Annons

Byta förgasare 389

1
Hej på er.
Man sitter ju och funderar mycket nu då det är vinter.
På min Catalina 66a med 389a sitter det en 2 portsförgasare.
Den ska få nya packningar nu i vinter innan jag hämtar ut den.
Byta till en 4 port är det någon mening med det?
Är ingen raceare,hellre åt glidare hållet men ibland kommer hornen fram.
Märker man av ett ev byte?Kostar det mer än det smakar?
Jag är ingen storskruvare så jag tar gärna imot synpunkter.
Gärna för och nackdelar.
8)
Annons

2
Hej

Nu är jag ingen förgasarexpert, men jag bytte ut min Carter 4-portare mot en Rochester anpassad efter ett 'recept' i boken 'How to rebuild an modify Rochester carburators'.

Alltså, vilken skillnad! Kanonjämn tomgång, rappt gassvar och kändes mycket piggare genom hela registret. Dock återstår lite justeringar vid övergången till sekundärerna då den vill ge en liten,liten 'bog' vid full spätta på högsta växeln. Tyvärr satte ett annat problem käppar i hjulet för fortsatt justering i år.
// Thomas
Ingen Pontiac längre....däremot:
Belair 1955 2drht
El Camino 396SS

3
Med byte från en 2-portare till en 4-portare följer ett kambyte till ett snäpp vassare modell, t.ex en 068:a, och ett dubbelt avgassystem och gärna ett par snäpp rappare utväxling i bakaxeln, t.ex. 3.23-3.55, för att 4-portaren ska komma till sin rätt.

Om du vill ha bränsle ekonomi med bibehållen "performance" så väljer du en originalförgasare som anpassas till din motor.
Undvik "bensinkranar" som Holley och Cheva-förgasare som Edelbock.
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

4
Skulle det fungera med att flytta över insug och förgasare från en 1966 Bonneville 389 som har 4port som orginal.
Det är väl i princip samma motor???

5
Såg att ditt svar Judge på förgasare och utväxling. Du skriver att man ska ha en utv på 3.23 till 3.55. Har själv gått i tankar om byte och det finns även 3.90. Så om man har en 400'a som sedemera är strokad till 461 eller 2. Vad tycker då du att det ska vara för utv till en sådan?. Räcker det med en 3.23 eller 3.55 för att få skjuss i grejjorna?. Om man nu har ca 400+ hk?

6
Jag har originalutväxlingen 3.55 på Judgen som har 400RAIII-motorn original.
Nu sitter det en 455 (462) i, som jag byggt och 3.55 är en aning för mycket.
Om jag trycker på från stillastående så spinner däcken direkt och lådan växlar till 3:an innan bilen börjar röra sig framåt och då står hastighetsmätaren på 160, så nu är en 3.07 axel på gång.
Det är bättre att komma iväg och låta vridmomentet jobba istället för att spinna på stället.....
Pontiac själva använde oftast 3.07 A/T eller 3.31 M/T till 455:an i A-body och här får man väl konstatera att de visste vad de gjorde (som oftast).
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/