Annons

Dumma Firebird frågor

1
Hej jag e ny här och råkade köpa en Firebird -76 som jag håller på och plockar med.

Det sitter någon 350 spis i den och troligtvis original motorn. Den är slö som en snigel och jag undrar är detta någon motor som går att skrämma upp eller ska man se sig efter något annat. En kille frågade nått om det satt en smog motor i, jag vet inte riktigt vad det är men misstänker att det e något riktigt surt.
Motorn går fint och läcker ingen olja men tar lite olja, bolmar till när man startar och luktar mumma. Ska väl vara så på gamla motorer :)

Sen automatlådan 350, tycker han växlar fort från 1:an till 2:an hinner inte varva så mycket innan och så smäller han i växlarna. Mellan 2:an och 3:an så varvar han mera.

Kommer att komma flera dumma frågor och är tacksam för svar. Vet inte om jag postade detta i rätt avdelning :)
Annons

Re: Dumma Firebird frågor

2
Välkommen till forumet! Det går att få bra fart på en Pontiac 350, men om din motor är original ligger den på 150-170hk och har bara ca 7.6:1 i statiskt komp. Jag skulle försöka hitta toppar med med mindre förbränningsrum (dina 6X-toppar har 94-96cc) exempelvis nr 11, 12, 13, 15 (tidiga), 16, 17, 18, 47, 48 mfl. Använd originalinsug, förgasare och fördelare. Stoppa i en Summit 2801-kam (115dollar med lyftare) och kanske ett par billiga plåtheaders eller Ram air gjutjärnsheaders. Om alla delar är i vettigt skick och injusterade korrekt bör du hamna på runt 300hk. Har du 2.41 eller 2.73-utväxling i bakaxeln fungerar förmodligen Summits 2800-kam bättre. Det går också plana ner dina toppar 0.060tum för att få runt 82-84cc men det bästa vore att hitta toppar som redan ligger på 72-84cc. Dina 6X-toppar kan du sälja, dom ger ett bra statiskt komp på en 455a. Om du bara vill göra ett kambyte så kan du testa Comp Cams XE262 som bygger upp lite högre cylindertryck i lågkompsmotorer men effekten blir inte lika hög. Försök hålla motorn under 5500varv. En Pontiac 350 är inte en Cheva 350, Pontiacmotorer är byggda för mycket vridmoment. Googla på Pontiac 350HO, 330hk från fabrik 8-)
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP

Re: Dumma Firebird frågor

3
Tack så mycket för svaret. I papperna står det 170hk, sitter en annan förgasare på den men vet inte vad.
Kan inget om sånt här men har många vänner som kan bitarna. Tanken är väl att trimma i vinter då jag ska lacka om han i höst. Hade väl velat ha mellan 3-400hk så den inte står helt still ;)
Utväxling vet jag inte men han är inte diffad iaf.

Re: Dumma Firebird frågor

4
Inte sällan hittar man 50 hästar vid en service av motor och låda som är korrekt utförd.

Den största enskilda faktorn för kvickhet mellan trafikljusen är bakaxelutväxlingen.
Ett byte från 2.56 till 3.55 ger samma känsla som 200 hästars trim.

Att trimma en 350 och behålla 2.56 ger bara ännu mer gummisnoddskänsla i.o.m. att bottenvridet försämras vid trimning.
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

Re: Dumma Firebird frågor

5
Jag skulle isf bygga på en 400:a pga det högre vridmomentet.Kostar ändå lika mycket pengar men skillnaden är stor.Mer kubiktum gör också att du kan åka med slöare utvxl.Jag bytte från 3.55 till 2.56 och visst den är slöare men drar också betydligt mindre soppa.är ju inte fel när vi nu har så fina soppapriser.Gummisnodd? Nja,jagade ett gäng hojar på småvägar och sista föraren tittade nervöst i backspegeln,jag låg då och undrade när dom skulle börja åka fort!!

Re: Dumma Firebird frågor

7
Hur stor budget har du till motorn? Om det är runt 10000kr så skulle jag plana topparna 0.060" (även sidorna mot insuget), köpa kortare stötstänger, montera polylocks, stoppa i en 2801 eller 2800-kam med ny kamdrivning och montera några billiga headers. Enginekitracing i Karlskoga säljer ett kit med ny oljepump, vev/ramlager, kolvringar och alla packningar för under 3500kr om du vill "raggarrenovera" bottendelen. Vill du lägga lite mer pengar hittade jag ett par 670-toppar (högkomp. med stora ventiler) till salu på nitroz.se för 8000kr.
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP

Re: Dumma Firebird frågor

8
Har inte satt någon budget ännu då jag har tänkt att göra detta i vinter. Pratade med en vän om grejor till motorn och han sa runt en 15k så skulle de bli lite bättre fart i han. Så är väl inställd på minst 15k. Först ska en lack på och det ligger väl inte så långt bort just nu.

Re: Dumma Firebird frågor

11
Kollade till servobehållaren idag och det var lite dåligt med olja i den, tryckte färgen var lite brun aktig som motorolja typ. Går det att slå i dexron III? Den e ju röd.
Läste lite på nätet men kom inte riktigt fram till om det går att använda denna olja.