasarnummer hos custom....nåja förgasaren blev bättre efter renoveringen iaf. Trots detta så har jag problem med gången på motorn. Tändningen är ställd på 9 grader, kamvinkeln på 30 grader, TCS:en fungerar som den ska( jag kollade den utifrån verkstadsmanualen från 1970) Tomgångskretsen ställd enligt tabell i boken (vakuum pluggat, i Driveläge, blandskruvarna fett ställda, justerar tomgångsskruv till ca 675 varv, skruvar sedan in blandsskruvar tills varvtalet hamnar på 650 varv).
Det här uppstår iaf:
Spikar vid full gas i Driveläget i början av registret, kör på 98 oktan.
ojämn gång genom hela registret i Driveläge vid lugnt gaspådrag förutom vid kickdown i 70-90 km/h.
Vid "handpåläggning" över förgasaren ökar motorn i varv, antar här att blandningen då är något mager?
Förkopplingsmotståndet funkar inte, ligger 12 volt till spolen nu, inte 8-9 volt som det ska vara enligt boken. (Ska sätta in ett nytt motstånd i morgon samt gå igenom enligt elschema.)
Missar på tändningen, oregelbundet. Alltså inte på samma cylinder hela tiden tiden

ja vad tror ni där ute i Sverige, känner ni igen något av detta så skriv en rad.

7
Hmmmm, om jag hade fått äran att renovera din förgasare så hade jag sett över tomgångskretsen också....

Men som sagt, INNAN förgasaren kan göra sitt jobb, så MÅSTE motorn vara fri från ALLA mekaniska, elektriska eller vakuumproblem.
OM motorn är fri från så´na problemm, så får man reda på efter en KORREKT service.

Hur mycket vakuum har du vid tomgång med växel i friläge och vid vilket varv?

Hur mycket vakuum har du vid tomgång med växel i drive och vid vilket varv?

Blir det ingen skillnad när blandskruvarna skruvas ut från "bästa" läge?

Rycker det när du lägger i växeln?

I så´na fall bör tomgångskretsen justeras.

Vad får du för hjälp av de som renoverade förgasaren?
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

8
Tyvärr så har jag ingen vakuummätare att tillgå så jag kan inte säga mer än att jag har följt dina instruktioner till punkt och pricka förutom den nyss nämnda. Alla mekaniska delar samt tänddelar är nu kollade samt uppmätade och fungerar. i dag har även ett förkopplingsmotstånd monterats så nu ligger det inte tolv volt på tändspolen hela tiden längre. Har idag med en co2 mätare undersökt vad halten ligger på för nivå. 0,2 oavsett hur jag ställer om skruvarna. Stiften går vita och motorn är orolig, den tycks ha för mager blandning. Om jag lägger handen över förgasaren kan jag "feta" upp blandningen och motorn hörs gå jämnare, samma sak händer om jag tillför aningens med startgas. Tyvärr kan inte apparaten mäta hc-värdet men om motorn gått fett skulle filtren i apparaten blivit svarta.
Motorn beter sig likadant ända upp till ungefär 70 mph då ryckningarna nästan försvinner. Och visst rycker den då jag lägger i Drive, och även Reverse.
Har inte talat med Carbguy ännu, ska kontakta dom i morgon.

Har också felsökt genom att koppla från saker som skulle kunna dra tjuvluft. Vakuum till bromsservon gav ingen skillnad, pcv, modulatorn, tcs gav inte heller någon effekt. Motorn går lika oroligt/ojämnt ändå. Har också passat på att kolla hur fördelaren beter sig utan TCS inkopplad, alltså vakuum direkt från insug (under spjäll) till fördelare. utan vakuum ligger tändningen kvar på 9 grader, med vakuum drar den iväg till 20,25,30 någonstans. svårt att säga exakt eftersom det hamnar utanför skalan men tillräckligt med vakuum kan man anta att det finns iaf. Stämmer också med vad du sa i en annan tråd här i forumet.

Du hade gärna fått jobbet att renovera min förgasare Kent eftersom du verkar ha något innaför pannbenet men jag har inte lyckats hitta din firma på nätet, trots Google. Jag letar info på nätet kring de som jag köper saker eller tjänster av och eftersom jag inte fann något om dig så föll du bort i konkurrensen. Du figurerar dock i en mängd forum, därav mitt antagande att du kan en del om Pontiac.

9
Har du kollat att alla skruvar på förgasaren är tillräckligt åtdragna?
Jag renoverade min förgasare och upptäckte efter ett tags körning att jag hade en vakumläcka mellan övre och undre delen av förgasaren.
Jag tror att packningen "satte" sig efter ett tag och blev något tunnare.
Var försiktig så att du inte förstör gängor eller drar något skevt.

Bengt

10
Hej! Jo jag har varit med om det fenomenet också men det är kollat och dubbelkollat. Jag fick tag i en turbomätare som visade både vakuum och tryck och fick fram att vakuumet är 0,6 bar och motsvarar de 18 in/Hg som det ska vara. Testade däremot att koppla bort TCS-historien helt och hållet och då började förgasaren att reagera med en gång. Nu går den att justera något mer iaf. Med en gammal co2-mätare fick jag halten till 3 istället för de 0,2 som var fallet innan, tyvärr tror jag co2-mätarens kalibrering gav upp. Justerade efter gehör och lukt efter det. Bilen går mycket bättre och lägger in Drive betydligt snällare. Är inte riktigt nöjd ännu dock då motorn fortfarande missar lite oregelbundet. Ska prova att tillfälligt montera en Holley tvåport bara för att se om det är förgasaren som spökar eller inte.