Sida 1 av 1
Få ner varvet
Postat: 10 nov 2013 20:12
av Peje
Har ju nu 3.55 axel med 215/75-14.Skulle vara kul att veta hur mycket varvet sjunker med en 2.56 axel.
Eller blir bilen tokslö?
Motor: 406 med 067 kam TH400
Re: Få ner varvet
Postat: 10 nov 2013 20:35
av Burningbird
Mäter dina hjul ca 26,7"? Du bör då ligga på ca 2800varv i 100km/h idag och får ett varv på ca 2050 i 100km/h med 2.56utv.
http://www.axleandparts.se/download/tire-gearratio.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
3.08 kanske vore optimalt?
Re: Få ner varvet
Postat: 10 nov 2013 20:58
av Peje
Har åkt med 3.55 i 16 år nu.Åker rätt mycket ut i landet och är lite trött på utväxlingen.Kör inte race utan tar det rätt lugnt.Har en axel på gång därför frågan.Kommer naturligtvis att spara originalaxeln och montera i en Eaton diffbroms framöver.
Re: Få ner varvet
Postat: 10 nov 2013 21:16
av Håkan S
Peje skrev:Har ju nu 3.55 axel med 215/75-14.Skulle vara kul att veta hur mycket varvet sjunker med en 2.56 axel.
Eller blir bilen tokslö?
Motor: 406 med 067 kam TH400
Beror ju inte ett smack på vad du har för däck om du inte byter dom!
Skillnaden blir ju det som skiljer mellan 3.55 och 2.56 utväxlingarna...
Ditt varv sänks med skillnaden = 28%.
3.000 varv blir 2.160!
2.000 varv blir 1.440!
Håkan S
Re: Få ner varvet
Postat: 10 nov 2013 21:38
av Peje
Min tanke var så här: I och med 067 kammen och övrigt originalspec på motorn så är den stark på låga varv och mellan register.Kanske skulle passa bättre med 2.56 med tanke på mitt körsätt.Tack för info Håkan och Burningbird.
Re: Få ner varvet
Postat: 10 nov 2013 21:44
av The Judge
Det blir kanon med 2.56:1!
Åsså sjunker ju soppaförbrukningen avsevärt......
Re: Få ner varvet
Postat: 10 nov 2013 21:50
av Peje
Vet att du tycker 2.56 är mer än gummisnodd men va fan,man kan ju alltid prova.Får jag dessutom chans att i lugn och ro gå igenom originalaxeln.
Sjunker dessutom bränsleförbrukningen är inte jag ledsen men tanke på dagens priser.
Re: Få ner varvet
Postat: 17 nov 2013 23:53
av Peje
Axeln hämtad i Jönköping.Så nu blir det pensionärsvarv framöver! 2.56, rena tomgången.Har ändå ingen chans mot er raceputtar.Skämt åsido,detta ger mig tid att gå igenom min originalaxel i lugn och ro.
Re: Få ner varvet
Postat: 24 nov 2013 16:13
av Tibban
Det är lugnt Peje. Jag åkte med den utväxlingen i över 10 år utan att bryta ihop. Lite mysigare blir det förstås.