Annons

Övertryck

1
Hej. jag hade problem med övertryck i mitt kylsystem. Fungerade rätt bra vid normal körning, Fick då bara högt tryck i systemet men vattnet var kvar iaf. Men om jag gasade rejält så tryckte motorn ur sig vatten.
Detta började för ca två år sedan och har blivit värre och värre, så på slutet av säsongen i år när jag gasade på med den så tryckte den ur sig hur mycket som helst.

Det är en 326a med 095 toppar. Har plockat av topparna nu. Men ser inget direkt fel på Packningarna, men är ju inte heller nåt proffs på packningar. :wink:
O så hittar jag inga synliga sprickor i topparna.

Funderar på vad man ska göra? Bara slipa dom o sätta tillbaka dom med nya packningar? Eller lämna in dom till nån motorfirma och få dom provtrycka? Är de vanligt att de blir sprickor?

Är tacksam för råd.
Annons

2
Hej

Trycker den genom kylarlocket ? Eller försvinner vattnet bara ?
Hur mycket har Du fyllt kylaren vid kall motor?

Om det läcker via kylarlocket eller via överströmmningsröret vid kylarlocket, rekomderar jag att prova att byta lock. Kostar en 100:- på Hansen.
// Thomas
Ingen Pontiac längre....däremot:
Belair 1955 2drht
El Camino 396SS

3
Vilken termostat har du, och är den OK?

Vilket kylarlock har du, är detta OK?

Sitter plåten/arna som de ska bakom vattenpumpen?

Använder du 50/50 glykol/vatten?

Är kylaren fräsch eller 40+år och igensatt?

Vilken typ av fläkt, är fläktkopplingen OK ifall sådan används?

Finns fläktkåpan på plats?

Fungerar tändförställningen och vakuumförställningen?
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

4
Hej! Tack för att ni svarar.

Vattnet trycks ut via överstömningsröret, har provat olika nivåer på vattnet o glykol har jag i. Har köpt nytt lock också då blev den lite bättre knappt märkbart.

Har ju inte original fläktkåpa men har byggt olika kåpor med olika fläktar samt provat med en stor elfläkt.

Har provat olika temostater av olika märken.Har en ny aluminium kylare och en ny folwcooler vattenpump. De som jag inte vet är om plåtarna bakom pumpen sitter rätt. Jag var lite fundersam på dom när jag byte pumpen men satte tillbaka dom som dom satt.
Går de att få tag på nån sprängskiss eller nåt som visar hur de ska va?

Hade ju problem med värmen till att börja med men de är bättre sen jag byte pump o kylare om jag har nåt vatten kvar. Så om jag fyllde på vatten o körde lugnt me den så fungerade de rätt bra.

Och tändförställningen och vakuumförställningen vet jag inte.

Men ni tror inte på spickor i topparna då iaf?

5
Anonymous skrev:Går de att få tag på nån sprängskiss eller nåt som visar hur de ska va?
Om Du har 8-bultad vattenpump, har Du några bilder här:
Bild
Bild
Bild
// Thomas
Ingen Pontiac längre....däremot:
Belair 1955 2drht
El Camino 396SS