Har ju nu 3.55 axel med 215/75-14.Skulle vara kul att veta hur mycket varvet sjunker med en 2.56 axel.
Eller blir bilen tokslö?
Motor: 406 med 067 kam TH400
Annons
Re: Få ner varvet
2Mäter dina hjul ca 26,7"? Du bör då ligga på ca 2800varv i 100km/h idag och får ett varv på ca 2050 i 100km/h med 2.56utv. http://www.axleandparts.se/download/tire-gearratio.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
3.08 kanske vore optimalt?
3.08 kanske vore optimalt?
Senast redigerad av Burningbird den 10 nov 2013 21:52, redigerad totalt 1 gång.
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP
Re: Få ner varvet
3Har åkt med 3.55 i 16 år nu.Åker rätt mycket ut i landet och är lite trött på utväxlingen.Kör inte race utan tar det rätt lugnt.Har en axel på gång därför frågan.Kommer naturligtvis att spara originalaxeln och montera i en Eaton diffbroms framöver.
Re: Få ner varvet
4Beror ju inte ett smack på vad du har för däck om du inte byter dom!Peje skrev:Har ju nu 3.55 axel med 215/75-14.Skulle vara kul att veta hur mycket varvet sjunker med en 2.56 axel.
Eller blir bilen tokslö?
Motor: 406 med 067 kam TH400
Skillnaden blir ju det som skiljer mellan 3.55 och 2.56 utväxlingarna...
Ditt varv sänks med skillnaden = 28%.
3.000 varv blir 2.160!
2.000 varv blir 1.440!
Håkan S
1970 GTO, 370 hp, 3:90, TH400.
http://www.americano.se
http://www.americano.se
Re: Få ner varvet
5Min tanke var så här: I och med 067 kammen och övrigt originalspec på motorn så är den stark på låga varv och mellan register.Kanske skulle passa bättre med 2.56 med tanke på mitt körsätt.Tack för info Håkan och Burningbird.
Re: Få ner varvet
7Vet att du tycker 2.56 är mer än gummisnodd men va fan,man kan ju alltid prova.Får jag dessutom chans att i lugn och ro gå igenom originalaxeln.
Sjunker dessutom bränsleförbrukningen är inte jag ledsen men tanke på dagens priser.
Sjunker dessutom bränsleförbrukningen är inte jag ledsen men tanke på dagens priser.
Re: Få ner varvet
8Axeln hämtad i Jönköping.Så nu blir det pensionärsvarv framöver! 2.56, rena tomgången.Har ändå ingen chans mot er raceputtar.Skämt åsido,detta ger mig tid att gå igenom min originalaxel i lugn och ro.
Re: Få ner varvet
9Det är lugnt Peje. Jag åkte med den utväxlingen i över 10 år utan att bryta ihop. Lite mysigare blir det förstås.

