Annons
Annons

Re: Renovering Pontiac 400

65
Väntar fortfarande på att få hem ny stoppskruv till en av polylocksen, annars är motorn nästan startklar. Insåg att jag inte kommer hinna få färdigt Bonnevillen i år så jag flyttar över motorn och lådan till Firebirden över sommaren istället (måste ju ha nånting att köra i sommar!). Nya motorn borde bli kul ihop med 4.10-utväxlingen 8-)
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP

Re: Renovering Pontiac 400

66
Väntar fortfarande på den j-a polylocken som inte har dykt upp än :evil: Hoppas på att den kommer i veckan... Motor och lådan monterades i Firebirden i helgen iaf. Nu ska jag bara försöka få headersen på plats också :?
Bild
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP

Re: Renovering Pontiac 400

67
Burningbird skrev:Väntar fortfarande på den j-a polylocken som inte har dykt upp än :evil: Hoppas på att den kommer i veckan... Motor och lådan monterades i Firebirden i helgen iaf. Nu ska jag bara försöka få headersen på plats också :?
Bild

sikket tjusigt bygge :D
Önskar då att man hade kommit igång med ett motorbygge själv. men det får då bli senare, lär få ihop allt annat skit på min bil först :P

Kanonfint bygge :)

// Niklas
GTO66

Re: Renovering Pontiac 400

71
Nu är äntligen motorn uppstartad! Gick igång nästan direkt med några skvättar 98oktan i primärportarna. Hörde direkt ett elakt metalliskt ljud och fick slå av. Det visade sig vara startmotorn som tog i flexplatten men fixades lätt med ett par shimsbrickor. Hade motorn igång bara någon minut eftersom jag bor i ett lugnt villaområde och startade med öppna headers, är kanske inte så bra för grannsämjan :twisted: Återkommer med video när motorn är injusterad. Vill tacka alla på forumet som hjälpt till med råd, tips och delar under byggets gång!

/Mvh Erik
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP

Re: Renovering Pontiac 400

73
Har hunnit med en kort provtur, tyvärr sprack kylaren och sprutade ner hela vindrutan (körde utan huv) plus att det kom in kylvätska i vxl.lådsoljan. Upptäckte också att kylfläkten inte får plats under huven :roll: Men har lånat kylaren från Bonnevillen samt monterat originalfläkten till Firebirden ist. Ska byta olja i lådan och koppla om lite el så blir det förhoppnings en längre provkörning nästa gång ;)
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP

Re: Renovering Pontiac 400

74
Snyggt :)

tråkigt med allt små strul bara men antar att det är så det ska vara när man bygger nytt :P

har ännu inte lyckats få färdigt nått projekt utan några oförutsedda händelser vid provkörning så det bör anses som normalt :P

tur det inte blev några större skador iaf :)
Pontiac Tempest 2dr Coupe -68 350 cui ST 300
Gör aldrig nått likabra gör det bättre!
/Jimmy 0735043241

Re: Renovering Pontiac 400

75
Tack! Idag gick provkörningen bättre! Inga läckage eller missljud (förutom ett mindre läckage från höger hederspackning). Drog inte högre än 4500varv men det fanns gott om klipp i motorn iaf. Räckte till för att göra svarta sträck på 1an och 2an utan problem ;) Vid 900varv och kall motor har jag 65psi i oljetryck, vid varm motor (82grader) och 600-750varv har jag 17psi och 17inHg i vacuum. Vacuumet är väl ok men är oljetrycket för lågt vid varm motor eller det normalt? Tomgången ligger på 750varv i Park och 600varv i Drive, är det ok eller ska jag höja tomgången? Tändningen står på 10grader, har 2år gammal 95oktan i tanken och tänkte fylla upp med färsk 98oktan innan jag ställer om tändningen till 12-13grader. Trots den dåliga kvalitén på bränslet hörde jag inga spikningar vid provkörningen. Ska också kolla upp hur mycket förtändning fördelaren ger totalt. Länk till ett kort videoklipp efter provkörning: " onclick="window.open(this.href);return false;
Senast redigerad av Burningbird den 01 maj 2014 23:54, redigerad totalt 1 gånger.
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP