Annons

Lyftare

1
Vilka är bästa lyftarna att ha i en pontiac motor.
Har provat en hel del men är inte nöjd.Har bla provat :comp.sealed power.
Har en ganska vass 455:a
Taksam för svar snarast.!
Annons

Lyftare.

5
När dom är torra ur kartongen kan dom i bland kärva.Då får man öppna dom och smörja upp dem.
Jo problemet är att när man har smort upp dem och monterat dem,så är det ofta så att dom under eller efter in körning av kammen är o justerade (slammrar).Justerar dom 1/2 varv var när spelet är 0.

6
Lyftarna ska monteras "torra" invärtes, det finns ingen anledning att öppna nya lyftare?

För den ovane kan slamret vara oroväckande, men detta är naturligt.
Slamret upphör när lyftarna fylls med olja efter ett tag.

Man får ju dock vara lite extra vaksam när justeringen görs med lyftarna tomma på olja, det är lämpligt att göra om justeringen efter inkörningen.
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

8
Nu undrar jag om vi menar samma ska här.
Åker du med slammrande lyftare på din bil eller miss förstod jag dig.

Jag har plockat i sär lyftarna för att dom går trögt in värtes och slammrar mest hela tiden om man inte gör detta.
Har kanske monterat ett 60 tal lyftare och råkat ut för detta ett fler tal gånger.
Har du provat pump upp lyftare någon gång??Det heter något annat på engelska men minns inte just nu!

9
Jag kanske haft tur, men jag har aldrig själv råkat ut för att lyftarna skulle vara "tröga invärtes", aldrig ens hört talas om detta?
Menar du att de blir tröga efter att du fyllt dem med olja?
Detta är fullt normalt, då de har en "leak down rate", det tar alltså en viss tid för oljan att passera internt så att plungern/kolven sjunker.

ALLA hydraliska lyftare pumpar upp sig och orsakar att ventilerna börjar "flyta" över ett visst varvtal?

Det är inte MENINGEN att man ska plocka isär nya lyftare och smörje dem innan motering, de fylls med olja så fort motorn går igång under en stunds accompanjerande skrammel innan de är fyllda.
ÄVEN om du skulle fylla lyftarna med olja INNAN montering så att ventilerna inte stänger ordentligt i början av inkörningen så justerar de sig själva efter en stund, fast motorn blir ju en aning mer svårstartad.

Har du provat att bara montera lyftarna som de är?
Mina lyftare slamrar inte efter att inkörningen är klar.

Är ditt problem det att dina lyftare slamrar efter inkörningen?
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

10
Skulle nog säga att dom slammrar efter in körning.
Lyftarna jag menade heter Comp cams part nr 884 variable duration lifters.
Har du provat dem??

11
Nej, jag har inte haft behov av "blödande" lyftare.

Många tycker att dessa lyftare "tickar", precis som om det vore spel, liknade mekaniska lyftare.
Men det har visat sig att själva lyftaren tickar inte utan ljudet härstammar från ventiltallriken när den slår emot sätet p.g.a. de blödande lyftarna släpper ventilen snabbare än en vanlig lyftare.

En orsak att använda dessa blödande lyftare är att "tämja" vilda kamaxlar för att få en dräglig tomgång, men detta är egentligen bara en nödlösning.
Den rätta kuren är att anpassa förgasarens tomgångskrets så att den kan leverera tillräcklig mängd förbränningsbar blandning trots den försämrade vakuumsignal som kammen med den långa durationen ger.
Sen har det också visat sig att dessa blödande lyftare ger skiftande resultat beroende av oljans viskositet, vilket kan vara hanterbart om man är medveten om detta.

Många lägger ingen tid alls på förgasaren utan försöker lösa tomgångsproblemet med nödlösningar som att ställa tändningen långt utanför skalan, eller köpa nå´t "superdupergizmospecialdeluxe" tändsystem samt att använda lyftare med "variabel duration".
Jag använder vanliga HT951, standard tändkurva och ängnar sen resten av tiden åt förgasarens bränslekurva.
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

12
Skulle behöva ha tag i någon som kan "serva" mina 2 Rochester som sitter i min båt (2 st GM350). Båten ligger i Bålsta. Inga speciella problem. Men dom har suttit där sedan -83, så något är det förmodligen som kan behöva "fixas till". Kan själv mycket lite om förgasare. Sist jag meckade med en förgasare, var nog på 70 talet med en Stromberg...

13
Dubbla V8or skrev:Skulle behöva ha tag i någon som kan "serva" mina 2 Rochester som sitter i min båt (2 st GM350). Båten ligger i Bålsta. Inga speciella problem. Men dom har suttit där sedan -83, så något är det förmodligen som kan behöva "fixas till". Kan själv mycket lite om förgasare. Sist jag meckade med en förgasare, var nog på 70 talet med en Stromberg...
Skicka mig ett PM med kontaktinfo så hjälper jag dig.
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/