Annons

Th350c som inte lägger i växlarna

1
Känns som problemen aldrig tar slut....

Köpte mig en beggad TH350c låda, som enligt säljaren skulle vara i skicket:

"Har inte rullat särskillt många mil och är i bra skick. Säljes på grund av byte till manuell"

Nu när lådan är monterad, så vill den inte lägga i växlarna i något läge. Om man lägger i och ur lägena ett antal gånger så kommer den igång och växlar, men stänger man av motorn och väntar en timme så är felet där igen.
Filtret är nytt, och oljan är provad både med korrekt mängd och t.o.m med 1 liter extra. Samma problem kvarstår. Tyvärr känns det inte som den var i så bra skick....

Vad kan detta vara för fel ? Helras ? Stopp i någon oljekanal ? Lurad av säljaren ?

Tacksam för alla tips, känns inte kul att böka ur lådan ur bilen igen.
// Thomas
Ingen Pontiac längre....däremot:
Belair 1955 2drht
El Camino 396SS
Annons

3
Jag använder turbinen som följde med lådan. Den hade mm gänga i skruvhålen mot flexplattan. (Hade åtminstone varit, men det var dragit in tumbultar av någon smart person så dessa fick jag sätta insatsgängor i).
Turbinen var något tjockare än en vanlig th350 turbin, och hade avtappningsplugg.

Länkaget är dubbelkollat att det sitter som det ska. Kick-down wiren sitter på men jag har provat att hänga av den utan skillnad.
// Thomas
Ingen Pontiac längre....däremot:
Belair 1955 2drht
El Camino 396SS

6
Kai skrev:Har en vanlig th 350 sitter i min bil nu men ska ner.
kommer att skifta till manuell.
Vad är det för skildnad 350 och 350c
Th350c Har lock-up funktion.

Gällande min låda lägger den ibland i växeln direkt vid kallstart, men oftast får man vänta upp till 1 minut innan den kommer igång. När den väl fungerar så växlar den ok. utan slir. Någon har tydligen pillat i den, för den växlar riktigt hårt tyvärr.
// Thomas
Ingen Pontiac längre....däremot:
Belair 1955 2drht
El Camino 396SS

7
För den intresserade kan jag meddela att felet med sannolikhet är hittat.

Jag ringde för någon vecka sen till en annan automatlådsrenovera är de som finns på min hemort. Jag fick beskriva symptomen, och direkt kom svaret: Oljepumpen, endera nedsliten eller fel drevsats. Detta gör att oljan rinner tillbaka och lådan står och 'pumpar luft' ett tag innan den kommer igång.

Nu plockade jag väck pumpen, och mycket riktigt hade det inre drevet gröpt ur material på huset så ett glapp uppstått.

Jag köpte en TH350C ytterligare som hade rasat på 'forward clutch' men i övrigt ok. Pumpen på denna var mycket fräsch inuti, och inget nämnvärt slitage. så jag byter pump och håller i hatten att det funkar nu.
// Thomas
Ingen Pontiac längre....däremot:
Belair 1955 2drht
El Camino 396SS

8
Tycks vara lådan som var skulden till detta?

http://pfa.egetforum.se/forum/viewtopic.php?t=280

Jag har en TH400 på bänken nu där nå´n tidigare "expert" "lyckats" sätta ihop lådan helt galet, bl.a. har han vänt pumpdreven bakofram så att dreven legat i spänn precis som din och gröpt ur pumphuset, packningen mellan vxl-lådshuset och pumpen hade han satt mellan pumphalvorna :shock:
Och tro det eller ej så hade han vänt spragen på direkttrumman åt fel håll, listan på fel kan göras längre men jag orkar inte skriva ner alla småfel han gjort, men det bästa var hans kommentar "jag gillar inte automatlådor, de funkar inte som jag vill"... :cry:
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

9
Nja, den lådan var en ST300.

Efter detta motorras, inhandlades en annan låda pga motorrenoverarens enda tänkbara anledning var att något med den lådan var tokigt.

Köpte då en, enligt säljaren, ganska nyligen renoverad BOP TH350, som visade sig vara en Dubbelmönstrad TH350C.
Efter konfrontation av säljaren när lådan inte fungerade, bydarade han att den funkat i hans Firebird. Dock uppdagades det att han har, ett par månader innan försäljningen, frågat om exakt samma problem som jag har på TACS...... dock säger han att det var en annan låda. Visst, hur stor är oddsen på detta ?

http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php? ... highlight=

Jag har fått intrycket att han är seriös och duktig, men lådor verkar inte vara hans likör :?
Jag ids inte tjafsa med honom om ersättning, men jag skrattar gott åt hans råd och kunskaper i trådar på TACS numera.
Nu kan ju de som läser detta räkna ut vem jag köpte lådan av.......

När jag monterade lådan, kollade jag, och schimsade spelet mellan turbin och låda till 4mm, så jag kan omöjligt ha orsakat detta fel. Dubbelkollade flera gånger att allt satt som det skulle, och lådan har krånglat sen den dag den kom på min bil.
// Thomas
Ingen Pontiac längre....däremot:
Belair 1955 2drht
El Camino 396SS

10
Vilket spel justerade du till 4mm?

Mellan turbin och låda justeras inget spel, allt handlar om att turbinen ska lokaliseras rätt, mätt ca.1 tum från anliggningsytan på lådan mot motorn till anliggningytan på turbinen mot flexplattan, så blir avståndet rätt.

Turbinen ska sitta i "botten" mot pumpen när lådan monteras, sedan när man dragit fast lådan mot motorn så drar man turbinen mot flexplattan och fäster den där.
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

11
Menar naturligtsvis spelet mellan turbin och flexplatta.. :oops:

4 mm kvar till flexplattan när turbinen var helt inskjuten. Utan schims imellan var det ca 6-7mm när turbinen var helt intryckt mot lådan.
// Thomas
Ingen Pontiac längre....däremot:
Belair 1955 2drht
El Camino 396SS

13
Ok.

Blev rådd att schimsa ned spelet något pga turbinen till TH350C:n var lite 'skavd' 1-2mm i nederkant på slitsarna. 3-5 mm spel är utmärkt sa 2 av varann oberoende källor.
Schimsat utan problem har jag gjort tidigare med BOP låda på Cheva via 4mm adapterplåt. I den satsen följde det med brickor/schims i samma tjocklek som plåten.

Men nu börjar det klarna :idea: Kan turbinen varit monterad utan att vara inskjuten riktigt i lådan någon gång i sitt tidigare liv, och förstörelsen av pumpen börjat där ? Med tanke på att den var naggat längst ned på slitsarna?

Btw: Tack för att Du tar Dig tid att svara på mina problem Judge.
// Thomas
Ingen Pontiac längre....däremot:
Belair 1955 2drht
El Camino 396SS

14
Du har alltså inte skaffat en Service Manual ännu?
Då hade du inte behövt fråga nå´ra "oberoende källor" hur du skulle sätta ihop grejorna?

Original SKA DÄR INTE SITTA NÅ`RA SHIMS........orsaken är att det MÅSTE finnas ett visst spel för grejorna att "svälla" i p.g.a. värmeutveckling bl.a.

Med eftermarknadsgrejor är man utlämnad åt sitt eget sunda förnuft, tillverkarna av dessa lämnar många gånger mycket övrigt att önska.
Grejor GÅR sönder när de används på icke avsett sätt.

Skaffa nu en Service Manual så du slipper lyssna på dåliga råd.......

Jag hjälper dock gärna till att "rädda" din kärra 8)
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

15
Med en annan pump så går lådan som den ska. Känns som en helt annan bil att köra, lådan drar 'mera'. Körde cruising i några timmar igår, samt var på Sundsvalls Street Meet på dagen (Ca 600 bilar, men bara 1st -64 Gto)

Lådan var fin inuti, nya bussningar, 5 lameller ditsatta på 3:an och modifierad internt för 'dual-feed' av 3:an. Satt förmodligen en annan spragg åxå, då den var mycket mörkare till färgen än den som satt i reservdelslådan.

Jag har även satt tillbaka de fjädrar i accumulatorerna som saknades. Dock växlar den fortfarande så hårt så man tror baxaxeln ska lossna, lägger även i driven med ett riktigt ryck tyvärr, speciellt riktigt varm
:cry:


Kent, servicemaualelna som säljs på CD-skiva bla. på Ebay, vet Du om de är kopior av orginalböckerna ?
// Thomas
Ingen Pontiac längre....däremot:
Belair 1955 2drht
El Camino 396SS